چرا درگیری اسرائیل و فلسطین در حال تشدید است؟

خبرهای روز جهان

یادداشت ویراستار: نسخه ای از این داستان برای اولین بار در خبرنامه CNN’s Meanwhile in the Middle East، سه بار در هفته به بزرگترین داستان های منطقه نگاه می کند. اینجا ثبت نام کنید.


ابوظبی، امارات
CNN

ساعاتی پس از شلیک ده‌ها موشک از جنوب لبنان به خاک اسرائیل که ارتش اسرائیل شبه‌نظامیان فلسطینی را متهم کرد، اسرائیل اعلام کرد که بامداد روز جمعه به اهدافی متعلق به گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس در جنوب لبنان و غزه حمله کرد.

تعداد موشک های شلیک شده از لبنان بالاترین میزان از سال 2006 بوده است، اما گزارشی از تلفات این حملات در غزه، اسرائیل و لبنان گزارش نشده است.

خسارات ناشی از اعتصابات از هر طرف به ساختمان ها، خودروها و اماکن کشاورزی محدود شد.

تبادل آتش شبانه پس از آن صورت گرفت که پلیس اسرائیل از روز چهارشنبه دو بار در کمتر از 24 ساعت به مسجد الاقصی بیت المقدس یورش خشونت آمیز انجام داد.

با این حال وضعیت در میدان همچنان متشنج است. روز جمعه، تیراندازی در کرانه باختری اشغالی با هدف قرار دادن گروهی از شهرک نشینان در حالی که رانندگی می کردند، دو خواهر را کشتند و مادرشان را به شدت مجروح کردند که پلیس اسرائیل آن را “حمله تروریستی” توصیف کرد. حماس و جهاد اسلامی آنچه را که آنها “عملیات قهرمانانه” نامیدند ستایش کردند. خشونت امسال در زمان حساسی هم برای اسرائیلی ها و هم برای فلسطینی ها رخ می دهد. مسلمانان ماه مبارک رمضان را جشن می گیرند، در حالی که یهودیان عید فصح را جشن می گیرند.

این خشونت همچنین زمانی رخ داد که اسراییل با پیامدهای اعتراضات گسترده بر سر بازنگری بحث برانگیز قضایی دست و پنجه نرم کرد، که هفته گذشته پس از اعلام توقف، تنها اندکی کاهش یافت و کشور را عمیقاً تقسیم کرد.

در اینجا نحوه پیشرفت وضعیت و اینکه چرا خشونت امسال به ویژه باعث نگرانی است، آمده است:

محوطه مسجد الاقصی که برای مسلمانان به نام الحرام الشریف شناخته می شود، سومین مکان مقدس در اسلام است و مقدس ترین مکان در یهودیت است که برای یهودیان به عنوان کوه معبد شناخته می شود.

مسجد الاقصی و مجموعه اطراف آن در شهر قدیمی، در بخش شرقی اورشلیم قرار دارد که اکثر جامعه جهانی آن را تحت اشغال اسرائیل می‌دانند. اسرائیل اورشلیم شرقی را در سال 1967 تصرف کرد و اورشلیم شرقی و غربی را بخشی از “پایتخت ابدی” خود می داند.

توافقنامه «وضعیت موجود» بین اسرائیل و اردن بر اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در آنجا حاکم است. میراو زونزین، تحلیلگر ارشد اسرائیل-فلسطین در گروه بین المللی بحران، یک اندیشکده مستقر در بروکسل، می گوید، اما ویژگی های توافق دائما در حال تغییر است.

یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی توسط مسلمانان به عنوان یک تحریک بزرگ تلقی می شود و در گذشته به تشدید خشونت منجر شده است. جنگ 2021 بین حماس و اسرائیل تا حدودی با حمله اسرائیل به مسجد الاقصی آغاز شد.

بر اساس توافقنامه وضع موجود، اردن متولی این مجتمع است. اما پلیس اسرائیل اورشلیم شرقی را کنترل می کند و زونزین گفت که حملات اسرائیل به این مجتمع از زمان انتفاضه دوم فلسطین یا قیام در سال 2000 افزایش یافته است.

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین، به سی ان ان گفت که پلیس رژیم صهیونیستی سال ها به این منطقه به ویژه در ماه رمضان، با فراوانی و شدت متفاوت یورش می برد.

او می‌گوید آنچه این بار متفاوت است این است که در فضای بی‌سابقه خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و لفاظی‌های تحریک‌آمیز علیه فلسطینی‌ها توسط برخی از وزرای راست افراطی دولت اسرائیل رخ می‌دهد.

– منبع: CNN
“data-fave-thumbnails=”{“big”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230407104323-idf-spokesman-vpx.jpg?c =16×9&q=h_540,w_960,c_fill” }, “small”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230407104323-idf-spokesman-vpx.jpg ?c=16×9&q=h_540,w_960,c_fill” } }” data-vr-video=”” data-show-html=”” data-check-event-based-preview=”” data-network-id=”” data-details=””>

سخنگوی idf vpx

“ما آماده ایم”: ارتش اسرائیل نیروهای ذخیره را در پی رگبار حملات موشکی از غزه و لبنان آماده می کند.

پس از آن که گروه‌های افراطی یهودی یهودیان را تشویق کردند که به عنوان بخشی از مراسم عید فصح باستانی که امروزه دیگر انجام نمی‌شود، به محوطه بروند و بزها را قربانی کنند، درخواست‌ها برای ماندن یک شبه مسلمانان در مسجد افزایش یافت.

پلیس اسرائیل روز چهارشنبه پس از اینکه «صدها آشوبگر و هتک حرمت مسجد خود را محاصره کردند» به الاقصی یورش برد و افزود که به محض ورود، سنگ و آتش بازی توسط «آژیتاتورها» به سوی آنها پرتاب شد.

