کریستین لاگارد می‌گوید «اطمینان زیادی» دارد که آمریکا بدهی خود را نکول نمی‌کند

خبرهای روز جهان


نیویورک
CNN

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس «Face the Nation» گفت: «اطمینان زیادی دارد» که ایالات متحده اجازه نخواهد داد این کشور بدهی‌های خود را نکول کند.

لاگارد گفت: “من نمی توانم باور کنم که آنها اجازه دهند چنین فاجعه بزرگ و بزرگی اتفاق بیفتد.” و افزود که اگر نکول بدهی اتفاق بیفتد، “تأثیر بسیار بسیار منفی” هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان خواهد داشت.

(ایالات متحده) یک رهبر اصلی در رشد اقتصادی در سراسر جهان است. لاگارد گفت: نمی‌توان اجازه داد این اتفاق بیفتد.

دولت آمریکا برای مذاکره برای حل بحران بدهی در بن بست حزبی قرار دارد. اگر کنگره به سقف بدهی رسیدگی نکند، ایالات متحده احتمالاً در اوایل تابستان امسال یا اواخر پاییز با اولین نکول خود مواجه خواهد شد. لاگارد گفت که او سیاست را درک می کند، اما “زمانی است که منافع بالاتر یک ملت باید غالب شود.”

علیرغم اینکه فدرال رزرو در اواخر سال جاری میلادی رکود خفیفی را نشان می دهد، مدیر عامل سابق صندوق بین المللی پول نسبت به بهبود اقتصاد جهانی خوش بین بود.

لاگارد گفت: «اگر به همه پیش‌بینی‌ها در حال حاضر نگاه کنید، همه چیز مثبت است. کمی کاهش یافته است، اما به طور کلی، ما بهبودی داریم.»

لاگارد به جنگ روسیه در اوکراین، بی‌ثباتی بخش بانکی در ایالات متحده و سوئیس و تورم اشاره کرد که باعث ایجاد «حفره‌ای از عدم اطمینان در مورد بهبودی می‌شود که ما می‌خواهیم آن را جاسازی کنیم».

لاگارد گفت که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی «مسیری باریک» برای پیمایش دارند و باید «سیاست‌های درست» را اتخاذ کنند.

صندوق بین‌المللی پول، که لاگارد رئیس سابق آن بود، چشم‌انداز ضعیف‌تری دارد. اکنون انتظار دارد که رشد اقتصادی از 3.4 درصد در سال 2022 به 2.8 درصد در سال 2023 کاهش یابد. برآورد آن در ژانویه 2.9 درصد در سال جاری بود.

این سازمان در آخرین گزارش خود اعلام کرد: «نااطمینانی زیاد است و تا زمانی که بخش مالی ناآرام باقی بماند، موازنه ریسک‌ها به شدت به سمت نزولی تغییر کرده است».

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بانک‌ها پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی در ماه مارس، نسبت به وام دادن محتاط‌تر هستند و ترس از بحران اعتباری را تشدید می‌کند.

لاگارد گفت که بانک مرکزی اروپا باید اثرات فعالیت بانک ها را در ایالات متحده و سوئیس اندازه گیری کند. فروپاشی بانک سیلیکون ولی و سیگنچر بانک، و همچنین ادغام غول بانکداری سوئیس Credit Suisse با UBS، باعث آشفتگی در بخش بانکی شد.

لاگارد گفت: «اگر (بانک‌ها) اعتبار زیادی اعطا نکنند و ریسک خود را مدیریت کنند، ممکن است کار ما برای کاهش تورم کاهش یابد. اما اگر اعتبارات زیادی را کاهش دهند، به شدت بر رشد تاثیر خواهد گذاشت.

در مورد چین، لاگارد گفت که رقابت بین دو کشور را درک می کند اما امیدوار است که آنها بتوانند گفت و گو کنند. او گفت که تجارت نباید بین چین و ایالات متحده متخاصم باشد.

لاگارد گفت: «من با هنری کیسینجر یا کوین راد، سفیر جدید استرالیا (در ایالات متحده) همسو هستم. “تضاد اجتناب ناپذیر نیست.”

“انتخاب” بین اقتصادهای ایالات متحده و چین “به نزول اقتصادی منجر می شود که مقدار آن نامشخص است.”