همه گیری آزمایشات تشویقی برای درآمد پایه جهانی و ضمانت های شغلی را تشویق می کند

خبرهای روز جهان

ژاردین ، ​​عضو حزب میانه رو حزب لیبرال دموکرات گفت: “این در بعضی از مناطق به عنوان نوعی ایده سوسیالیستی تلقی می شد.”

“Covid-19 شده است [a] ژاردین گفت: “این به این معنی است که پیشنهاد درآمد پایه جهانی را کاملاً متفاوت دیدیم.” از نظر وی ، ایده – ارسال پول نقد به طور منظم برای همه ساکنان ، بدون اتصال رشته – اکنون به نظر می رسد “عملی” تر از عجیب و غریب است.

او تنها کسی نیست که نظر خود را تغییر می دهد. با افزایش بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ، حمایت در اروپا برای سیاست های مترقی که زمانی به عنوان رویاهای لوله چپ سیاسی دیده می شود ، در حال افزایش است.

در آلمان ، میلیون ها نفر متقاضی پیوستن به مطالعه درآمد پایه جهانی بودند که ماهیانه 1200 یورو (1423 دلار) برای شرکت کنندگان فراهم می کند ، در حالی که در انگلستان ، بیش از 100 قانونگذار – از جمله ژاردین – دولت را برای شروع دادگاه های مشابه تحت فشار قرار می دهند .
در همین حال ، اتریش اولین برنامه آزمایشی از نوع خود را آغاز کرده است که تضمین پرداخت شغل به ساکنان با بیکاری پایدار در ماریانتال ، یک شهر صنعتی سابق با رنج در حدود 40 مایلی جنوب غربی وین را تضمین می کند.

اینکه آیا افزایش محبوبیت و تحقیقات به موجی از عملکرد تبدیل خواهد شد یا خیر ، یک سوال باز است. اما برخی مانند ژاردین دلیل خوش بینی را می بینند.

کاتالیزور بحران

در طول تاریخ ، شرایط بحرانی تغییرات بزرگی در نقشی که دولت در زندگی ما بازی می کند ، ایجاد کرده است. به عنوان مثال ، از زمان رکود بزرگ ، طرح رئیس جمهور پیشین فرانکلین دلانو روزولت برای توزیع چک های تأمین اجتماعی در ایالات متحده به وجود آمد ، در حالی که پایه های مراقبت های بهداشتی جهانی در انگلیس در طول جنگ جهانی دوم گذاشته شد.

کارشناسان همه گیری ویروس کرونا را به عنوان یک رویداد در حال تغییر در جهان می دانند که می تواند منجر به یک تغییر زمین ساختی مشابه شود.

دانیل نتل ، دانشمند رفتاری در دانشگاه نیوکاسل ، گفت: “تغییرات سیاسی بزرگ معمولاً به دنبال حوادث بزرگ آشفتگی رخ می دهد.”

درآمد پایه جهانی ، در خالص ترین شکل خود ، به معنای دادن پول به همه است ، صرف نظر از میزان درآمد آنها ، بنابراین آنها می توانند آزادی بیشتری در جابجایی بین مشاغل ، آموزش برای موقعیت های جدید ، ارائه مراقبت یا انجام کارهای خلاقانه داشته باشند. علاقه به این مفهوم در سال های اخیر افزایش یافته است ، ناشی از نگرانی ها در مورد اینکه اتوماسیون و بحران آب و هوا منجر به جابجایی گسترده کارگران می شود.

