نتایج انتخابات میانمار: حزب حاکم آنگ سان سوچی ادعا می کند یک پیروزی قاطع است

خبرهای روز جهان

انتخابات روز یکشنبه به عنوان همه پرسی در مورد دولت نوپای دموکراتیک به رهبری آنگ سان سوچی برنده جایزه نوبل و اتحادیه ملی دموکراسی وی (NLD) ارزیابی شد که در سال 2015 با شکست چشمگیری روبرو شد.

NLD همچنان در کشور محبوب است – اما شهرت بین المللی خود را با اتهامات نسل کشی علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی قومی دیده است. سوچی نیز پس از برخورد با سرکوب نظامی روهینگیا ، دیگر به عنوان یک نماد دموکراسی در غرب شناخته نمی شود.

پس از انتخابات ، سخنگوی NLD Myo Nyunt به رویترز گفت که بیش از 322 کرسی پارلمان که برای تشکیل دولت لازم بود ، بر اساس داده های جمع آوری شده از گزارش های نمایندگان حزب در شعب اخذ رأی در سراسر کشور به دست آورده است – هرچند او تخمین خاصی نزده است.

وی گفت: “برای مردم ، برای حزب ، این نتیجه انتخابات بسیار دلگرم کننده است.” وی افزود که NLD انتظار می رود از مجموع 390 کرسی که در سال 2015 تصاحب کرد ، فراتر رود.

انتظار می رفت کمیسیون انتخابات نتایج روز دوشنبه را منتشر کند اما تا عصر فقط تعداد انگشت شماری را منتشر کرده بود ، زیرا نامزدها و احزاب داده های خود را به صورت آنلاین منتشر می کردند.

315 کرسی در مجلس عوام 425 نفری و 161 کرسی در 217 کرسی مجلس اعلی مجلس وجود داشت.

رویترز نمی تواند بلافاصله به سخنگوی دومین حزب بزرگ ، حزب همبستگی و توسعه اتحادیه (USDP) مورد حمایت ارتش برسد.

اتحادیه اروپا و انگلیس میانمار را به خاطر رای دادن ستودند اما از حق محرومیت بیش از یک میلیون رای دهنده از جمله صدها هزار مسلمان روهینگیا در ایالت راخین انتقاد کردند.

بازگشت به راخین:

وزیر خارجه ایالات متحده مایک پمپئو گفت که نظرسنجی ها گام مهمی در انتقال دموکراتیک میانمار است ، اگرچه واشنگتن نسبت به تعداد زیادی از صندلی های رزرو شده برای ارتش و حق رای دادن به گروه هایی از جمله روهینگیا نگرانی دارد.

وی در بیانیه ای همچنین از لغو رأی دادن در بخشهایی از چندین ایالت و منطقه و رد صلاحیت نامزدها “بر اساس اعمال خودسرانه شهروندی و شرایط اقامت” ابراز نگرانی کرد.

پمپئو گفت واشنگتن به نظارت دقیق روند انتخابات میانمار ادامه می دهد و خواستار جدول بندی آرا و حل شکایات “به روشی شفاف و معتبر” شد.

برخی قادر به رأی دادن نیستند

ارتش ، كه حدود 50 سال حكومت ميانمار را بر عهده داشت تا زماني كه در سال 2011 از سياست هاي غيرنظامي كنار رفت ، بر اساس قانون اساسي كه تدوين كرد و سوي چي مي خواهد اصلاح كند ، يك چهارم كرسي هاي هر دو مجلس پارلمان را كنترل مي كند.

انتظار می رفت NLD پیروز شود اما پس از ظهور احزاب جدید و احزاب اقلیت قومی که در برخی مناطق حمایت می شوند ، با حاشیه کمتری همراه بود.

تحلیلگر سیاسی یان میو تین گفت: نتایج اولیه نشان داد احزاب قومی برخی کرسی ها را در ایالت های کایاه ، مون و شان به دست آورده اند ، جایی که بسیاری از مردم شکایت هایی علیه دولت مرکزی دارند ، اما تصویر کلی از اوضاع دیگر NLD بود.

آنگ سان سوچی ، رهبر میانمار ، رای گیری زودهنگام برای انتخابات عمومی را در دفتر کمیسیون انتخابات اتحادیه در 29 اکتبر در نایپیتاو انجام می دهد.

نتایج ، او گفت ، “نشان می دهد که اکثر مردم نمی خواهند … درگیری ارتش در سیاست و اکثریت مردم همچنان به شناختن و حمایت از آنگ سان سوچی ، رهبر NLD ادامه می دهند ، رهبر آنها “.

بر خلاف موج خوش بینی که به استقبال پیروزی NLD در سال 2015 رفت ، میانمار این انتخابات را در میان افزایش عفونت های Covid-19 ، مشکلات اقتصادی و تشدید درگیری های قومی برگزار کرد.

پس از لغو نظرسنجی ها به دلیل شورش ، بیش از یک میلیون نفر قادر به رای دادن نبودند.

در ایالت راخین ، جایی که مسلمانان روهینگیا به اردوگاه ها و روستاها محدود شده اند و اکثراً رأی گیری را به دلیل شهروند نبودن آنها انکار می کنند ، اکثر قریب به اتفاق مراکز رای دهی به دلیل درگیری بین نیروهای دولتی و شورشیان قومی بسته شد.

میو کیاو ، دبیر کل اتحادیه آراکان برای دموکراسی (ALD) ، گفت که حزب ملی گرای راخین آراکان (ANP) بیشتر کرسی های مورد رقابت در این ایالت را بدست آورده است.

او قبلاً نمادی از دموکراسی بود.  این هفته ، او در دادگاه در برابر اتهامات نسل کشی از کشورش دفاع خواهد کرد

حزب دموکراسی و حقوق بشر ، یک حزب روهینگیا ، گفت که “کاملا ناامید” است که مردم آن از حق رای محروم شده اند.

دولت بیشتر شهروندان روهینگیای میانمار را در نظر نمی گیرد بلکه در عوض مهاجران از همسایه بنگلادش را در نظر می گیرد ، حتی اگر بسیاری از آنها ریشه خانوادگی را در بسیاری از نسل ها پیدا کنند.

سازمان ملل متحد گفته است که سرکوب نظامی سال 2017 ، که 730 هزار روهینگیایی را مجبور به فرار به بنگلادش کرد ، “از ویژگی های برجسته نسل کشی است”.

بیش از 740،000 روهینگیا در سال 2016 و 2017 در حالی که ارتش درگیر جنگ خشونت آمیز در ایالت راخین بود ، از میانمار به همسایه بنگلادش فرار کردند. بازماندگان از وحشیانه های هولناک از جمله تجاوز به عناصر گروهی ، کشتارهای جمعی ، شکنجه و تخریب گسترده اموال توسط ارتش بازگو کرده اند.

میانمار این اتهامات را رد می کند و مدت هاست ادعا می کند که تروریست ها را هدف قرار داده است. سو کی سال گذشته در دادگاه بین المللی دادگستری از کشورش دفاع کرد و ادعاها را “ناقص و گمراه کننده” خواند.