نبرد سودان: راهنمای ساده برای آنچه در پشت درگیری ها وجود دارد

خبرهای روز جهان



CNN

نبردهای شدید در سراسر سودان امیدها برای انتقال مسالمت آمیز به حکومت غیرنظامی را درهم شکسته است.

نیروهای وفادار به دو ژنرال رقیب برای کنترل با هم رقابت می کنند و همانطور که اغلب اوقات غیرنظامیان بیشترین آسیب را متحمل شده اند و ده ها کشته و صدها نفر زخمی شده اند.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.

در قلب این درگیری ها دو مرد قرار دارند: عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF).

آنها تا همین اواخر متحد بودند. این زوج برای سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان در سال 2019 با یکدیگر همکاری کردند و نقشی اساسی در کودتای نظامی سال 2021 داشتند.

با این حال، در جریان مذاکرات برای ادغام نیروهای RSF در ارتش کشور به عنوان بخشی از طرح‌هایی برای بازگرداندن حکومت غیرنظامی، تنش‌ها به وجود آمد.

سوال کلیدی: چه کسی در سلسله مراتب جدید تابع چه کسی خواهد بود.

منابع به سی ان ان گفتند که این خصومت ها نقطه اوج چیزی است که هر دو طرف آن را یک مبارزه وجودی برای تسلط می دانند.

به سختی می توان درک کرد که سرنگونی بشیر چقدر لرزه ای بود. او نزدیک به سه دهه کشور را رهبری می کرد که اعتراضات مردمی که بر سر افزایش قیمت نان آغاز شد، او را از قدرت کنار زد.

در دوران حکومت او، سودان جنوبی از شمال جدا شد در حالی که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت بشیر را به اتهام جنایات جنگی در دارفور، یک منطقه جدایی‌طلب غربی صادر کرد.

پس از برکناری بشیر، سودان توسط یک اتحاد ناآرام بین ارتش و گروه های غیرنظامی اداره می شد.

همه اینها در سال 2021 پایان یافت، زمانی که دولت تقسیم قدرت توسط نیروهای مسلح منحل شد.

نیروهای پشتیبانی سریع گروه شبه نظامی برجسته در سودان هستند که رهبر آن، داگالو، به سرعت به قدرت رسیده است.

در جریان درگیری دارفور سودان در اوایل دهه 2000، او رهبر نیروهای بدنام جنجاوید سودان بود که در نقض حقوق بشر و جنایات دست داشت.

یک اعتراض بین المللی شاهد بود که بشیر این گروه را به عنوان نیروهای شبه نظامی موسوم به واحدهای اطلاعات مرزی رسمی کرد.

در سال 2007، نیروهای آن بخشی از سرویس‌های اطلاعاتی کشور شدند و در سال 2013، بشیر RSF را ایجاد کرد، یک گروه شبه‌نظامی تحت نظارت او و به رهبری داگالو.

داگالو در سال 2019 علیه بشیر مخالفت کرد، اما نه قبل از آن که نیروهای وی به یک تحصن ضد بشیر و طرفدار دموکراسی در خارطوم تیراندازی کردند و حداقل 118 نفر را کشتند.

او بعداً به عنوان معاون شورای انتقالی حاکمیتی منصوب شد که با مشارکت رهبری غیرنظامی سودان را اداره می کرد.

برهان اساساً رهبر سودان است. برهان در زمان سرنگونی بشیر، بازرس کل ارتش بود.

حرفه او مسیری تقریباً موازی با داگالو داشته است.

او همچنین در دهه 2000 به دلیل نقشش در روزهای تاریک درگیری دارفور، جایی که گمان می‌رود این دو مرد برای اولین بار با هم تماس گرفتند، به شهرت رسید.

البرهان و همدی هر دو با جلب لطف قدرت های خلیج فارس به قدرت رسیدند.

آنها فرماندهی گردان های جداگانه ای از نیروهای سودانی را برعهده داشتند که برای خدمت با نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن اعزام شدند.

اکنون آنها خود را درگیر جنگ قدرت می بینند.

مشخص نیست که جنگ در کجا به پایان می رسد. هر دو طرف ادعا می‌کنند که بر مکان‌های کلیدی کنترل دارند و درگیری در سراسر کشور در مکان‌هایی دور از پایتخت خارطوم گزارش شده است.

در حالی که تخمین‌های مختلف رسمی و غیر رسمی تعداد نیروهای مسلح سودان را در حدود 210 تا 220000 نفر می‌دانند، گمان می‌رود تعداد نیروهای RSF تقریباً 70000 باشد اما آموزش‌دیده‌تر و مجهزتر هستند.

قدرت های بین المللی ابراز نگرانی کرده اند. به غیر از نگرانی در مورد غیرنظامیان، احتمالا انگیزه های دیگری نیز در بازی وجود دارد – سودان غنی از منابع و موقعیت استراتژیک است.

سی ان ان پیش از این گزارش داده بود که روسیه چگونه با رهبران نظامی سودان برای قاچاق طلا از سودان تبانی کرده است.

نیروهای داگالو یکی از دریافت کنندگان اصلی آموزش و تسلیحات روسیه بودند و منابع سودانی سی ان ان معتقدند که برهان، رهبر نظامی سودان، از حمایت روسیه برخوردار بوده است، قبل از اینکه فشارهای بین المللی او را مجبور به انکار علنی از حضور گروه مزدور روسی واگنر در سودان کند. .

همسایگان سودان، مصر و سودان جنوبی، پیشنهاد میانجیگری کرده اند، اما در این میان، آنچه مسلم است، بدبختی بیشتری برای مردم سودان است.