با این حال ، به نظر می رسد عدم امنیت شغلی ناشی از همه گیری ، سطوح جدیدی از حمایت را برای این سیاست ایجاد کرده است. یک مطالعه که توسط دانشگاه آکسفورد در ماه مارس انجام شد نشان داد که 71 درصد از اروپایی ها اکنون از معرفی درآمد پایه جهانی طرفداری می کنند.
تیموتی گارتون آش و آنتونیا زیمرمن در گزارش خود نوشتند: “برای ایده ای که غالباً به شدت غیرواقعی و اتوپیایی رد شده است ، این رقم قابل توجهی است.”
نتل ، که همچنین نظرسنجی خود را انجام داده است ، گفت: این احتمالاً کمک می کند که همه گیری به عادی سازی انتقال پول از دولت کمک کرده است. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط اقتصاددانان در UBS ، از اوایل ماه مه نزدیک به 39 میلیون نفر در انگلستان ، آلمان ، فرانسه ، اسپانیا و ایتالیا توسط دولت ها برای کار نیمه وقت یا اصلاً پرداخت می شدند.
گرچه تعداد آنها کاهش یافته است ، میلیون ها نفر هنوز از این نوع حمایت ها بهره می برند و موج جدید محدودیت ها در اروپا موجب افزایش مزایا شده است. به عنوان مثال ، انگلستان برنامه خود را – که تا 80٪ حقوق از دست رفته را می پردازد ، تا 2500 پوند (3،321 دلار) در ماه – تا ماه مارس تمدید کرده است.
میزها و صندلی های خالی جلوی رستورانی در برلین ایستاده اند.  آلمان در ماه نوامبر تحت قفل جزئی قرار دارد.

یانیک واندربورگت ، استاد دانشگاه Université Saint-Louis در بروکسل ، متخصص در زمینه درآمد پایه جهانی ، گفت: “ضربه سریع اقتصاد همه گیر باعث شده است سیاست گذاران به دنبال راه حل های سریع باشند.” توزیع گسترده کمکها از جذابیت بیشتری برخوردار است ، زیرا از لحاظ تئوری می تواند سریعتر از اقدامات هدفمندتر ارائه شود.

وندربورگت گفت: “مسئله این است كه ما به گروههای عظیم كارگری به حمایت فوری اقتصادی نیاز داریم”.

پروژه های آزمایشی آغاز می شود

همزمان با افزایش اشتیاق برای چنین سیاست هایی ، محققان در حال برداشتن گام های جدید برای بررسی اثربخشی آنها هستند.

محاکمه درآمد پایه جهانی در آلمان – که توسط انستیتوی تحقیقات اقتصادی آلمان در برلین (DIW) با مشارکت غیر انتفاعی Mein Grundeinkommen اداره می شود – اکنون میلیون ها نفر از متقاضیان را مرتب می کند. محققان با تأمین مالی تقریباً 150،000 اهداكننده خصوصی قصد دارند توزیع پول را برای 120 نفر از بهار 2021 آغاز كنند.

این مطالعه به مدت سه سال ادامه خواهد داشت. همچنین 1380 نفر را که پول نقد اضافی به عنوان نقطه مقایسه دریافت نمی کنند ، ردیابی می کند.

از شرکت کنندگان خواسته می شود که پرسشنامه های منظم را در طول مطالعه تکمیل کنند. به گفته یورگن شوپ ، همکار ارشد تحقیق DIW که پروژه را مدیریت می کند ، سtionsالات از چند ساعت کار آنها تا سوالات مربوط به بهزیستی ذهنی ، ارزش ها و اعتماد به موسسات را شامل می شود. از کسانی که هر ماه 1200 یورو دریافت می کنند ، خواسته می شود نحوه استفاده از پول را فاش کنند.

بر خلاف آزمایشی که بین سالهای 2017 و 2018 در فنلاند انجام شد و افرادی را که بیکار بودند هدف قرار داد ، پروژه آلمان به دنبال توزیع پول نقد به یک نمونه نماینده از مردم بدون توجه به وضعیت استخدام است.

البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این مطالعه نشان دهد که درآمد پایه جهانی دارای مزایای گسترده ای است ، حتی اگر مورد توجه قابل توجه طرفداران این مفهوم قرار گرفته باشد.

شوپ گفت: “ما می خواهیم این تعامل را به دانش بنیادی علمی تبدیل كنیم.”

در همین حال ، خلبان تضمین شغل در اتریش در ماه اکتبر آغاز شد. همچنین سه سال ادامه خواهد داشت.

برنامه ای که توسط بودجه تأمین می شود یک بخش منطقه ای از خدمات اشتغال عمومی اتریش ، با هدف ارائه مشاغل طولانی مدت و پرداخت شده برای تقریبا 150 نفر از ساکنان Marienthal – موضوع یک مطالعه اساسی در مورد اثرات بیکاری طولانی مدت در دهه 1930 – که حداقل برای بیکاری بوده اند یک سال. کسانی که انتخاب می کنند قبل از شروع شغلی متناسب با مهارت آنها ، از باغبانی گرفته تا مراقبت از کودکان یا نوسازی در خانه ، در یک دوره آموزشی دو ماهه ثبت نام می کنند.

