مردی که پس از انفجاری که باعث تخلیه رهبر ژاپن از محل سخنرانی شد، دستگیر شد

خبرهای روز جهان


توکیو ژاپن
CNN

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز شنبه پس از انفجار در محل برگزاری سخنرانی در فضای باز، بدون هیچ آسیبی از خانه خارج شد.

تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط شبکه عمومی NHK ژاپن، مردم را در حال فرار و دستگیری مردی در پی انفجار نشان می دهد. این فیلم چند مرد را نشان می دهد که گمان می رود افسران پلیس باشند، مظنون را روی زمین نگه داشته اند. تصاویر دیگر یک استوانه نقره ای را نشان می داد که به نظر می رسید به سمت کیشیدا پرتاب شده است.

خبرگزاری محلی کیودو گزارش داد که مردی پس از پرتاب “چیزی که به نظر می رسید یک بمب دودزا” بود دستگیر شد.

صحنه های دراماتیک در شهر واکایاما، اندکی پس از بازدید کیشیدا از بندر ماهیگیری محلی سایکازاکی رخ داد.

شرایط مربوط به این حمله مشکوک بلافاصله با ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، که در ژوئیه سال گذشته در جریان یک سخنرانی مبارزاتی در شهر نارا در غرب این کشور به ضرب گلوله کشته شد، مقایسه شد.

حمله به آبه ملتی را شوکه کرده بود که به ندرت با خشونت سیاسی و اسلحه مرتبط است.

کیشیدا نیز در مورد خود یک سخنرانی سیاسی در حمایت از نامزد حزب حاکم خود در یک انتخابات میان دوره ای محلی برای مجلس نمایندگان در ناحیه واکایاما داشته است.

در حال حاضر مبارزات انتخاباتی محلی ژاپن در سراسر کشور در جریان است.

یک شی استوانه‌ای شکل که گمان می‌رود در 15 آوریل 2023 هنگامی که نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در حال سخنرانی در واکایاما بود پرتاب شده است.

یکی از اعضای شورای شهر که در محل حادثه حضور داشت، به NHK گفت که یک “شیء نقره ای استوانه ای” اندکی قبل از شنیدن صدای انفجار، “حدود دو متر در مقابل من” پرواز کرده است.

شاهد عینی دیگری نیز گزارش داد که «یک استوانه نقره‌ای» را دیده است و می‌گوید «قبل از شنیدن صدای بزرگ، پرتاب شد و کمی درخشید».

فیلم NHK مرد جوانی را نشان می‌دهد که عینک، ماسک و کوله‌پشتی خاکستری به چشم داشت که در میان جمعیتی که برای دیدن سخنرانی کیشیدا جمع شده بودند ایستاده بود.

به گزارش NHK، قبل از دستگیری مرد، او را می‌توان دید که یک استوانه نقره‌ای را در دست گرفته و به گونه‌ای با دست حرکت می‌دهد که انگار می‌خواهد آن را روشن کند.

مقامات ژاپنی بعداً روز شنبه گفتند که کیشیدا سالم است و آسیبی ندیده است. NHK گزارش داد که او را به مکان دیگری برده اند، جایی که توسط افسران پلیسی که از او محافظت می کردند محاصره شده بود.

پخش کننده گفت که مردی به ظن ممانعت اجباری در تجارت دستگیر و برای بازجویی به ایستگاه پلیس واکایاما غرب منتقل شده است.

در ژاپن، “ممانعت اجباری تجارت” جرم است – “ممانعت از تجارت دیگران به زور”. آی تی مجازات حبس تا سه سال و جریمه نقدی تا 500000 ین است.

مقامات ایستگاه پلیس واکایاما نیشی به سی ان ان گفتند که یک مظنون را امن کرده اند اما هنوز نمی توانند مظنون یا اطلاعات دیگری را منتشر کنند. گفتند جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد.

نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در بندر ماهیگیری سایکازاکی در واکایاما، جنوب غربی ژاپن، در 15 آوریل 2023.

در یک سخنرانی که پس از این حمله از NHK پخش شد، نخست وزیر گفت که پلیس در حال بررسی انفجار است و از ایجاد نگرانی عذرخواهی کرد و افزود که “ما در حال مبارزه با یک انتخابات مهم برای کشورمان هستیم.”

کیشیدا مدت کوتاهی بعد فعالیت های مبارزاتی را برای حزب حاکم لیبرال دموکرات خود از سر گرفت و در ایستگاه راه آهن واکایاما سخنرانی کرد.

انتظار می‌رود او بعدازظهر شنبه از شرق به استان چیبا و یکشنبه از غرب به استان اویتا برود.

حزب او روز شنبه در توییتی اعلام کرد که سخنرانی های او طبق برنامه برگزار می شود. همچنین عذرخواهی کرد که ” باعث نگرانی همه شده است.”

نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا هنگام خروج از ایستگاه واکایاما پس از ایراد سخنرانی خود در 15 آوریل 2023 دست تکان می دهد.

هر گونه مقایسه با ترور آبه احتمالاً برای دستگاه امنیتی ژاپن ناراحت کننده است.

آبه، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن، هنگام سخنرانی در کمپین انتخاباتی برای جمعیت کوچکی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در شهر نارا هدف گلوله قرار گرفت.

این حمله که در روز روشن رخ داد و با سلاحی دست ساز به نظر می رسید، ملتی را که خشونت با اسلحه در آن نادر است را شوکه کرد و به انتقاد شدید از اقدامات امنیتی پلیس منجر شد.

رئیس پلیس ملی بعداً به دنبال گزارشی از سوی آژانس خود مبنی بر وجود نقص هایی در حفاظت ارائه شده به آبه استعفا داد.

پزشکانی که به آبه مراجعه کردند فاش کردند که گلوله تا قلب او نفوذ کرده است.

مردی در پی مرگ آبه دستگیر شد و در حال حاضر با اتهام قتل و سلاح گرم روبرو است.