پرو طی یک هفته سومین رئیس جمهور خود را بدست آورد. حالا چه اتفاقی می افتد؟

خبرهای روز جهان

روز سه شنبه ، پس از فروپاشی چشمگیر سیستم سیاسی بی ثبات کشور ، پرو سومین رئیس جمهور خود سوگند یاد کرد.

ساگاستی اکنون پنج ماه در دفتر کار خود خواهد بود تا کشتی را پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آوریل 2021 در میان یک بیماری همه گیر کشنده و نارضایتی عمومی از طبقه سیاسی مشاجره خود ، ثابت نگه دارد. آنچه شما باید بدانید اینجاست.

دنیس رودریگز-اولیواری ، دانشمند سیاسی پرو در دانشگاه هومبولت در برلین ، آلمان ، می گوید بحران فعلی اوج چهار سال درگیری بین روسای جمهور متعدد پرو و ​​کنگره تحت کنترل مخالفان است.

كنگره تعداد زيادي اقدامات عليه روساي جمهور و وزرا را ارائه داده بود كه براي جلوگيري از تصويب سياست دولت ، كه رودريگز-اوليواري آنها را “تلاش قانونگذاران براي تاكيد درگيري” توصيف كرده بود ، طراحي شده بود.

کیکو فوجیموری ، رهبر حزب نیروی مردمی ، در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در یک دور دوم انتخابات شکست خورد ، اما حزب او بیشترین کرسی های کنگره را به خود اختصاص داد. وی قول داد كه از كنگره حكمرانی كند و رابطه پراكنده ای با رئیس جمهور برقرار كند و گفت: “ما قصد داریم پیشنهادها را از مانیفست خود به قوانین تبدیل كنیم.”

جدال قدرت به ویژه در صحنه آموزش و پرورش بحث برانگیز بود ، قانونگذاران بارها پیشنهادات خود را برای برکناری وزرای آموزش و پرورش و کند کردن اصلاحاتی که بر دانشگاه های خصوصی تأثیر می گذارد ، مطرح کردند.

در تاریخ 9 نوامبر ، کنگره در پی ادعاهای فساد مربوط به پروژه های ساختمانی که در زمان فرمانداری منطقه Moquegua در جنوب پرو از سال 2011 تا 2014 تصویب شد ، به استیضاح ویسکارا رأی داد.

رئیس جمهور موقت پرو پس از تنها پنج روز استعفا داد

وی پس از رای استیضاح در یک سخنرانی گفت: “تاریخ و مردم پرو قضاوت خواهند کرد.”

طبق دستورالعمل قانون اساسی ، مانوئل مرینو رئیس وقت کنگره جایگزین ویزکارا شد ، وی تحت فشار اعتراضات گسترده ای که در آن دو نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند ، فقط پنج روز در سمت خود ماند تا قبل از استعفا.

ساگاستي ، قانونگذار 76 ساله به نمايندگي حزب بنفش (پارتيدو مورادو) ، سپس توسط كنگره به جايگزيني مرينو منصوب شد و چهارمين رئيس جمهور پرو در كمتر از 5 سال شد. وی زمانی قدرت را به دست می گیرد که مردم تمایل خود را برای ابراز ناامیدی از طبقه سیاسی در خیابان نشان داده اند.

ساگاستی نماینده حزب بنفش (Partido Morado) است.

چرا پروها اعتراض کردند

معترضین به خیابانها آمدند تا مرینو پست خود را ترک کند ، اما راهپیمایی ها خیلی زود اهمیت بیشتری پیدا کردند.
در حالی که ممکن است برکناری ویزارکارا جرقه اعتراضات باشد ، اما رودریگز-اولیواری فکر نمی کند مردم صرفاً برای حمایت از او به خیابان ها ریخته اند. وی گفت: “من فکر می کنم مردم فهمیدند آنچه اتفاق می افتد حمله به دموکراسی است” ، زیرا حرکت مرینو از رئیس کنگره به رئیس جمهور باعث می شد که کنترل و تعادل بین دو شاخه دولت از بین برود.
در جریان درگیری معترضین و پلیس در بحران سیاسی دهها زخمی در پرو

انتصاب ساگاستی به نوعی برای جلب نظر مردم پیش رفته است ، زیرا حزب وی تنها کسی بود که به عنوان یک بلوک علیه استیضاح ویزکارا رأی داد.

