نوادو دل روئیز: یک آتشفشان در کلمبیا ممکن است «در عرض چند روز» فوران کند. اما تنها بخش کوچکی از مردم محلی تخلیه شده اند

خبرهای روز جهان


بوگوتا، کلمبیا
CNN

صدها خانواده در کلمبیا با یک انتخاب روبرو هستند: خانه ها و معیشت خود را رها کنند یا با ویرانی ناشی از فوران آتشفشانی پیش بینی شده در هفته های آینده روبرو شوند.

آتشفشان نوادو دل روئیز، یکی از بلندترین قله های کلمبیا، در یک منطقه کشاورزی پرجمعیت قرار دارد و به خاطر کشته شدن ده ها هزار نفر در فوران عظیم سال 1985 بدنام است.

به گفته سرویس زمین شناسی کلمبیا، از 30 مارس، آتشفشان در حالت هشدار نارنجی قرار گرفته است، که به این معنی است که “احتمال فوران ظرف چند روز یا چند هفته وجود دارد.”

از شهرها و روستاهای اطراف کوه خواسته شده است که تخلیه شوند و مقامات محلی و ملی وضعیت فوق العاده اعلام کرده اند. بیشتر مدارس اطراف به برنامه‌های آموزشی خانگی دوران همه‌گیری بازگشته‌اند و شهرداری‌های محلی در حال ذخیره کیت‌های کمک‌های اولیه هستند.

در 5 آوریل، رئیس جمهور کلمبیا گوستاوو پترو دستور تخلیه داوطلبانه حدود 2500 خانواده در این منطقه را به عنوان یک اقدام احتیاطی صادر کرد، اما بسیاری از مردم محلی این موضوع را رد کرده و می گویند که آنها بیش از اینکه نگران جریان بالقوه گدازه باشند، نگران ترک معیشت و دارایی خود هستند.

آتشفشان نوادو دل روئیز ابری از خاکستر در موریلو، دپارتمان تولیما، کلمبیا در 7 آوریل 2023 منتشر می کند.

در حالی که مشخص نیست در مجموع چند خانواده تخلیه شده اند، لوئیس فرناندو ولز، مدیر واحد حفاظت مدنی تولیما، روز پنجشنبه به روزنامه محلی El Tiempo گفت که تنها بخش کوچکی – فقط 87 نفر – خانه های خود را تحت نظارت آژانس های او ترک کرده اند.

دامنه‌های نوادو دل روئیز، که بین استان‌های تولیما و کالداس در مرکز کلمبیا قرار دارد، زمین‌های حاصلخیزی برای کشاورزان محلی است که می‌گویند رها کردن گاوهایشان آنها را خراب می‌کند.

دولت محلی در استان تولیما اعلام کرده است که قصد دارد تا 12000 راس از مجموع بیش از 43000 راس را تخلیه کند.

عمر والدس، دبیر توسعه روستایی تولیما و افسر مسئول تخلیه گاو، گفت که کشاورزان به دلیل تجارب بد قبلی در برابر دستور تخلیه مقاومت می کنند.

«در موارد قبلی، سیل را تخلیه کردند [caused by the volcano] مزارع آنها را تحت تأثیر قرار نداد و وقتی آنها برگشتند، کشاورزان متوجه شدند که بیشتر کالاها و احشام آنها به سرقت رفته است.

به گفته دانشمندان برنامه آتشفشانی جهانی موسسه اسمیتسونیان، فوران های آتشفشان رویز می تواند به ویژه کشنده باشد، زیرا بالای قله به طور دائم توسط لایه ای از برف و یخ پوشیده شده است. پس از تماس با گدازه، برف و رذیله فوراً ذوب می‌شوند و در دامنه‌های کوه در گل‌های سیل آسا به نام لاهار جاری می‌شوند.

چنین فاجعه ای در 13 نوامبر 1985 رخ داد، آخرین فوران عظیم آتشفشانی که در کلمبیا به عنوان تراژدی آرمرو شناخته می شود. در آن مناسبت، تنها چند ساعت پس از شروع فوران آتشفشان رویز، رودخانه ای از گل، سنگ، گدازه و آب یخی شهر کوچک آرمرو را درنوردید. سیل در عرض چند دقیقه بیش از 23000 نفر را کشت.

بسیاری از ساکنان محلی هنوز ترومای آن روز را به یاد می آورند، اما تعداد کمی از آنها حاضرند تنها با هشدارهای زمین شناسان، معیشت خود را قمار کنند. همان آتشفشان در سال 2012 بدون ایجاد مرگ و میر فوران کرد.

در حالی که تولیما و کالداس بخشی از منطقه نسبتاً ثروتمند قهوه‌کاری کلمبیا هستند، بیشتر فعالیت‌های اقتصادی توسط کشاورزان کوچکی انجام می‌شود که تعداد محدودی حیوان دارند و به قطعات کوچک زمین تمایل دارند و برای آنها گاو و تجهیزات کشاورزی تهیه می‌کنند. با ارزش ترین دارایی آنها هستند.

اگرچه این آتشفشان فعال روزانه توسط ده‌ها کاوشگر نظارت می‌شود، نمی‌توان دقیقاً پیش‌بینی کرد که آیا فوران می‌کند یا نه، چه رسد به اینکه چه زمانی فوران می‌کند. با این حال، علائم نگران کننده ای وجود دارد.

لوئیس فرناندو ولاسکو، مدیر واحد مدیریت ریسک UNGRD کلمبیا، هفته گذشته در بیانیه‌ای ویدیویی گفت: «در حال حاضر، آتشفشان بخار، خاکستر، گازها را بیرون می‌زند و در نزدیکی دهانه، سطح لرزه‌خیزی بالایی وجود دارد.

اخیراً زمین اطراف آتشفشان توسط صدها و گاهی هزاران لرزه کوچک در روز تکان داده شده است. بر اساس گزارش سرویس زمین شناسی کلمبیا، روز جمعه، ستونی از خاکستر و دود ناشی از آتشفشان به طول بیش از 1500 متر (تقریباً 5000 فوت) به آسمان بلند شد.