سهام مادر گوگل به دلیل ترس از دست دادن سهم بازار جستجو به رقبای مبتنی بر هوش مصنوعی کاهش می یابد

خبرهای روز جهان



CNN

پس از انتشار گزارشی مبنی بر این که موتور جستجوی اصلی آن ممکن است سهم بازار را به رقبای مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله بینگ مایکروسافت، از دست بدهد، سهام آلفابت مادر گوگل در اوایل معاملات روز دوشنبه بیش از 3 درصد سقوط کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز با استناد به پیام‌ها و اسناد داخلی، ماه گذشته، کارمندان گوگل متوجه شدند که سامسونگ به جای موتور جستجوی گوگل، Bing را به موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های خود تبدیل می‌کند، که باعث ایجاد “هراس” در داخل شرکت شده است. (سی ان ان این مطالب را بررسی نکرده است.)

به گزارش تایمز، در تلاش برای مقابله با این رقابت، گفته می‌شود که گوگل در حال توسعه یک موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Project “Magi” است. این شرکت که طبق گزارش ها حدود 160 نفر در این پروژه کار می کنند، قصد دارد نحوه نمایش نتایج در جستجوی گوگل را تغییر دهد و یک ابزار چت هوش مصنوعی در دسترس برای پاسخ به سؤالات در نظر گرفته است. بر اساس این گزارش، انتظار می رود این پروژه در ماه آینده برای عموم رونمایی شود.

لارا لوین، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای که برای CNN ارسال شد، گفت که این شرکت سال‌هاست که از هوش مصنوعی برای «بهبود کیفیت نتایج» و «ارائه راه‌های کاملاً جدید برای جستجو» استفاده می‌کند، از جمله با ویژگی‌ای که سال گذشته عرضه شد و به کاربران اجازه می‌دهد. جستجو با ترکیب تصاویر و کلمات.

لوین گفت: «ما این کار را به روشی مسئولانه و مفید انجام داده‌ایم که سطح بالایی را که برای ارائه اطلاعات با کیفیت تعیین کرده‌ایم حفظ می‌کند. هر طرح طوفان فکری یا ایده محصولی منجر به راه‌اندازی نمی‌شود، اما همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما هیجان‌زده هستیم که ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به جستجو ارائه کنیم و به زودی جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.»

سامسونگ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

موتور جستجوی گوگل دو دهه است که بر بازار تسلط داشته است. اما موفقیت ویروسی ChatGPT، که می‌تواند پاسخ‌های کتبی قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کاربر ایجاد کند، ظاهراً برای اولین بار در سال‌های گذشته گوگل را در حالت دفاع قرار داد.

در ماه مارس، گوگل دسترسی به Bard را آغاز کرد، ابزار چت ربات هوش مصنوعی جدید خود که مستقیماً با ChatGPT رقابت می‌کند و قول می‌دهد به کاربران کمک کند تا پیش‌نویس‌های مقاله را ترسیم کرده و بنویسند، برنامه‌ریزی برای حمام بچه دوستانشان داشته باشند، و ایده‌های ناهار را بر اساس آنچه در یخچال است دریافت کنند.

در رویدادی در ماه فوریه، یکی از مدیران گوگل همچنین گفت که این شرکت “جادوی هوش مصنوعی مولد” را مستقیماً به محصول جستجوی اصلی خود وارد می کند و از هوش مصنوعی برای هموار کردن راه برای “مرز بعدی محصولات اطلاعاتی ما” استفاده می کند.

در همین حال، مایکروسافت در OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT، سرمایه گذاری کرده و با آن شریک شده است تا فناوری مشابهی را در Bing و سایر ابزارهای بهره وری به کار گیرد. سایر شرکت‌های فناوری، از جمله متا، بایدو و آی‌بی‌ام، و همچنین تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها، برای توسعه و استقرار ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی رقابت می‌کنند.

اما شرکت‌های فناوری در پذیرش این فناوری با خطراتی روبرو هستند که به اشتباهات و پاسخ‌های «توهم» معروف است. این به ویژه در مورد موتورهای جستجو صادق است، محصولی که بسیاری از آن برای یافتن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد استفاده می کنند.

گوگل پس از اینکه یک نسخه نمایشی از Bard پاسخی نادرست به یک سوال در مورد تلسکوپ ارائه کرد، فراخوانده شد. سهام شرکت مادر آلفابت گوگل در آن روز 7.7 درصد سقوط کرد و 100 میلیارد دلار از ارزش بازار آن پاک شد.

نسخه آزمایشی Bing AI مایکروسافت نیز به دلیل چندین خطا، از جمله شکست آشکار در تمایز بین انواع جاروبرقی و حتی اطلاعات ساختگی در مورد محصولات خاص، فراخوانی شد.

در مصاحبه ای با 60 Minutes که یکشنبه پخش شد، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت، بر نیاز شرکت ها به “مسئولیت پذیری در هر مرحله از مسیر” در هنگام ساخت و انتشار ابزارهای هوش مصنوعی تاکید کرد.

او گفت که از نظر گوگل، این به معنای دادن زمان برای “بازخورد کاربر” و اطمینان از اینکه شرکت “قبل از ساختن، قبل از استقرار مدل های توانمندتر، می تواند لایه های ایمنی قوی تری ایجاد کند.”

او همچنین اعتقاد خود را ابراز کرد که این ابزارهای هوش مصنوعی در نهایت تأثیرات گسترده ای بر مشاغل، حرفه ها و جامعه خواهند داشت.

او گفت: «این روی هر محصول در هر شرکتی تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم این یک فناوری بسیار بسیار عمیق است». “و بنابراین، ما تازه در روزهای اولیه هستیم.”