قانونگذاران مونتانا به ممنوعیت کامل TikTok در ایالت رای دادند

خبرهای روز جهان


واشنگتن
CNN

مونتانا اولین ایالت ایالات متحده بود که روز جمعه قانونی را تصویب کرد که TikTok را در همه دستگاه‌های شخصی ممنوع می‌کرد و لایحه‌ای را برای فرماندار Greg Gianforte ارسال کرد که در آن TikTok از فعالیت در خطوط ایالتی منع می‌شد و فروشگاه‌های برنامه از ارائه TikTok برای دانلود منع می‌شد.

این قانون دورترین گام تاکنون توسط یک دولت ایالتی برای محدود کردن TikTok به دلیل نگرانی‌های امنیتی است و در حالی است که برخی قانون‌گذاران فدرال خواستار ممنوعیت ملی TikTok شده‌اند.

قانونگذاران در مجلس مونتانا با 54 رای موافق در برابر 43 رای موافق نهایی را به لایحه موسوم به SB419 دادند. اگر جیانفورته این لایحه را امضا کند، از ژانویه اجرایی خواهد شد. اما این قانون می تواند به سرعت با چالش های حقوقی قابل توجهی روبرو شود.

این قانون به طور خاص TikTok را به عنوان هدف لایحه نام می برد و جریمه های احتمالی 10000 دلاری را برای هر تخلف در روز مشخص می کند. این مجازات همچنین برای هر فروشگاه اپلیکیشنی که قانون را نقض کرده باشد اعمال می شود. در همین حال، کاربران فردی TikTok برای دسترسی به TikTok جریمه نمی شوند.

بروک استرویک، سخنگوی Gianforte گفت: «فرماندار به دقت هر لایحه ای را که قانونگذار به میز خود ارسال کند، بررسی خواهد کرد. در ماه دسامبر، Gianforte TikTok را از دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد و ماه بعد از سیستم دانشگاه مونتانا خواست تا از این روش پیروی کند، که این کار را انجام داد.

TikTok در بیانیه‌ای به اقدامات قانونی احتمالی برای مخالفت با این لایحه اشاره کرد.

بروک اوبروتر، سخنگوی TikTok، گفت: «حامیان این لایحه اعتراف کرده‌اند که هیچ برنامه عملی برای عملیاتی کردن این تلاش برای سانسور صدای آمریکایی‌ها ندارند و قانون اساسی این لایحه توسط دادگاه تصمیم‌گیری خواهد شد.» ما به مبارزه برای کاربران و سازندگان TikTok در مونتانا ادامه خواهیم داد که معیشت آنها و حقوق متمم اول توسط این بیش از حد فاحش دولت در خطر است.»

بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، از اختیارات خود بر دستگاه‌های رسمی تحت کنترل خود برای محدود کردن TikTok از تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و شبکه‌های WiFi استفاده کرده‌اند. اما این محدودیت ها شامل دستگاه های شخصی نمی شود.

مقامات ایالات متحده به طور گسترده ابراز نگرانی کرده اند که دولت چین به طور بالقوه می تواند به داده های کاربران TikTok از طریق پیوندهای خود به والدین TikTok، ByteDance، دسترسی پیدا کند و اینکه چنین اطلاعاتی می تواند به نفع کمپین های اطلاعاتی یا تبلیغاتی چین باشد. تاکنون هیچ مدرک عمومی وجود ندارد که نشان دهد دولت چین در واقع به اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی TikTok دسترسی داشته یا از این داده ها برای تأثیرگذاری بر آنها استفاده کرده است. اما کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، به کنگره گفته است که «مطمئن نیستیم که اگر این اتفاق می‌افتد، بسیاری از نشانه‌های ظاهری آن را مشاهده می‌کردیم».

دولت ایالات متحده خواستار جدا شدن TikTok از صاحبان چینی خود شده است، در حالی که TikTok گفته است که می تواند با ایجاد یک “دیوار آتش” در اطراف داده های کاربران ایالات متحده، که بخشی از طرحی است که پروژه تگزاس نامیده است، نگرانی های امنیت ملی را برطرف کند.

