نیوزیلند به تازگی یکی از متنوع ترین پارلمان های جهان را انتخاب کرده است. در اینجا نحوه جمع شدن آن آورده شده است

خبرهای روز جهان

اما در نیوزیلند ، این فقط شروع بود.

تقریبا نیمی از پارلمان نیوزیلند که به تازگی سوگند یاد کرده زنان هستند و 11٪ آنها آشکارا LGBTQ هستند. هم مائوری های بومی نیوزیلند و هم افرادی که میراث جزیره اقیانوس آرام را دارند با کمی بالاتر از جمعیت عمومی نشان داده می شوند.

سیاستمداران با پیشینه های گوناگون در پارلمان فقط تعداد را تشکیل نمی دهند – آنها در موقعیت های کلیدی قدرت قرار دارند.

هشت کابینه 20 نفره آردرن – با بالاترین رتبه در قانونگذاری – نیز زنان هستند و یک چهارم آنها نیز مائوری هستند. معاون نخست وزیر گرانت رابرتسون اولین سیاستمدار آشکارا همجنسگرا خواهد بود که این نقش را در نیوزیلند بر عهده دارد. و وزیر امور خارجه نانایا ماهوتا ، که از موکو کاوآ یا خال کوبی صورت مائوری سنتی استفاده می کند ، اولین زن بومی در تاریخ نیوزیلند است که نماینده کشور در آن سمت است.

جنیفر کرتین ، استاد سیاست و مدیر انستیتوی سیاستگذاری عمومی در دانشگاه اوکلند ، دولت این کشور گفت: “به نظر می رسد به نظر می رسد نیوزلند.” “ما دیگر مرد ، رنگ پریده و بیات نیستیم.”

در اینجا پارلمان جدید نیوزلند به نظر می رسد

نیوزیلند قبلاً پارلمان نسبتاً متنوعی داشت. پس از انتخابات سال 2017 ، 38٪ از نمایندگان نیوزیلند زن بودند – که در این کشور یک رکورد است. اکنون 48٪ است.

همچنین نسبت نمایندگان LGBTQ به طور آشکار از 7٪ به 11٪ افزایش یافته است.

نمایندگی مائوری از 23٪ در انتخابات گذشته به 21٪ کاهش یافته است. این پایین ترین سطح نمایندگی مائوری از سال 2014 است ، اما هنوز هم بیشتر از نسبت کل افرادی است که در جمعیت عمومی خود را مائوری معرفی می کنند – حدود 17 درصد.

تنوع در پارلمان نیوزیلند

تقریبا نصف هستند زنان، یک رکورد در نیوزیلند. انتخابات گذشته ، 38٪ نمایندگان مجلس زن بودند.

بیش از یک از 10 نمایندگان مجلس هستند آشکارا LGBTQ، بالاترین نسبت در تاریخ نیوزیلند است.

خمس هستند مائوری، مردم بومی نیوزیلند. که بالاتر از جمعیت عمومی ، اما کمترین نسبت در پارلمان از سال 2014 تاکنون.

پارلمان نیوزیلند از سال 1867 ، بلافاصله پس از تأسیس این کشور ، کرسی های مائوری را در اختیار داشته است ، اما گاهی اوقات به عنوان توکن شناخته شده است. کاندیداهای مائوری تا سال 1967 فقط مجاز به رقابت در تعداد محدودی از کرسی های مائوری بودند و تنها در سال 1975 بود که مائوری توانست انتخاب کند که آیا می خواهند در لیست انتخابات مائوری قرار بگیرند یا خیر.
کلوین دیویس ، که مائوری و معاون رهبر حزب کارگر چپ میانه اردرن است ، گفت که از سطح نمایندگی بومی در کابینه نیوزلند خوشحال است. وی گفت: “من فکر می کنم (سطح نمایندگی در کابینه) اولین دوره است و ما افتخار می کنیم که بخشی از آن هستیم”.
لوئیزا وال ، نماینده حزب کارگر ، که مائوری و لزبین است ، می گوید که افزایش نمایندگی LGBTQ یک جامعه حتی مترقی تر ایجاد می کند. نیوزیلند اتحادیه های مدنی همجنسگرایان را در سال 2004 معرفی کرد و در سال 2013 وال پیشگام لایحه قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان شد.
وال گفت ، “RNZ” گفت: “ما راه طولانی را طی کرده ایم و این برای من دموکراسی نمایندگی است. ما جمعیت بیشتر نیوزیلند خود را منعکس می کنیم.”

کرتین گفت که داشتن یک قانونگذار نماینده به معنای وجود طیف وسیعی از دیدگاه ها در میز تصمیم گیری است. وی گفت: “تنوع به خودی خود خوب است.” “هر چیزی که همگنی و سلطه اکثریت سفیدپوست ، یا استعمارگران ، را در این مکان بر هم بزند.”

در اینجا نحوه جمع شدن آن در سطح جهانی وجود دارد

براساس اطلاعات جمع آوری شده توسط اندرو رینولدز ، از دانشکده امور عمومی و بین المللی دانشگاه پرینستون ، از میان هزار قانونگذار فعال در سراسر جهان ، فقط 194 در 42 کشور آشکارا همجنسگرا هستند.

بر اساس اطلاعات وی ، نیوزیلند در حال حاضر بالاترین نسبت قانونگذاران LGBTQ با 11٪ را دارد. (قبلاً 8٪ انگلیس بود).