ماکسیمیلیان کاسی ، استاد دانشگاه آکسفورد ، که به طور مشترک طراحی این مطالعه را انجام داده است ، گفت: “هدف اصلی تأمین اجتماعی ، معنی و منبع درآمد برای شرکت کنندگان است.” همچنین از شرکت کنندگان خواسته می شود ارزیابی های منظم در مورد برنامه روزمره ، سلامتی شخصی و مشارکت در جامعه محلی را انجام دهند.

Sven Hergovich ، مدیر عامل خدمات استخدام ، قبل از وقوع همه گیر ، برنامه تضمین شغل را برای Marienthal آغاز کرد. وی گفت ، اما بحران اشتغال ناشی از Covid-19 آن را بسیار مهمتر کرده است.

“وقت آن است که راه های جدیدی پیدا کنیم [to fight] بیکاری طولانی مدت ، “هرگوویچ گفت.

آیا اقدامی انجام خواهد شد؟

در حالی که محققان داده های برنامه های آزمایشی را جمع آوری می کنند ، حرکت سیاسی برای تعمیرات اساسی شبکه های امنیت اجتماعی در حال افزایش است.

در ماه سپتامبر ، حزب لیبرال دموکرات انگلیس – حزب ژاردین – رأی داد که درآمد اساسی جهانی را بخشی از برنامه خود قرار دهد و به عضویت حزب چپگرای کارگر در خواستار محاکمه ها بپیوندد. دادخواست خواستار اجرای آلمان از درآمد اساسی جهانی در اواخر ماه گذشته توسط کمیته ای از قانون گذاران ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کریستین ژاردین ، ​​نماینده حزب لیبرال دموکرات در مجلس نمایندگان در وست مینستر ، لندن.

اما کارشناسان خاطرنشان می کنند که ائتلاف شل و ول از طرفداران درآمد پایه جهانی هنوز دارای اختلافات عمده است.

به عنوان مثال ، اختلاف نظر بزرگی در مورد اینکه آیا چنین برنامه هایی باید از کمبود هزینه یا افزایش مالیات برای افراد ثروتمند ناشی شود ، و همچنین اینکه آیا پرداخت ها فقط باید به نیازمندان برسد ، وجود دارد که به معنای واقعی نبودن برنامه های جهانی است.

به عنوان مثال ، ژاردین ، ​​فکر می کند درآمد پایه جهانی باید جایگزین سیستم رفاهی کنونی انگلیس شود ، در حالی که تزریق وجه نقد منظم را به افرادی مانند سرایدارها و کارگران اقتصادی نیز ارائه می دهد. اما وی متقاعد نشده است که باید به کسانی که بیش از یک آستانه درآمد خاص هستند پرداخت شود.

تیم والانداس ، استاد سیاست مقایسه ای اجتماعی دانشگاه آکسفورد ، گفت: “هنگامی که مجبورید آن را از علاقه به یک برنامه تبدیل کنید ، برخی از ناسازگاری ها را مشاهده خواهید کرد.”

و چنین ایده هایی هنوز مخالفان زیادی دارند. دولت محافظه کار تحت نظر بوریس جانسون در انگلستان معتقد است که درآمد پایه جهانی بسیار گران خواهد بود و انگیزه های کار را کاهش می دهد ، در حالی که نمی تواند به کسانی که بیشترین کمک را می خواهند برسد. دولت ائتلافی صدراعظم آنگلا مرکل نیز ابراز نگرانی کرده است که ممکن است منجر به کاهش اشتغال شود.

منتقدان همچنین ترس از عواقب گسترده اقتصادی این سیاست ها را افزایش می دهند. بعضي ها نگران هستند ، به عنوان مثال ، تأمين درآمد پايه جهاني مي تواند منجر به جهش تورم شود.

ژاردین ، ​​به نوبه خود ، نبرد پر سر و صدا را متقاعد می کند که همکاران را متقاعد می کند که درآمد پایه جهانی راه پیش رو است. اما از نظر وی ، همه گیری فرصتی فراهم می کند.

وی گفت: “دولت ها تغییر می کنند – و آنها نظر خود را تغییر می دهند.”