چین در خاتمه فقر مطلق به یک نقطه عطف مهم رسیده است. اما حزب کمونیست هنوز جشن نمی گیرد

خبرهای روز جهان

هجوم به شهرها باعث شده است جوامع روستایی با کاهش جمعیت و فرصت های شغلی کمتری روبرو شوند. در مواجهه با این کاهش ، سیاست های کاهش فقر خی در حومه شهر متمرکز شده است.

روز دوشنبه ، آژانس خبری دولتی شین هوا اعلام کرد که 9 شهرستان گذشته از لیست حذف شده اند ، همه آنها در جنوب غربی استان گوئیژو واقع شده اند ، و به طور رسمی هیچ شهرستان در یک کشور با فقر مطلق در سراسر کشور را ترک نمی کنند.

شین هوا در اطلاعیه خود به نقل از یک متخصص گفت که این پایان “مسئله فقر شدید هزاره” است.

اما علی رغم آنچه که یک موفقیت بزرگ به نظر می رسد ، به نظر می رسد در رسانه های دولتی و در میان کارشناسان سردرگمی وجود دارد که آیا این به معنای پایان فقر در چین است.

ایستگاه تلویزیونی دولتی CGTN در وب سایت خود جشن گرفت كه چین “یك ماه قبل از مهلت تحمیل خودكار” به فقر مطلق پایان داده است.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که چین “هدف دستیابی به یک جامع کاهش فقر تا پایان سال 2020 را به پایان رسانده است.” وی گفت: “نتایج سخت بدست آمده خوشحال کننده است.”

اما دیگران بیشتر احتیاط کرده اند. روزنامه دولتی گلوبال تایمز به نقل از خبرگان اظهار داشت كه دولت چین نیاز به “بررسی جامع” نتایج كاهش فقر دارد و نتیجه را احتمالاً در نیمه اول سال 2021 اعلام خواهد كرد.

به نظر می رسد شین هوا با استناد به سخنان شیا گنگشنگ ، معاون دفتر مبارزه با فقر در چین ، گفته است كه كار برای پایان دادن به فقر “به طور كامل به اتمام نرسیده است” با خود تناقض دارد.

به گفته شین هوا ، شیا گفت که ابتدا باید “بازرسی های تصادفی” و “سرشماری” انجام شود و سپس هنگامی که تمام استانداردها رعایت شد ، این به عهده کمیته مرکزی حزب کمونیست است که اعلام کند “نبرد با فقر برنده شده است “

یک شکاف ملی

این که آیا هدف به طور رسمی برآورده شده است یا خیر ، کارشناسان اظهار داشتند که شکی نیست که دولت چین ظرف چند ماه اعلام کند که به هدف خود برای پایان دادن به فقر مطلق تا پایان سال 2020 رسیده است.

علی رغم خسارت اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا ، شی و دولت وی اهداف خود را برای کاهش فقر عقب نماند و مشتاق رسیدن به هدف خود قبل از صد سالگی حزب کمونیست بودند.

در حالی که کارشناسان فقر در سراسر جهان از کار چین در کمک به پایان دادن به محرومیت در این کشور تمجید کرده اند ، همچنین انتقادات هم به اهداف پکن و هم به روش های آن در دستیابی به آنها انجام شده است.

به عنوان مثال ، خط فقر پکن در حدود نیمی از استاندارد بانک جهانی است که چیزی کمتر از 700 دلار در سال است.
پایان دادن به فقر در سال 2020 تاج موفقیت Xi بود.  ویروس کرونا ممکن است آن را خراب کند
برای مقایسه ، طبق گزارش بانک جهانی ، درآمد ناخالص ملی سرانه چین (GNI) در سال 2019 10410 دلار بود. این رقم ، تفاوت بزرگ بین درآمد در شهرها و حومه ها را پوشانده است.
طبق اداره ملی آمار چین ، سرانه درآمد قابل استفاده خانوارهای روستایی در سال 2019 16،021 یوان (2440 دلار) در مقایسه با 42،359 یوان (6،450 دلار) در مناطق شهری بوده است.

شکاف فقط بین مراکز روستایی و شهری نیست بلکه حتی بین خود شهرها نیز وجود دارد. در حالی که مراکز جمعیتی بزرگی مانند پکن و شانگهای ، عمدتا در سواحل شرقی ، شاهد دستیابی سریع به ثروت و استاندارد زندگی بوده اند ، بسیاری از شهرهای ردیف دوم و سوم عقب مانده اند.

حتی اگر فقر در چین برطرف شود ، هنوز مردمی در مناطق عظیم این کشور با زندگی بسیار اندک زندگی می کنند. نخست وزیر چین لی كقیانگ ، دومین مقام عالی رتبه چین ، در یك كنفرانس خبری در ماه مه گفت كه حدود 600 میلیون چینی ، یا حدود 40٪ از جمعیت ، به طور متوسط ​​ماهانه فقط 1000 یوان (150 دلار) درآمد دارند.

کارشناسان همچنین در مورد چگونگی موفقیت اقدامات فردی برای مبارزه با فقر در مناطق فقیرنشین چین اختلاف نظر دارند.

