وزیر دفاع چین با پوتین در مسکو دیدار کرد و از روابط نظامی استقبال کرد

خبرهای روز جهان



CNN

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و لی شانگفو وزیر دفاع چین روز یکشنبه در مسکو دیدار کردند که در آن دو طرف از همکاری نزدیک نظامی دو کشور استقبال کردند.

این دیدار سفر چهار روزه لی به روسیه را آغاز کرد که اولین سفر خارج از کشور او از زمان حضور در این نقش در ماه گذشته بود. این درحالی است که کشورهای غربی فشار بر پکن را افزایش داده اند تا پوتین را وادار به پایان دادن به جنگش علیه اوکراین کند.

لی، یک ژنرال و کهنه کار در تلاش برای نوسازی نظامی چین، در سال 2018 به دلیل معاملات با صادرکننده تسلیحات تحت کنترل روسیه، Rosoboronexport، زمانی که او اداره توسعه تجهیزات ارتش چین را رهبری می کرد، توسط ایالات متحده تحریم شد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این معاملات شامل تحویل روسیه به چین هواپیماهای جنگی Su-35 در سال 2017 و تجهیزات مربوط به سامانه موشکی زمین به هوای S-400 در سال 2018 بود.

سفر لی به دنبال سفر رسمی شی جین پینگ رهبر چین به روسیه در ماه گذشته انجام شد که در آن شی و پوتین روابط دو کشور را تقویت کردند و متعهد شدند که “اعتماد متقابل نظامی” را تعمیق کنند و تبادلات نظامی و همکاری را تقویت کنند.

– منبع: CNN
” data-fave-thumbnails=”{“big”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230322154448-xi-putin-drink-032123.jpg ?c=16×9&q=h_540,w_960,c_fill” }, “small”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230322154448-xi-putin-drink -032123.jpg?c=16×9&q=h_540,w_960,c_fill” } }” data-vr-video=”” data-show-html=” فرید زکریا، GPS “data-check-event-based-preview=”” data-network-id=”” data-details=””>

تاپ‌شات - رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ در طی یک پذیرایی پس از گفتگوهای خود در کرملین در مسکو در 21 مارس 2023 نان تست می‌کنند. (عکس از پاول بیرکین / اسپوتنیک / خبرگزاری فرانسه) از طریق گتی ایماژ)

زکریا می‌گوید جالب‌ترین بخش دیدار پوتین و شی کمترین توجه را به خود جلب کرده است

بر اساس بیانیه کرملین، پوتین در دیدار روز یکشنبه خود با لی، سفر اخیر شی به روسیه را “بسیار سازنده” خواند و گفت که روابط روسیه و چین در همه زمینه‌ها از جمله بخش‌های نظامی به خوبی در حال توسعه است.

پوتین گفت: همکاری نظامی بین دو کشور یکی از مهمترین زمینه‌هایی است که ماهیت راهبردی و قابل اعتماد روابط را تقویت می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه دولتی چین، لی به پوتین گفت که اعتماد بین نظامیان دو کشور “به طور فزاینده ای تثبیت شده” و همکاری “نتایج ثمربخش” به همراه داشته است.

لی با اشاره به اجماع بین شی و پوتین گفت: چین آماده همکاری با روسیه برای “تقویت ارتباطات راهبردی بین دو ارتش، تقویت هماهنگی و همکاری چندجانبه و کمک‌های جدید به حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی است.”

در قرائت رسمی هیچ یک از طرفین در این نشست به اوکراین اشاره ای نشده است.

چین در مورد جنگ اوکراین ادعای بی طرفی کرده و خواستار صلح در درگیری شده است. اما این کشور همچنین از محکوم کردن تهاجم روسیه یا درخواست علنی از روسیه برای خروج نیروهایش امتناع کرده است. مقامات آن در عوض بارها گفته‌اند که نگرانی‌های امنیتی «مشروع» همه کشورها باید در نظر گرفته شود و ناتو و آمریکا را به دامن زدن به درگیری متهم می‌کنند.

با این وجود، رهبران اروپایی ابراز امیدواری کرده اند که شی می تواند از روابط خود با پوتین برای فشار برای صلح استفاده کند. چندین رهبر در روزهای اخیر در تلاش برای پیشبرد چنین اهدافی به پایتخت چین سفر کردند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود در پکن گفت که سفر اخیر شی از مسکو نشان می دهد که هیچ کشوری به اندازه چین نفوذ بیشتری بر روسیه ندارد.

– منبع: CNN
” data-fave-thumbnails=”{“big”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230321174030-xi-putin-day2.jpg?c =16×9&q=h_540,w_960,c_fill” }, “small”: { “uri”: “https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230321174030-xi-putin-day2.jpg ?c=16×9&q=h_540,w_960,c_fill” } }” data-vr-video=”” data-show-html=” The Lead ” data-check-event-based-preview=”” data-network-id= “” data-details=””>

xi putin day2

روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین بیشتر به چین وابسته شده است. در اینجا چگونگی آن است

باربوک با اشاره به توافق اخیر با میانجیگری پکن که منجر به این دو کشور شد، گفت: «همانطور که چین میان ایران و عربستان سعودی میانجیگری کرد، ما می‌خواهیم چین از این نفوذ برای ترغیب روسیه برای پایان دادن به جنگ خود در اوکراین استفاده کند. رقبای خاورمیانه روابط دیپلماتیک را احیا می کنند.

سفر او به دنبال سفر مشترک امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بود که در آن اوکراین در دستور کار اصلی قرار داشت.

با این حال، بیانیه مشترک مکرون و شی که توسط الیزه منتشر شد، باعث نشد رهبر چین از مواضع اعلام شده قبلی پکن در مورد جنگ خارج شود.

در همین حال، ایالات متحده و متحدانش بارها این نگرانی را مطرح کرده اند که چین در حال بررسی ارسال کمک های مرگبار به تلاش های جنگی کرملین است – ادعایی که پکن آن را رد کرده است. دو کشور از زمان حمله روسیه به مانورهای نظامی مشترک در سراسر جهان ادامه داده اند.

انتظار می رود لی تا چهارشنبه در مسکو بماند. سخنگوی این وزارتخانه هفته گذشته گفت که وی در جریان این سفر با مقامات نظامی روسیه گفتگو خواهد کرد و از آکادمی های نظامی روسیه بازدید خواهد کرد.

لی ماه گذشته در نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین، پست عمدتا تشریفاتی وزیر دفاع را بر عهده گرفت. او همچنین یکی از اعضای کمیسیون نظامی مرکزی حزب کمونیست چین است که در عمل ارتش را کنترل می کند.