با این حال، این طرح منتقدان TikTok را منصرف نکرده است. بیش از نیمی از ایالت های ایالات متحده به نوعی تیک تاک را تحت فشار قرار داده اند و رای گیری مجلس نمایندگان در مونتانا در روز جمعه بر وسعت حمایت از محدود کردن تیک تاک حتی در دستگاه های غیردولتی تاکید کرد.

اما آینده قانون مونتانا نامشخص است. NetChoice، یک گروه صنعت فناوری که TikTok را یکی از اعضای آن می‌داند، روز جمعه گفت که SB419 ممنوعیت قانون اساسی ایالات متحده را در مورد به اصطلاح «لایحه‌های دستیابی» یا قانونی که به دنبال مجازات شخصی بدون محاکمه است، نقض می‌کند.

کارل سابو، معاون رئیس و مشاور کل نت‌چویس، گفت: «این اقدام از سوی قوه مقننه مونتانا سابقه خطرناکی را ایجاد می‌کند که دولت می‌تواند بدون شواهد روشنی مبنی بر تخلف، هر کسب‌وکاری را که دوست ندارد ممنوع کند». قانون اساسی ایالات متحده به وضوح قانونگذاران را از تصویب قوانینی برای جرم انگاری یک فرد یا تجارت خاص منع می کند. فرماندار گرگ جیانفورته باید این قانون آشکارا خلاف قانون اساسی را وتو کند.

آن را برای ما طراحی کن، ائتلافی از فعالان جوان که برای تغییر مقررات پلتفرم تلاش می‌کنند، از اینکه دیدگاه‌های بومی‌های اینترنتی در این لایحه منعکس نشده است ابراز تاسف کردند.

زمان قریشی و اما لمبکه، روسای مشترک این گروه، می‌گویند: «ما معتقدیم که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای جوانان مفید باشند، اگر برای ما طراحی شوند. «ممنوعیت‌هایی مانند این، فرصت واقعی برای رسیدگی فعالانه به نگرانی‌های ایمنی و حریم خصوصی کودکان در این پلتفرم‌ها را از دست می‌دهند.»

گروهی به نمایندگی از توسعه دهندگان اپلیکیشن روز جمعه گفتند که این لایحه می تواند دولت ها را تشویق کند تا بر اساس برنامه به برنامه قانون وضع کنند و مجموعه ای از قوانین را ایجاد کند که بر شرکت های اپلیکیشن های کوچک سنگینی می کند.

مورگان رید، رئیس انجمن اپلیکیشن که بیش از نیمی از بودجه خود را از اپل دریافت می‌کند، گفت: اگرچه ممکن است با TikTok شروع شود، اما واضح است که به همین جا ختم نمی‌شود.

سایر گروه‌های جامعه مدنی ادعا کرده‌اند که SB419 حقوق متمم اول مونتان‌ها برای بیان آزاد و دسترسی به اطلاعات را نقض می‌کند. این هفته، نامه مشترکی به قانونگذاران ایالتی به رهبری اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا استدلال کرد که محدودیت‌های قانون اساسی برای محدودیت‌های دولت در سخنرانی وجود دارد.

در این نامه آمده است: “SB 419 سانسور است – به ناحق ارتباط مونتانایی‌ها را از بستری که هر روز در آن صحبت می‌کنند و تبادل نظر می‌کنند، قطع می‌کند، و یک سابقه هشداردهنده برای کنترل بیش از حد دولت بر نحوه استفاده مردم مونتان از اینترنت ایجاد می‌کند.”

این قانون همچنین به حضور «محتوای خطرناک» و «چالش‌های خطرناک» در TikTok اشاره می‌کند، زبانی که لین گرینکی، محقق متمم اول و دانشیار دانشگاه سیراکیوز، گفت: «پرچم قرمز» فوری برافراشته می‌شود که باعث بررسی دقیق‌تر قانون اساسی می‌شود.

گرینکی گفت: «تنها در شرایط استثنایی، محدودیت‌های مبتنی بر محتوا طبق متمم اول قانون اساسی مجاز خواهد بود». “مسلماً، دولت مونتانا منافع ایالتی قانع کننده ای در حفاظت از سلامت، رفاه و حریم خصوصی شهروندان خود دارد، اما این قانون به قدری مبهم است که عملاً غیرقابل اجرا است. یک قانون مبهم، بنا به تعریف، دقیقاً تنظیم نشده است، و به همین دلیل تحت بررسی متمم اول از بین خواهد رفت.