سودان: نیروهای پشتیبانی سریع مدعی کنترل کاخ ریاست جمهوری شدند

خبرهای روز جهان



CNN

کمیته پزشکی مرکزی سودان روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت که در درگیری‌های سراسر سودان دست‌کم 25 نفر کشته و 183 نفر زخمی شدند.

محمد حمدان داگالو، فرمانده شبه‌نظامی سودان، مدعی است که پس از درگیری‌هایی که روز شنبه بین گروه مسلح وی و ارتش این کشور رخ داد، بسیاری از سایت‌های رسمی خارطوم را تصرف کرده است.

داگالو در مصاحبه با Sky News Arabia با اشاره به گروه شبه نظامی خود گفت: «نیروهای پشتیبانی سریع بیش از 90 درصد از سایت های استراتژیک در خارطوم را کنترل می کنند.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی این کشور، ادعاهای داگالو را رد کرد و گفت که ارتش کنترل سایت های دولتی را حفظ کرده است.

محمد حمدان داگالو در یک راهپیمایی در روستای ابراق، سودان، در 22 ژوئن 2019 شرکت می کند.

داگالو – همچنین معروف به همدی – در مصاحبه با الجزیره، برهان را به عنوان یک «جنایتکار» توصیف کرد و او را به تحریک درگیری در روز شنبه متهم کرد که منجر به کشته شدن سه غیرنظامی و ده ها زخمی شد.

درگیری های مسلحانه در سراسر خارطوم از جمله کاخ ریاست جمهوری و ستاد ارتش پایتخت گزارش شده است. منابع پزشکی در بیمارستانی در مرکز خارطوم بعدازظهر شنبه به سی ان ان گفتند که این بیمارستان در چند ساعت گذشته ده ها غیرنظامی و پرسنل نظامی زخمی را پذیرفته است.

دود شدید بالای ساختمان‌ها در مجاورت فرودگاه خارطوم در 15 آوریل 2023، در میان درگیری‌ها در پایتخت سودان.

ارتش سودان گفت که نیروهای پشتیبانی سریع به فرودگاه خارطوم نفوذ کرده و هواپیماهای غیرنظامی را سوزانده اند.

به مردم شریف کشورمان، نیروهای شورشی به چرخه توطئه ها و حملات خائنانه خود علیه کشور ما و حاکمیت ملی آن ادامه می دهند. سخنگوی رسمی نیروهای مسلح در بیانیه ای گفت: فرزندان نیروهای مسلح شما از صبح امروز با جان خود برای احقاق حقوق و کرامت ملت ما می جنگند.

به قدرت رسیدن داگالو زمانی آغاز شد که او رهبر نیروهای بدنام جنجاوید سودان بود که در نقض حقوق بشر در درگیری دارفور در اوایل دهه 2000 نقش داشت. گروه او همچنین حداقل 118 نفر را در تظاهرات دموکراسی خواهانه در ژوئن 2019 پس از تیراندازی سربازان در یک تحصن مسالمت آمیز کشت.

ارتش سودان نیروهای پشتیبانی سریع را به “توطئه خائنانه” علیه این کشور متهم کرده و خواستار انحلال آن شده است.

ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد: «قبل از انحلال شبه نظامیان شورشی همدی هیچ مذاکره یا گفتگویی وجود نخواهد داشت». همچنین یک پوستر تحت تعقیب برای داگالو منتشر کرد و او را “جنایتکار فراری” خواند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از رهبران نیروهای مسلح سودان و نیروهای مسلح سودان خواست تا «فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند»، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای منتشر کرد که بر «اهمیت حفظ دسترسی بشردوستانه و تضمین ایمنی پرسنل سازمان ملل» تأکید کرد. ”

اتحادیه آفریقا همچنین با صدور بیانیه ای از احزاب سیاسی و نظامی خواست تا راه حل سیاسی عادلانه ای برای بحران بیابند.

فرماندهی کل ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای از غیرنظامیان خواست تا در داخل خانه بمانند، زیرا هواپیماهای جنگی به دنبال نیروهای پشتیبانی سریع عملیاتی را انجام می‌دهند.

«نیروی هوایی سودان یک جارو کامل از حضور شبه نظامیان شورشی پشتیبانی سریع انجام خواهد داد. در این بیانیه آمده است: نیروی هوایی از همه شهروندان می‌خواهد در منازل خود بمانند و از بیرون نروند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که وضعیت “شکننده” در بحبوحه مذاکرات بر سر انتقال تحت رهبری غیرنظامیان برای بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی در کشور رخ می دهد.

«احزاب اصلی در خارطوم، چند هفته پیش به یک توافق چارچوب بسیار مهم در مورد چگونگی ادامه روند انتقال به دولت غیرنظامی دست یافتند. بلینکن طی یک کنفرانس خبری در ویتنام گفت: و پیشرفت واقعی در تلاش برای پیشبرد این امر صورت گرفته است.

«این یک وضعیت شکننده است. بازیگران دیگری هستند که ممکن است در برابر این پیشرفت فشار بیاورند. اما این یک فرصت واقعی برای در نهایت پیشبرد انتقال تحت رهبری غیرنظامی است و ما و سایر کشورها در تلاش برای تقویت آن هستیم.»

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، بلینکن همچنین در تماس تلفنی مشترک با شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای وی در امارات متحده عربی، درباره این وضعیت گفتگو کرد.

در این گفت وگو بر اهمیت توقف تشدید تنش نظامی و بازگشت به چارچوب توافق به گونه ای که امنیت و ثبات سودان را تضمین کند، تاکید شد.

کمیته امنیت دولتی خارطوم اواخر روز شنبه «به منظور حفظ جان شهروندان و اموال آنها» در پایتخت تعطیل رسمی اعلام کرد.

ارتش از زمان کودتای سال 2021 با برهان و داگالو در راس سودان بوده است. کودتای 2021 به ترتیبات تقسیم قدرت، پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سابق در سال 2019 پایان داد.

تحقیقات سی‌ان‌ان همچنین ارتباط دیگری را بین این دو مرد نشان داد: مشارکت آنها در بهره‌برداری روسیه از منابع طلای سودان برای تامین مالی جنگ اوکراین، و نیروهای داگالو نیز دریافت‌کنندگان اصلی آموزش و تسلیحات روسیه هستند.

اما مذاکرات اخیر به شکاف هایی در اتحاد بین دو رهبر نظامی منجر شده است. مذاکرات به دنبال ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش کشور به عنوان بخشی از تلاش برای انتقال به حکومت غیرنظامی بوده است.

منابع جنبش غیرنظامی سودان و منابع نظامی سودانی به سی ان ان گفتند که موارد اصلی اختلاف شامل جدول زمانی ادغام نیروها، وضعیتی که به افسران RSF در سلسله مراتب آینده داده می شود و اینکه آیا نیروهای RSF باید تحت فرماندهی فرمانده ارتش باشند یا خیر. – به جای فرمانده کل سودان – که در حال حاضر برهان است.

منابع به سی‌ان‌ان گفتند، این خصومت‌ها نقطه اوج آن چیزی است که هر دو طرف آن را یک مبارزه وجودی برای تسلط می‌دانند، یکی با برهان، که به دنبال حمایت از حاکمان اسلام‌گرای سابق سودان است و شبح روزهایی را که بسیاری از سودانی‌ها برای پشت سر گذاشتن آن جنگیدند را احیا می‌کند.