وزیر دفاع پیشین مکزیک متهم به قاچاق مواد مخدر برای تحقیقات به مکزیک تحویل داده شد

خبرهای روز جهان

دادستان های فدرال هنگام دستگیری وی در ماه اکتبر گفتند که ژنرال سالوادور سیانفوئگوس زپدا ، وزیر دفاع ملی در مکزیک از سال 2012 تا 2018 ، به رشوه گرفتن در ازای مجوز فعالیت یک کارتل در مکزیک متهم شده است. وی در بروکلین ، شهر نیویورک ، به جرم پولشویی و توطئه مواد مخدر متهم شد.

دادستان کل آمریكا ویلیام بار از توافق با دادستان كل مکزیك ، الخاندرو گرتز مانرو ، خبر داد كه بر اساس آن ، دادستان های آمریكا خواهان رد اتهامات علیه ژنرال سالوادور سیانفوئگوس زپدا خواهند بود ، كه به مقامات مکزیکی تحویل داده خواهد شد که تحقیقات خود را درباره او آغاز کرده اند

یک قاضی فدرال در منطقه شرقی نیویورک جلسه دادرسی را روز چهارشنبه تعیین کرد ، جایی که انتظار می رود دادستان ها از قاضی بخواهند که اتهامات را رد کند.

دستگیری Cienfuegos در 15 اکتبر هنگام تعطیلات در لس آنجلس ، اوج تلاش چندین ساله محققان اداره مبارزه با مواد مخدر و دادستان های ایالات متحده بود که برای کشف مقامات ارشد دولت که به محافظت از گروه های خشن قاچاق مواد مخدر در مکزیک کمک می کردند ، تلاش کردند.

خجالت و عصبانیت

به گفته مقامات آمریکایی و مکزیکی در مورد این موضوع ، این دستگیری باعث خجالت و عصبانیت بسیاری از دولت مکزیک شد که از اینکه مقامات آمریکایی اطلاع رسانی کافی ارائه نکرده اند ، شکایت داشتند. یک مقام آمریکایی گفت که در هفته های اخیر مذاکرات سطح بالا آغاز شد تا به مقامات مکزیکی اجازه داد تا جنرال را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

وزیر خارجه مکزیک ، مارسلو ابرارد عصر سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که وی پس از بازداشت سیانفوئگوس با بار گفتگو کرده و “نارضایتی” مکزیک را از “کمبود اطلاعات مشترک در تحقیقات” و بازداشت سیانفوئگوس ابراز داشته است.

وزیر دفاع پیشین مکزیک به اتهامات فدرال مواد مخدر در لس آنجلس دستگیر شد

اربارد گفت: “ما اتحادیه علیه جرایم سازمان یافته داریم و برای ما دولت مکزیک قابل درک نبود که با متحدان بودن به ما اطلاع داده نشود.”

یک مقام دولت مکزیک به CNN گفت که در یک ماه پس از دستگیری ، تنش ها بین کشورها افزایش یافته بود و دولت مکزیک را وادار کرد وزن اقدامات خود را در قبال آن بسنجد.

“ما قبلاً در حال بررسی رابطه امنیتی با DEA و سایر افراد بودیم كه می گفتند ، آیا این روش صحیح است؟ آیا این م workingثر است یا نه؟ (بازداشت Cienfuegos) هیچ كمكی نكرد.”

این مقام گفت که وی از هیچ اولتیماتومی که مکزیک در طول مذاکرات از جمله محدود کردن توانایی DEA برای همکاری مشترک با نیروهای امنیتی مکزیک ، اطلاع مستقیم نداشته است ، اما گفت که دیپلمات های ارشد مکزیک به طور قطع نارضایتی خود را با آمریکا ابراز داشتند. این منبع گفت: “چنین رفتاری با یک متحد غیرقابل قبول است”.

این منبع افزود که تصمیم برای درخواست اتهام علیه سیان فوئگوس ، بنابراین وی به طور بالقوه ممکن است به اتهاماتی در مکزیک روبرو شود ، گام بزرگی در جهت بهبود روابط دوجانبه تلقی می شود که تهدید به ادامه دار شدن است.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و مکزیک آمده است که دادستانهای مکزیک تحقیقات شخصی خود را درباره Cienfuegos پس از دستگیری در ایالات متحده آغاز کرده اند. وزارت دادگستری آمریكا “به منظور نشان دادن جبهه متحد ما در برابر هر نوع جرم و جنایت” و “به طوری كه وی تحت قوانین مكزیك مورد تحقیق و تفسیر قرار گیرد و در صورت لزوم مورد اتهام قرار گیرد” تصمیم گرفت كه خواهان رد اتهامات شود. گفت

سرکوب مقامات برای کارتل ها

دادستان های نیویورک که سیان فوئگوس را متهم کردند در همان دفتری بودند که با موفقیت خواکین “ال چاپو” گوزمان را که در سال 2019 به حبس ابد به اضافه 30 سال محکوم شد ، تحت تعقیب قرار دادند. در ماه جولای ، همان دفتر دادستانی ایالات متحده اتهاماتی علیه جنارو گارسیا لونا ، وزیر سابق امنیت عمومی ، عالی ترین آژانس تحقیقاتی فدرال مکزیک ، به اتهام کمک به عملیات قاچاق مواد مخدر کارتل سینالوآ مطرح کرد.

بار ، که خود را به عنوان یک قانونمند و قانونمند در دوران تصدی فعلی خود معرفی کرده است ، همچنین در مورد کار خود با مقامات مکزیکی برای استرداد مظنونان مهم قاچاق مواد مخدر به خود می بالد. توافق برای بازگرداندن سیانفوئگوس تنها با وعده مقامات مکزیکی برای تحقیق در مورد وی ، خشم بازپرس ها و دادستان هایی را که سال ها برای هدف قرار دادن قاچاقچیان مواد مخدر مکزیکی و مقامات فاسدی که از آنها محافظت کرده اند صرف کرده است ، طبق گفته مقامات فعلی و سابق در این مورد.

ماه گذشته ، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ، رئیس جمهور مکزیک ، که قول داده بود با کارتل ها و فساد برخورد کند ، دستگیری سیانفوئگوس را “یک واقعیت بسیار تأسف بار” خواند.