لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل می‌گوید آمریکا باید از «تشویق» جنگ در اوکراین دست بردارد

خبرهای روز جهان



CNN

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل روز شنبه گفت که ایالات متحده باید از “تشویق” جنگ در اوکراین دست بردارد.

«ایالات متحده باید از تشویق جنگ دست بردارد و صحبت درباره صلح را آغاز کند. لولا به خبرنگاران در پکن گفت: اتحادیه اروپا باید صحبت در مورد صلح را آغاز کند تا ما بتوانیم پوتین و زلنسکی را متقاعد کنیم که صلح به نفع همه است و جنگ در حال حاضر فقط برای آن دو جالب است.

لولا همچنین فاش کرد که در جریان گفتگوهایش با شی جین پینگ، رهبر چین، درباره تشکیل گروهی از رهبران همفکر در مورد اوکراین بحث کردند.

من نظریه‌ای دارم که قبلاً با مکرون، اولاف شولز آلمانی و بایدن از آن دفاع کرده‌ام و دیروز نیز به طور مفصل با شی جین پینگ گفتگو کردیم. لازم است گروهی از کشورهایی تشکیل شود که مایل به یافتن راهی برای برقراری صلح هستند.»

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تامین کنندگان اصلی تسلیحات و کمک به اوکراین پس از تهاجم روسیه بوده اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، تا زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در قدرت است، مذاکرات صلح را رد کرد.

لولا روز جمعه در پکن برای گفتگو با شی جین پینگ به دنبال بازسازی روابط چین و برزیل بود که شاهد لحظات پرتنشی در زمان رهبر سابق ژایر بولسونارو بود.

اما همچنین فاصله فزاینده ای را از مسائل ژئوپلیتیکی که غرب را به خود مشغول کرده است، آشکار می کند.

در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین بر بسیاری از گفتگوهای دیپلماتیک در اروپا و واشنگتن مسلط شده است، سفر لولا به چین در عوض عمدتاً بر تجارت متمرکز شده است، اینکه چگونه سرمایه گذاری چینی می تواند به اقتصاد برزیل کمک کند تا به مسیر خود بازگردد و جهان بالقوه پرسود اعتبارات کربن.

لولا مانند بسیاری از رهبران کشورهای با درآمد متوسط ​​و کشورهای در حال توسعه، سیاست عدم مداخله در جنگ در اوکراین را اتخاذ کرده است و تلاش‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای متحد کردن جامعه جهانی در مخالفت با تهاجم روسیه را رد می‌کند.