یک منبع بشردوستانه گفت ، حملات هوایی پایتخت Tigray چندین زخمی برجای گذاشته است

خبرهای روز جهان

نیروهای فدرال اتیوپی از ابتدای ماه نوامبر ، هنگامی که ابی احمد ، نخست وزیر اتیوپی حمله نظامی از جمله حملات هوایی را اعلام کرد ، با دولت منطقه Tigray ، همسایه اریتره و سودان در جنگ بوده اند.

این درگیری به دنبال تنش بر سر تصمیم یکجانبه تیگرای برای انتخاب یک دولت منطقه ای بر خلاف میل ابی صورت گرفت. ابی در آن زمان گفت: “هدف از عملیات ما پایان دادن به مصونیت از مجازات بیش از حد طولانی است و افراد و گروه ها را تحت قوانین کشور مسئول می داند.”

این منبع بشردوستانه به سی.ان.ان گفت: “بمب گذاری های مکرر در پایتخت Tigray در Mekelle ، از جمله در نزدیکی یک کلیسا و دانشگاه” انجام شده است ، و افزود که تعداد زیادی از مردم در این منطقه کشته و زخمی شده اند.

دولت ابی بلافاصله به درخواست CNN برای اظهار نظر پاسخ نداد. این سازمان قبلاً بمباران مناطق غیرنظامی را انکار کرده و نیروهای محلی Tigray را به پناه دادن تجهیزات نظامی در مدارس ، مساجد و کلیساها متهم کرده است.

روز چهارشنبه ، ردوان حسین ، سخنگوی دولت گروه ویژه اضطراری اتیوپا ، به CNN گفت كه نیروهای فدرال در حال بسته شدن به مكل هستند.

این منبع بشردوستانه همچنین به CNN گفت که از زمان آغاز جنگ ده ها هزار نفر آواره شده اند. سازمان ملل در اوایل ماه جاری اعلام کرد بیش از 30،000 پناهنده اتیوپیایی برای فرار از درگیری به سودان همسایه رفته اند.

گروه های امدادی فعال در منطقه نیز زنگ خطر افزایش بحران انسانی را به صدا درآورده و فوراً خواستار دسترسی به منطقه شده اند. طبق گزارش سازمان ملل ، 1.1 میلیون نفر گزارش اضافی نیاز به کمک فوری خواهند داشت ، علاوه بر این یک میلیون نفر که قبلاً نیز به کمک کمک کرده اند.

کمیته صلیب سرخ بین المللی (کمیته بین المللی صلیب سرخ) گفت بیش از 1000 نفر با خط تلفن آن تماس گرفته و از دفتر آن در مکله و آدیس آبابا بازدید کرده اند و برای خانواده های خود کمک می کنند.

حزب حاکم تیگری ، TPLF ، از تسلیم شدن امتناع ورزیده و پیشتر نیروهای فدرال را به قتل غیرنظامیان متهم کرده است – ادعایی که دولت اتیوپی آن را رد می کند. CNN به دلیل قطع برق ارتباطات ، نتوانسته است ادعاهای هیچ یک از طرفین را تأیید کند.

درگیری های در حال افزایش ، خواستار محدودیت بین المللی شده است زیرا تحلیلگران سیاسی و دیپلمات ها هشدار می دهند که ورود به جنگ داخلی نه تنها می تواند باعث بی ثباتی در کشور 110 میلیون نفری شود ، بلکه به منطقه گسترده شاخ آفریقا آسیب می رساند.

بیت لحم فلیک از نایروبی گزارش داد. زامیرا رحیم در لندن نوشت.