هیاهو درباره آب نبات های شکرگذاری در حالی که دانشگاه چین می گوید این “تعطیلات غربی با مفهوم مذهبی” را ترویج نمی کند

خبرهای روز جهان

روز پنجشنبه ، طبق تصاویر به اشتراک گذاشته شده در اینترنت ، یک کارمند در انستیتوی فناوری هاربین در شمال شرقی چین در پلت فرم محبوب WeChat نوشت: “امروز در غرب شکرگذاری است و من می خواهم از این فرصت برای تشکر از دانشجویان خوابگاه شماره 17 برای حمایت از کار من. “

این زن ، با نام خانوادگی وانگ ، به همراه دو عکس از یک جعبه آب نبات شکلاتی اضافه کرد: “از ساعت 7:50 صبح صبح ، من آب نبات را در لابی پخش خواهم کرد.”

این پیشنهاد با هجوم توهین های یکی از دانش آموزان روبرو شد که وی با تبلیغ “این نوع تعطیلات غربی” او را به “نامناسب” بودن متهم کرد.

“به عنوان نماینده اداره (مدرسه) ، آیا پیامدهای جشن عمومی تعطیلات غربی را در نظر نگرفته اید؟” دانشجو نوشت. “لطفا فوراً این فعالیت را متوقف کنید. در غیر این صورت من این موضوع را به بخش مدرسه مربوطه گزارش خواهم کرد.”

وانگ در پیامی به دلیل “فکر نکردن” عذرخواهی کرد و قول داد “در آینده بیشتر مراقب باشید”.

همانطور که تصاویر مکالمه بصورت آنلاین منتشر شد ، و به عنوان یکی از موضوعات پرطرفدار در سرویس Weibo مانند توییتر در چین شناخته شد ، این مدرسه اوایل روز جمعه بیانیه ای صادر کرد و گفت که پس از تحقیقات ، نتیجه گرفت “پیشنهاد شیرینی شکلاتی توسط ناظر خوابگاه بر اساس نیت خیر بود و پیامهای دانش آموز نیز همینطور بود. ”

در بیانیه اضافه شده است: “این مدرسه تعطیلات غربی را با مفهوم مذهبی ترویج نمی کند و فعالیت های مذهبی را به شدت در دانشگاه منع می کند.”

بسیاری از نظرات بصورت آنلاین انتقاد از پاسخ دانش آموز و بیانیه مدرسه بود ، با اینكه یكی از كاربران در این باره نوشت: “چگونه می توان گفت شیطنت و تهدید بر اساس نیت خیر است؟”

یکی دیگر از کاربران ویبو نوشت: “وقتی خارجی ها جشنواره Dragon Boat یا (سال نو قمری) را جشن می گیرند ، ما آن را” صادرات فرهنگی “می نامیم. “وقتی برعکس است ، چرا” عبادت چیزهای خارجی و تحریک کشورهای خارجی “است؟”

با این حال یکی دیگر از کاربران ویبو با کنایه گفت: “تقویم میلادی نیز دارای مفهوم مذهبی است ، آیا ما نیز باید آن را تحریم کنیم؟”

کنترل ایدئولوژیک

از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ رهبر چین در اواخر سال 2012 ، کالج ها و دانشگاه های این کشور با فشار فزاینده ای برای مهار سخنرانی ها و فعالیت هایی که مطابق با دیدگاه ارتدوکس حزب کمونیست حاکم نیست ، مواجه شده اند. در سال های اخیر تماس هایی برای تحریم تعطیلات غربی مانند کریسمس در برخی از پردیس های سراسر چین وجود داشته است.

شی در سال 2016 گفت که چین باید “دانشگاه هایی را به عنوان سنگرهایی ایجاد کند که به رهبری حزب پایبند باشند” و افزود حزب باید توانایی سازمان های مردمی خود را در مدارس برای انجام “کار عقیدتی و سیاسی” افزایش دهد.

منتقدان دولت به موارد فزاینده ای درباره سكوت یا اخراج اساتید و دانشجویان لیبرال – اغلب پس از گزارش توسط دانشجویان دیگر – اشاره كرده اند كه نمونه هایی از تشدید كنترل ایدئولوژیك و از بین رفتن آزادی علمی در بخش آموزش عالی كشور است.

مقامات همچنین در تلاشند تا تعداد بیشتری از نوشته ها و نظرات Xi را به عنوان بخشی از برنامه درسی اجباری دانشگاه درج کنند. از ترم پاییز سال 2020 ، 37 کالج و دانشگاه برتر چین دوره ای را با عنوان “مروری بر اندیشه سوسیالیست با ویژگی های چینی در دوره جدید شی جین پینگ” آغاز کردند.

در حالی که انستیتوی فناوری یک ساله هاربین در میان 37 دانشگاه نبود ، اخیراً این مدرسه نخبه به دلیل ادعای ارتباط با ارتش آزادیبخش خلق ، با ورود دانش آموزانش به آمریکا و دسترسی به موارد مهم ، توسط دولت ترامپ در لیست سیاه قرار گرفت. گزارش شده است که نرم افزار مهندسی قطع شده است.

یکی از کاربران در وب سایت ویبو نوشت: “با توجه به تحریم های آمریکا علیه مدرسه ، آنچه دانش آموز انجام داد کاملاً منطقی بود.” “روزهای زیادی برای ابراز سپاسگزاری وجود دارد – چرا ما مجبور هستیم در” شکرگذاری غربی “این کار را انجام دهیم؟”