بر اساس نظرسنجی آماری 2018 نیوزلند در حدود 12000 خانوار ، در نیوزیلند 3.5٪ از بزرگسالان به عنوان همجنسگرا ، لزبین ، دوجنسیتی یا هویت جنسی دیگری غیر از راست شناخته شده اند. با این حال ، نقشه برداران گفتند که “ممکن است نسبت واقعی را دست کم بگیریم” زیرا داده ها از طریق مصاحبه های حضوری جمع آوری شده اند.
وقتی نوبت به جنسیت می رسد ، نیوزیلند بالاترین نسبت زنان قانونگذار در جهان را ندارد – این عنوان به رواندا می رسد ، جایی که 61٪ کرسی های مجلس عوام این کشور توسط زنان اشغال می شود. این کشور در نسل کشی سال 1994 مردان زیادی را از دست داد که زنان برای ایجاد نقش های اصلی رهبری وارد عمل شدند.
اما قانونگذاران زن 48٪ در نیوزیلند ، در کنار مکزیک (جایی که قانون سال 2014 برابری جنسیتی را در سیاست تعیین می کند) ، بالاترین در میان کشورهای OECD است و بسیار بالاتر از میانگین جهانی 25٪ است.

نزدیکترین همسایه نیوزیلند ، استرالیا ، فقط 31٪ نمایندگی زن در مجلس عوام خود دارد ، در حالی که کشورهای جزیره اقیانوس آرام به طور متوسط ​​6٪ نمایندگی دارند.

وقتی نوبت به کل جمعیت می رسد ، در نیوزیلند زنان کمی بیشتر از مردان هستند – بر اساس کتاب جهانی سیا ، در سراسر جهان مردان کمی بیشتر از زنان هستند.

در مورد تنوع قومی ، در مورد نمایندگی نیوزیلندی های آسیایی ، این کشور هنوز کمبود دارد ، به عنوان مثال ، آنها 15٪ از جمعیت عمومی کشور را تشکیل می دهند ، اما فقط 7٪ کرسی های پارلمان را در اختیار دارند.

اما پل اسپونلی ، جمعیت شناس ، استاد دانشگاه مسی در اوکلند ، گفت که یک پارلمان برای نماینده بودن نیازی به مطابقت کامل با آرایش کلی مردم ندارد – اگرچه اگر خیلی متفاوت بود هشدار داده شد که مردم ممکن است اعتماد خود را به قانونگذاران از دست دهند .

وی گفت: “من فکر می کنم واقعاً مهم است که یک سیستم سیاسی نشان دهنده تنوع از جمله تنوع قومی یک جمعیت باشد ، و این به این دلیل است که آنها این صدا و تجربه را دارند.”

اما هنوز جای پیشرفت وجود دارد

اهمیت همه اینها این است که پارلمان نیوزیلند بیشتر به جمعیت عمومی شباهت دارد – که به نوبه خود باعث نمایندگی بیشتر آن می شود.

اما این به معنای کامل بودن آن نیست.

در حالی که از هر چهار نفر نیوزیلندی یک نفر معلولیت دارد – که توسط آمار نیوزلند به عنوان یک محدودیت طولانی مدت در توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره تعریف شده است – کورتین گفت که وی از هیچ نماینده مجلس معلول مطلع نیست. موضوعی که مدافع معلولیت جونی ویلکینسون نیز از آن انتقاد کرده و گفته است که “بزرگترین گروه اقلیت” این کشور هنوز نمایندگی ندارد.

و اسپونلی ، جمعیت شناس ، اظهار داشت که تنوع شامل اطمینان از بازنمایی طیف سنی و زمینه های اقتصادی – اجتماعی است.

کرتین گفت: “این یک پروژه تمام شده نیست.”

در نیوزلند همه از پارلمان متنوع اردرن خوشحال نیستند. اولیویا پیرسون ، وبلاگ نویس راست ، گفت که موکو کاوه ماهوتا برای یک دیپلمات خارجی مناسب نیست و انتصاب وی نشان داد که آردرن “کاملاً روی تخته های پارچه فرو رفته است”.

نانایا ماهوتا نخست وزیر پاپوآ گینه نو جیمز ماراپه را به میهمانان پارلمان در 24 فوریه سال 2020 در ولینگتون ، نیوزیلند معرفی می کند.

در حالی که نیوزیلند ممکن است اکنون یک مجلس متنوع داشته باشد ، هیچ تضمینی برای آینده وجود ندارد.

احزاب متمایل به راست کشور دارای نمایندگی متنوع کمتری نسبت به احزاب متمایل به چپ آن هستند ، بنابراین تغییر در دولت در سال 2023 می تواند به معنای پارلمان با دامنه کمتری باشد. حزب مخالف اصلی نیوزیلند ، ملی ، تنها دو نماینده مجلس مائوری دارد و فقط 30٪ از نمایندگان آن زن هستند. هیچ نماینده مجلس فعلی ملی آشکارا LGBTQ نیست.

رهبر ملی ، جودیت کالینز – که معروف س askedال کرد “آیا سفید بودن مشکلی ندارد؟” – با این استدلال که حزب او “تنوع فکری” دارد ، نگرانی ها درباره تنوع را رد کرد.

کرتین می گوید امیدوار است که در آنجا احزاب سمت راست تصمیم بگیرند که از تنوع بیشتری برخوردار شوند تا بتوانند رأی دهندگان را جذب کنند.

وی گفت: “ما پیش از این شاهد افتادگی و نمایندگی زنان بودیم.” “مسلم نیست که این درجه از تنوع بیش از سه سال آینده حفظ شود.”