ماتئو مارکیزیو ، مدیر کشور برای چین در صندوق بین المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل (IFAD) ، گفت که در زمان کار خود در زمین در جوامع فقیر ، سازمان های دولتی را دیده اند که جاده ها و زیرساخت های جدیدی را تأمین می کنند تا روستاهای روستایی را با برق و برق تأمین کنند. آب پاک.

با توجه به گستردگی چین ، بسیاری از جوامع روستایی از امکانات اساسی و ارتباطی حمل و نقل برای دهه ها قطع شده اند ، حتی در صورت مدرن شدن سریع بخشهای بزرگ این کشور.

فقط در سال 2019 ، وزارت منابع آب چین گفت که 1 میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند. روزنامه دولتی چاینا دیلی گفت كه از زمان آغاز برنامه كاهش فقر ، 4.2 میلیون كیلومتر (2.6 میلیون مایل) جاده در روستاهای چین ترسیم شده است كه دسترسی نه تنها گردشگران ، بلكه مشاغل و كشاورزان را می گشاید.

مارکیزیو گفت: “ممکن است این سوال وجود داشته باشد که آیا خط فقر خیلی پایین تنظیم شده است یا نه … (اما) من فکر می کنم برای بقیه جهان پیام اصلی این است که پایان دادن به فقر ، بیرون بردن مردم از فقر ، امکان پذیر است.” . “این واقعاً پیام امید است.”

اما روشهای دیگر کاهش فقر بحث برانگیزتر بود. در برخی از مناطق روستایی ، رسانه های دولتی چین گفتند که میلیون ها نفر از روستاهای خود به مناطق جدید شهری منتقل شده اند ، و اغلب احساس جدا شدن از جوامع خود را دارند.

“جان دونالدسون” ، کارشناس فقر و دانشیار در دانشگاه مدیریت سنگاپور.

رفع فقر کامل است؟

با صرف وقت و هزینه بسیار زیاد در کارزار فقرزدایی – به ذکر سرمایه سیاسی شخصی خی – کارشناسان گفتند که با تاخیر در اعلامیه می توان گفت که پکن می خواهد قبل از علنی شدن از همه چیز مطمئن باشد.

با سکوت رهبر عالی حزب کمونیست و پاسخ خاموش روزنامه مردم ، سخنگوی حزب ، به نظر می رسد ممکن است سایر رسانه های دولتی به سادگی اسلحه را پریده باشند.

اما علی رغم سردرگمی در رسانه های دولتی ، به نظر می رسد فقط یک مدتی است که باید اعلام شود موفقیت فقرزدایی موفقیت آمیز است.

مارکیزیو گفت که شنیده است ماموریت های رسمی برای “تأیید اظهارات دولت های محلی” به میدان می روند و انتظار داشت پکن منتظر دیدن گزارش های آنها باشد قبل از اینکه بگوید فقرزدایی موفقیت آمیز است.

تحلیل: چین می خواهد اعتماد کمتری به ایالات متحده داشته باشد.  این یک سفارش بلند است
اکنون کارشناسان فقر به این سوال روی آورده اند که بعدی چه خواهد آمد. به گفته تلویزیون مداربسته دولت چین ، شی در هنگام بازدید از استان هونان در ماه سپتامبر گفت پایان دادن به فقر مطلق تنها آغاز یک مبارزه جدید برای بهبود زندگی مردم است.
برای حفظ رشد اقتصادی بلند مدت ، دولت چین نیاز به ایجاد یک طبقه متوسط ​​بزرگ و پایدار دارد که بتواند مصرف داخلی را تقویت کرده و اقتصاد را پابرجا نگه دارد.

اما خی و دولت وی مشخص نکرده اند که دقیقاً چگونه قصد دارند جنبش را پس از پایان کار مبارزه با فقر حفظ کنند یا موفقیت های فعلی را ایجاد کنند.

مارکیزیو گفت که پکن در وهله اول باید اطمینان حاصل کند که موفقیت های کاهش فقر در صورت توقف سرمایه گذاری عظیم پول عمومی در مناطق روستایی توسط دولت چین ، می تواند حفظ شود.

وی گفت که هنوز صدها میلیون نفر در چین وجود دارند که در معرض خطر بازگشت به فقر مطلق قرار دارند. وی گفت: “آنچه به دست آمده فقط گامی در فرآیند توسعه بسیار طولانی تر است و سفر بسیار دور است.”

دونالدسون ، کارشناس فقر ، اظهار امیدواری کرد که دولت چین اکنون خط فقر را بالاتر ببرد و هدف خود را برای افزایش بیشتر معیشت مردم خود اعلام کند – اما پیام سیاسی “پایان فقر” این کار را سخت کرده است.

وی گفت: “من فکر می کنم نکته تاسف آور همه اینها این است که از دستاوردهای واقعی چین باعث حواس پرتی می شود.”

وی افزود: “مردم به دنبال هدف و مهلت تعیین شده هستند و می پرسند آیا این هدف حذف می شود و جواب تقریباً منفی است. اما آیا همه اینها حواس شما را نسبت به دستاوردهای واقعی چین برداشته است؟”