نرخ بهره وام خودرو به بالاترین حد خود رسیده و پرداخت آن بیش از هر زمان دیگری طول می کشد

خبرهای روز جهان



CNN

شما موفق به خرید ماشین شده اید، اما آیا می توانید هزینه آن را ادامه دهید؟

داده‌های جدید وب‌سایت خودرو Edmunds نشان می‌دهد که همراه با افزایش قیمت خودرو، نرخ‌های وام گران‌ترین نرخی است که در بیش از 15 سال گذشته بوده است، با میانگین پرداخت ماهانه برای یک خودروی جدید در بالاترین حد خود.

نتیجه افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بهره این است که پرداخت وام‌های خودروی آمریکایی‌ها – که شامل کراس اوورها، شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها می‌شود – بسیار طول می‌کشد و خریداران بیشتری به طور کلی از بازار خودرو بیرون رانده می‌شوند.

جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد در Cox Automotive، گفت: «واقعیت این است که شما در حال خرید باریک‌تر، باریک‌تر و باریک‌تر هستید که در واقع می‌توانید وسایل نقلیه جدید بخرید.

میانگین نرخ درصد سالانه (APR) برای تامین مالی یک خودروی جدید از 4.5٪ در مارس 2022 به 7٪ یک سال بعد افزایش یافت. بر اساس داده‌های Edmunds که در این ماه منتشر شد، حتی پس از کاهش اندکی نسبت به فوریه، این بالاترین نرخ وام از سال 2008 است.

نرخ بالای وام به این معنی است که پرداخت های ماهانه نیز افزایش می یابد. طبق گفته ادموندز، در ماه مارس، متوسط ​​پرداخت ماهانه برای تامین مالی یک خودروی جدید به 730 دلار رسید – بالاترین رکورد در تاریخ. میانگین پرداختی برای تامین مالی یک خودروی دست دوم در حال حاضر 556 دلار در ماه است که نسبت به ژوئن 2020، 147 دلار افزایش یافته است.

بیشتر صاحبان خودروهای جدید تا 1000 دلار در ماه پرداخت می کنند. در ژانویه 2019، پرداخت‌های خودروی جدید بیش از 1000 دلار در ماه تقریباً 5 درصد از فروش را تشکیل می‌داد. در مارس 2023، تنها چهار سال بعد، پرداخت های ماهانه چهار رقمی به 17 درصد از بازار خودروهای جدید رسید.

برخی از خریداران ماهانه با پرداخت بالا، افرادی هستند که وام های کوتاه مدت (معمولاً سه یا چهار ساله) با پرداخت ماهانه بالا و مبلغ زیادی کاهش می دهند. ایوان دروری، مدیر بخش بینش ادموندز، گفت که تعداد این وام‌های کوتاه‌مدت در دو سال گذشته افزایش یافته است، اما هزینه اولیه بسیار بالا به این معنی است که آنها هنوز تنها بخش کوچکی از بازار هستند. اکثر وام‌های 1000 دلاری خودرو در ماه توسط افرادی دریافت می‌شود که وام‌های با بهره بالا و بلندمدت را انتخاب می‌کنند.

افزایش قیمت خودرو و دشواری فزاینده برای واجد شرایط بودن برای نرخ‌های بهره پایین‌تر، خریداران را مجبور کرده است که قبض ماهیانه سنگین‌تری را در یک دوره زمانی طولانی‌تر – به مدت هفت سال – برای پیش‌پرداخت پایین‌تر در نظر بگیرند.

در سال 2004، تنها 1 درصد از وام های خودرو شش تا هفت سال به طول انجامید. الان آن وام های بلندمدت 30 درصد بازار است. تنها 5 درصد از وام ها طی دو سال و نیم تا سه سال پرداخت می شود.

در حالی که خریدارانی که وام‌های طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند، پول کمتری را از قبل پرداخت می‌کنند، نرخ بهره در طول زمان افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، خریداری که وام 70 ماهه برای یک خودروی فرسوده 28700 دلاری با میانگین نرخ وام فعلی می گیرد، می تواند 38 درصد بیشتر را فقط به عنوان بهره بپردازد. در مقابل، خریداری که تنها دو و نیم تا سه سال وام می گیرد، می تواند بخش کوچکی از آن را بپردازد.

اسموک گفت: «فشار شدیدترین فشار بر مصرف‌کنندگان اعتباری پایین‌تر است، زیرا نه تنها با تغییر نرخ بهره، تورم و قیمت خودرو سر و کار دارند، بلکه ممکن است حق بیمه‌ای نیز بپردازند، زیرا اعتبارشان به خوبی نیست.»

علی‌رغم این چالش‌ها، آخرین داده‌های فروش نشان می‌دهد که بازار به بهبودی خود از بحران زنجیره تامین پس از همه‌گیری ادامه می‌دهد. بر اساس داده های Cox Automotive، فروش خودروهای جدید در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به سه ماهه اول سال 2022 5.7 درصد رشد داشته است.

اسموک گفت، با این حال، بیشتر این رشد فروش مربوط به خانوارهای با درآمد بالاتر بوده است.

بر اساس شاخص مقرون به صرفه بودن وسیله نقلیه Cox Automotive در فوریه، متوسط ​​درآمد خانوار برای پرداخت میانگین وسیله نقلیه جدید 43 هفته طول می کشد.

وام‌های ساب‌پرایم که به مصرف‌کنندگان با امتیازات اعتباری پایین‌تر ارائه می‌شوند، تقریباً 15 درصد از بازار را در مارس 2020 تشکیل می‌دادند. طبق داده‌های Cox Automotive، تا پایان سال 2022، وام‌های subprime به تقریباً 5 درصد از وام‌های خودرو کاهش یافت.

اسموک گفت: “شما عملاً حدود 10 درصد از استخر خرید قبلی را از دست داده اید، زیرا قیمت آنها از بازار خارج شده است.”