رئیس جمهور جدید در اولین سخنرانی خود خواستار “بخشش به نام دولت” برای مرگ دو معترض به نام های جک برایان پینتادو سانچز و جوردن اینتی سوتلو کامارگو شد و قول داد از کسانی که آسیب دیدند حمایت کند.

وی همچنین از همه پرو خواست تا برای ایجاد “جمهوری برابر” با هم همکاری کنند.

در این اعتراضات دو معترض کشته شدند.

رای دهندگان پرو بعید است که راضی باشند

با این حال مشکلات عمیق تر از این هفته است. پروها مدتهاست که از سیاست ملی خود و فساد گسترده در میان سیاستمداران ناامید شده اند.

یک مشکل این است که احزاب سیاسی با سرعت نگران کننده ای تشکیل و منحل می شوند و غالباً نامزدهای بی کیفیت را مطرح می کنند.

رودریگز-اولیواری که تأکید کرد رای گیری اجباری است ، گفت: “در نهایت ما به کمترین چیزی که می توانیم رأی بدهیم”. “من به عنوان یک پرو نمی دانم آخرین باری که به جای محکومیت رأی داده ام به جای دیدن آنچه که وجود دارد و انتخاب کردن.”

ساگاستي ، مهندس ، دانشگاهي و مقام سابق بانك جهاني ، در سخنراني خود تشخيص داد كه بسياري از طبقه سياسي “در برابر چالش هاي بزرگي كه ما با آن روبرو بوده ايم نبوده اند.

وی گفت: بسیاری از حاکمان قبلی “نتوانسته اند به خواسته های مشروع اکثریت پروها پاسخ دهند”.

برخی از شهروندان خواستار قانون اساسی جدید برای به روزرسانی قوانین حاکم بر نحوه برکناری روسای جمهور از جمله موارد دیگر هستند.

و رودریگز الیواری می گوید که قوانین حاکم بر احزاب سیاسی و نامزدها نیز باید تغییر کند. اما این یک دستور بلند است وقتی که کنگره “انگیزه ای برای انجام اصلاحات بزرگ را ندارد زیرا آنها می توانند خود را به پای خود شلیک کنند.”

جک برایان پینتادو سانچز ، 22 ساله ، یکی از دو معترض کشته شده بود.

آنچه بعد از آن تحت ریاست ساگاستی قرار می گیرد

ساگاستی اکنون در یک دوره فوق العاده چالش برانگیز زمام کشور را در دست می گیرد. انتخابات ریاست جمهوری و کنگره قرار است در آوریل 2021 برگزار شود و جانشین ساگاستی در ژوئیه این سمت را به دست گیرد.

در حالی که پیشرفت در تصویب قوانین ممکن است به دلیل انتخابات آینده محدود باشد ، ساگاستی در مورد توجه مردم صحبت کرده است ، زیرا او قبلاً از برخی افراد زخمی شده توسط پلیس بازدید کرده و با معترضان به عنوان یک حرکت آشتی جویانه صحبت کرده است.

نخست وزیری وی می تواند مقداری از ثبات را به ارمغان بیاورد ، اما قرار دادن جن در بطری دشوار خواهد بود ، هشدار می دهد رودریگز-اولیواری.

وی گفت: “برخی از مردم تصور می كنند كه اعتراضات فقط به دلیل عزیمت مرینو متوقف خواهد شد ، اما من فكر می كنم كه این درب اجاق گاز تحت فشار را كه سالهاست در حال ساخت است ، منفجر كرده است.” “مردم فهمیده اند که با اعمال فشار برای چند روز می توانند به چیزی برسند.”

رودریگز-الیواری ، و همچنین فشار بر عدالت در مورد نقض حقوق بشر علیه معترضین و اصلاحات گسترده پلیس ، انتظار داشت كه پروها هوشیار و سرسخت باشند تا اطمینان حاصل كنند كه در روند اصلاحات آموزش و اقدامات ضد فساد پیشرفتی وجود ندارد. او توصیف جامعه پرو را نوعی “شهروندی 2.0” می داند که آماده فشار برای تغییر پیش از 200 سالگرد استقلال این کشور در سال آینده است.

وی گفت: “متأسفانه این کار با دو مرگ آغاز شد اما من فکر نمی کنم که اکنون متوقف شود.” “مردم فکر می کنند که همه کارها به طرز متفاوتی انجام می شود و آنها حاضرند هر کاری که لازم باشد انجام دهند.”

گزارشگری توسط کلودیا ربازا از CNN در لندن و استفانو پوزبن در بوگوتا انجام شده است.