سخنگوی پلیس روز پنجشنبه با اشاره به غیرمسلمانانی که طبق توافقنامه وضع موجود اجازه بازدید دارند اما نماز نمی خوانند، گفت: «قصد آنها ایجاد شورش خشونت آمیز به ویژه علیه بازدیدکنندگان کوه معبد در ساعات صبح بود. برخی از اعضای دولت کنونی اسرائیل برای اجازه دادن به نماز یهودیان در آنجا مبارزه کرده اند.

ویدئوهایی که اوایل روز چهارشنبه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، پلیس اسرائیل را نشان می داد که نمازگزاران مسلمان را که فریاد می زدند با باتوم می زدند. شاهدان عینی به سی ان ان گفتند که پلیس همچنین شیشه ها را شکست، درها را شکست و نارنجک های شوکر و گلوله های لاستیکی شلیک کرد.

این حمله خشم کشورهای عربی را برانگیخت و از سوی متحدان اسرائیل از جمله ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفت.

در حالی که صلاحیت اسرائیل بر بیت‌المقدس شرقی توسط قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود و ورود اسرائیل به مسجد الاقصی بر اساس توافق‌نامه وضع موجود ممنوع است، این رژیم بارها به دنبال ممنوعیت نماز شب مسلمانان در آنجا بوده است.

هیچ توافق صریحی برای محدود کردن عبادت شبانه در مسجد وجود ندارد، اما یکی از سخنگویان پلیس اسرائیل، دین السدون، روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت: «مسلمانان اجازه ندارند در ساعات شب در محوطه باشند.

زونزین گفت که اسرائیل مدعی است «تفاهماتی (با متولیان اردنی) در مورد شب ماندن ندارند» و افزود که این تفاهمات علنی نشده است و بعید است که فلسطینیان با آنها موافقت کرده باشند.

رسم بر این است که مسلمانان در ماه رمضان نماز شب را در مساجد، در مراسمی به نام «اعتکاف» بخوانند.

زون‌زین گفت: «طی سال‌ها آن (اعتکاف) به ابزار دیگری در درگیری تبدیل شد. اسرائیل زمانی شروع به محدود کردن آن کرد که این را راهی برای فلسطینی‌ها برای برانگیختن اصطکاک با اسرائیلی‌های یهودی دانست.»

شیخ عکرمه صبری، امام مسجد الاقصی و مفتی اعظم سابق، گفت: در حالی که مرسوم است که عمدتاً در ده روز پایانی ماه مبارک رمضان انجام شود، اما اعتکاف را می توان در هر زمانی از سال انجام داد و محدود به ماه مبارک نیست. اورشلیم

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که پلیس مطابق با سال‌های گذشته، دسترسی غیرمسلمانان به محوطه را در 10 روز آخر ماه رمضان ممنوع خواهد کرد.

پس از خشونت های روز چهارشنبه، وقف – نهاد منصوب از اردن که اماکن مقدس مسلمانان اورشلیم را مدیریت می کند – گفت که مسجد الاقصی «درهای خود را به روی کسانی که در طول ماه رمضان، شب یا روز اعتکاف می کنند، نبسته و نخواهد بست». صبری گفت که وقت اقامه نماز صرفاً در اختیار مقامات مسلمانان در محل است.

فرانچسکا آلبانیز، نماینده سازمان ملل متحد، گفت که بر اساس توافقنامه وضع موجود، وقف اسلامی اورشلیم تحت قیمومیت اردن “تنها مرجع شناخته شده ای است که مسئول مدیریت سایت است.”

حملات اسرائیل به غزه و لبنان در مقایسه با پاسخ اسرائیل در سال 2021 و سال‌های قبل، که شاهد حملات موشکی بسیار تهاجمی‌تری به اورشلیم بود، نسبتاً محدود شده است.

در حالی که تهدیدهای امنیتی به طور سنتی اسرائیلی ها را متحد می کند و اختلافات داخلی را پنهان می کند، برخی می گویند که تشدید بیش از حد بزرگ می تواند نتیجه معکوس را برای دولت اسرائیل ایجاد کند.

چاک فریلیش، معاون سابق مشاور امنیت ملی در اسرائیل و کارشناس ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در اسرائیل، گفت: «وقتی این چیزها شروع می‌شود، مردم همیشه حمایت می‌کنند، همیشه حول پدیده پرچم گرد هم می‌آیند.» در حالی که تنش محدود ممکن است توجه را از جنجال بر سر اصلاحات قضایی منحرف کند، هر گونه تشدید بیشتر خطر آسیب رساندن به وجهه نتانیاهو را دارد، به خصوص که در تعطیلات عید پسح اتفاق می افتد.

او گفت که پاسخ نتانیاهو نه تنها در بحبوحه تحولات داخلی، بلکه در بحبوحه تیرگی روابط با ایالات متحده و متحدان خلیج فارس است و افزود که نتانیاهو عموماً به محتاط بودن در استفاده از نیروی نظامی شناخته شده است.

او گفت: «امید این است که (دولت) بتواند تنش‌ها را کاهش دهد، اما مطمئن نیستم که موفق شوند،» و افزود که این ممکن است به نفع حماس و حزب‌الله لبنان باشد – هر دو مورد حمایت ایران، دشمن دیرینه اسرائیل – هستند. برای “سوء استفاده از آشفتگی اسرائیل”.

او گفت: «این پتانسیل تشدید بیشتر در زمانی وجود دارد که اسرائیل عمیقاً در داخل دودسته شده است».

گزارش تکمیلی از عبیر سلمان و امیر تال در اورشلیم، لورن ایزو در تل آویو و ابراهیم دهمن در غزه