نیروهای Tigray نذر می کنند که علی رغم درخواست ابی احمد برای تسلیم ، در اتیوپی جنگ کنند

خبرهای روز جهان

رئیس جمهور منطقه Tigray ، دبرتسیون گبرمیشایل ، دوشنبه شب در تلویزیون Tigray گفت: “ما نگران زمان بندی نیستیم ، بلکه ما نگران موفقیت کامل نهایی خود هستیم.”

روز یکشنبه ، نخست وزیر اتیوپی به اعضای حزب حاکم منطقه ، جبهه آزادی بخش مردم Tigray (TPLF) ، هشدار داد تا “ظرف 72 ساعت آینده تسلیم شوند ، و تشخیص داد که در یک نقطه بازگشت نیستید”.

اما سخنگوی TPLF ، گتاچو ردا ادعا کرد که نیروهای آنها در خط مقدم جنگ درگیری شدیدی دارند و پیشنهاد کرد که اگر پایتخت منطقه Mekelle توسط نیروهای فدرال تصرف شود ، TPLF به سادگی استراتژی های بازپس گیری شهرهای سقوط کرده را تغییر می دهد. ردا روز دوشنبه در تلویزیون Tigray گفت: “ما هرگز اجازه خواهیم داد كه او یك دقیقه در امان بماند.”

روز سه شنبه ، گتاچوی ، به تلویزیون Tigray گفت كه یك واحد معتبر ارتش اتیوپی – كه وی آن را لشكر مکانیزه 21 عنوان كرد – در یك حمله به رایا-وحیرات به رهبری یك فرمانده سابق آن واحد كه به سمت رویترز گزارش داد که طرف TPLF است.

بیلن سیوم ، سخنگوی نخست وزیر ، به رویترز گفت که این درست نیست.

CNN به دلیل خاموشی در ارتباطات منطقه ای نتوانسته است اظهارات هر دو طرف را تأیید کند.

یک تانک آسیب دیده در 22 نوامبر 2020 در جاده ای نزدیک Humera ، اتیوپی رها شده است

نیروهای دولتی می گویند قبل از هشدار شدید به نیروهای Tigrayan برای تسلیم ، قبل از “آخرین مرحله” عملیات نظامی در آنجا ، در حال بسته شدن در Mekelle هستند.

ارتش فدرال گفت که مرحله سوم و آخر عملیات نظامی شامل برنامه هایی برای محاصره پایتخت منطقه مکله با تانک است و به غیرنظامیان هشدار می دهد که مراقب توپخانه نباشند.

دولت فدرال اتیوپی اوایل ماه جاری “جنگ” خود را علیه TPLF اعلام کرد. ابی ، برنده نوبل ، به نیروهای دفاعی اتیوپی (EDF) دستور داد “عملیات اجرای قانون” را در منطقه هدایت کنند ، که شامل حملات هوایی است.

این درگیری تهدید می کند سالها پیشرفت در دومین کشور پرجمعیت آفریقا و منطقه شاخ آفریقا را خنثی کند.

صدها نفر جان خود را از دست داده و نزدیک به 39000 پناهنده به همسایه سودان فرار کرده اند ، از جمله 17،000 کودک بر اساس اعلام سازمان ملل. سازمان های بشردوستانه در حال تلاش برای ارائه خدمات در میان سونامی پناهندگان هستند.
چرا ترس از جنگ داخلی در اتیوپی وجود دارد؟
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ، استفان دوژاریک ، روز دوشنبه در جلسه توجیهی مطبوعاتی گفت: “پاسخ در حال افزایش است ، اما هجوم ورود از ظرفیت موجود در سطح زمین پیشی می گیرد و بودجه اضافی به سرعت مورد نیاز است.”

درگیری به اریتره گسترش یافته است ، جایی که TPLF موشک شلیک کرده است ، و همچنین بر سومالی که اتیوپی چندین صد Tigrayans را در یک نیروی صلح حفظ و مبارزه با شبه نظامیان وابسته به القاعده خلع سلاح کرده است ، تحت تأثیر قرار گرفته است.

سیریل رامافوسا ، رئیس آفریقای جنوبی و رئیس اتحادیه آفریقا ، روز جمعه با رئیس اتیوپی ، Sahle-Work Zewde دیدار کرد.

رامافوسا گفت: “من از آمادگی دولت فدرال اتیوپی برای همکاری با اتحادیه اروپا و دریافت نمایندگان برای یافتن راه حل صلح آمیز برای این درگیری قدردانی می کنم.” در یک توییت در ادامه جلسه

اتحادیه اروپا ، ایالات متحده و انگلستان از زمان آغاز درگیری خواستار تنش زدایی شده اند.