موشک استارشیپ اسپیس ایکس مجوز FAA را برای پرتاب دریافت کرد

خبرهای روز جهان

برای خبرنامه علمی تئوری شگفت انگیز CNN ثبت نام کنید. با اخبار مربوط به اکتشافات جذاب، پیشرفت های علمی و موارد دیگر، جهان را کاوش کنید.



CNN

اسپیس ایکس آخرین مانع نظارتی پیش از پرتاب افتتاحیه موشک استارشیپ خود را برطرف کرده است – قدرتمندترین موشکی که تاکنون ساخته شده است.

اداره هوانوردی فدرال که مجوز پرتاب موشک های تجاری را صادر می کند، روز جمعه اعلام کرد که با درخواست شرکت برای آزمایش پرواز بدون خدمه این موشک از تاسیسات اسپیس ایکس در جنوب تگزاس موافقت کرده است. وسیله نقلیه ای که قبلاً پیش از پرواز را پشت سر گذاشته است آزمایش زمینی، آماده است تا به زودی دوشنبه انجام شود.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «پس از یک فرآیند ارزیابی مجوز جامع، FAA تشخیص داد که SpaceX تمام الزامات ایمنی، زیست محیطی، سیاست، محموله، ادغام فضای هوایی و مسئولیت مالی را برآورده می کند.

اوایل روز جمعه، FAA محدودیت ترافیک هوایی را برای منطقه اطراف پرتاب صادر کرد. اعلامیه به ماموریت های هوایی یا NOTAM به هواپیماها و سایر ترافیک هوایی دستور می دهد تا از منطقه پرتاب – که در شرق براونزویل، تگزاس قرار دارد – در روز دوشنبه بین ساعت 7 صبح تا 10:05 صبح CT (8 صبح تا 11:05) دور شوند. هستم ET).

این اولین تلاش اسپیس ایکس برای قرار دادن استارشیپ در مدار خواهد بود که بر اساس یک کمپین آزمایشی سال‌ها برای طراحی این موشک است.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، حدود یک دهه است که درباره استارشیپ صحبت کرده و ارائه‌های مفصلی درباره طراحی آن ارائه کرده و آن را به عنوان وسیله‌ای توصیف می‌کند که هدف تأسیس اسپیس ایکس را تشکیل می‌دهد: فرستادن انسان به مریخ برای اولین بار.

فضاپیمای Starship در بالای تقویت کننده موشک Super Heavy در سایت پرتاب SpaceX در تگزاس قرار گرفته است.

علاوه بر این، ناسا قبلا قراردادها و گزینه های SpaceX را به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار اعطا کرده است – استفاده از Starship برای انتقال فضانوردان دولتی به سطح ماه تحت برنامه آرتمیس آژانس فضایی.

آزمایش پرواز افتتاحیه یک مدار کامل به دور زمین را کامل نخواهد کرد. با این حال، اگر موفقیت آمیز باشد، به سرعت مداری خواهد رسید و حدود 150 مایل بالاتر از سطح زمین، تا ارتفاعاتی که به نظر می رسد فضای بیرونی است، حرکت می کند.

کشتی ستاره ای از دو بخش تشکیل شده است: تقویت کننده Super Heavy، یک موشک غول پیکر که دارای 33 موتور است، و فضاپیمای Starship که در هنگام پرتاب بالای تقویت کننده قرار می گیرد و به گونه ای طراحی شده است که پس از اینکه تقویت کننده سوخت خود را برای اتمام ماموریت خرج می کند، جدا شود.

در این پرواز، تقویت کننده موشک اندکی پس از بلند شدن در اقیانوس پرتاب می شود. اما در پروازهای آینده، اسپیس‌ایکس قصد دارد این وسیله نقلیه را با هدایت آن به سمت فرود عمودی در محل پرتاب بازیابی کند. فضاپیمای استارشیپ تقریباً یک دور کامل از سیاره را طی می کند و پرواز خود را با سقوط در آب های هاوایی به پایان می رساند.

توسعه Starship در فضاپیمای خصوصی SpaceX در حدود 40 دقیقه خارج از Brownsville، تگزاس، در مرز ایالات متحده و مکزیک است. آزمایش سال ها پیش با “تست های هاپ” مختصر نمونه های اولیه فضاپیما آغاز شد. این شرکت با پروازهای کوتاهی شروع به کار کرد که قبل از تبدیل شدن به پرواز در ارتفاع بالا، چند ده فوت از سطح زمین بلند شدند، که بیشتر آنها منجر به انفجارهای مهیبی در زمانی که شرکت تلاش کرد آنها را به حالت عمودی فرود آورد.

با این حال، یک آزمایش پرواز زیر مداری در ماه می 2021 با موفقیت به پایان رسید.

کارکنان اسپیس ایکس در 8 فوریه، پیش از آزمایش موتور این شرکت، آخرین تنظیمات را برای پایه پرتاب مداری استارشیپ و ماتریس تقویت کننده موتورهای رپتور درون آن انجام می دهند.

از آن زمان، SpaceX همچنین در تلاش است تا تقویت کننده Super Heavy خود را برای پرواز آماده کند. سیلندر عظیم با ارتفاع 230 فوت (69 متر) با 33 موتور رپتور این شرکت بسته بندی شده است.

استارشیپ و سوپر هوی که کاملاً روی هم چیده شده‌اند، حدود 400 فوت (120 متر) ارتفاع دارند.

اسپیس ایکس بیش از یک سال منتظر دریافت تاییدیه FAA برای پرتاب مداری بوده است.

این شرکت و رگولاتورهای فدرال که وظیفه صدور گواهینامه پرتاب های اسپیس ایکس را بر عهده دارند، خطری برای افراد یا اموال در منطقه اطراف سایت پرتاب نخواهد داشت، با فشار قابل توجهی از سوی جامعه محلی، از جمله از سوی گروه های زیست محیطی مواجه شده اند.

در ماه ژوئن، FAA یک تأییدیه کلیدی برای پرتاب استارشیپ به اسپیس ایکس اعطا کرد، اگرچه فهرستی از «اقدامات کاهش‌دهنده» که این شرکت باید قبل از اولین پرتاب انجام دهد، ارائه کرد.

طی تماسی با خبرنگاران در هفته جاری، یکی از مقامات FAA که از ذکر نام برای انتشار خودداری کرد، گفت که آژانس بر رعایت اقدامات کاهش‌دهنده اسپیس ایکس نظارت داشته است که برخی از آنها حتی با وجود صدور مجوز پرتاب هنوز در دست اقدام هستند. .

این مقام FAA گفت که پرسنل دولتی در زمین خواهند بود تا اطمینان حاصل کنند که SpaceX با مجوز خود در طول پرتاب آزمایشی مطابقت دارد.