ریچارد گرنل: مقام سابق اطلاعاتی ترامپ در تحقیقات اسناد طبقه بندی شده مار-آ لاگو شهادت می دهد

خبرهای روز جهان



CNN

ریچارد گرنل، مدیر سابق اطلاعات ملی، روز پنجشنبه در برابر هیئت منصفه بزرگی که در مورد مدیریت دونالد ترامپ با اسناد طبقه بندی شده تحقیق می کرد، شهادت داد.

سی ان ان گرنل را هنگام خروج از دادگاه در واشنگتن دی سی شناسایی کرد.

به گفته یک منبع آگاه، گرنل برای شهادت در تحقیقات جنایی مستمر جک اسمیت، بازپرس ویژه احضار شد.

گرنل در حالی که در دولت خدمت می‌کرد، تلاش‌هایی را برای از حالت طبقه‌بندی اسنادی که مورد علاقه ترامپ بود، آغاز کرد، زیرا رئیس‌جمهور وقت معتقد بود که این اسناد می‌توانند تحقیقات روسیه را مشروعیت‌زدایی کنند. گرنل حتی پس از خروج رئیس جمهور سابق از سمت خود در مدار ترامپ باقی ماند و هفته گذشته در استراحتگاه مار-آ لاگو او دیده شده است.

گرنل همچنین به طور علنی در مورد حفظ اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ و ادعاهای هنوز اثبات نشده رئیس جمهور سابق مبنی بر اینکه مطالبی که او نگه داشته است از طبقه بندی خارج شده است، اظهار نظر کرده است.

گرنل گفت: «همه این اسناد از طبقه بندی خارج شده بودند (به صورت دیجیتالی قابل دسترسی نبودند) و در دفتر رئیس جمهور سابق نگهداری می شدند – که توسط سرویس مخفی ایالات متحده محافظت می شد. توییت اوت 2022.

گرنل همچنین در آن ماه به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «هیچ فرآیند تأییدی برای رئیس‌جمهور ایالات متحده وجود ندارد تا اطلاعات را از حالت طبقه‌بندی خارج کند. این ایده ساختگی وجود دارد که او باید برای حذف طبقه بندی اعلان ارائه کند، اما این فقط احمقانه است. او قرار است به چه کسی اطلاع دهد؟ فکر می‌کنم این اوج باتلاقی است که فکر می‌کنیم رئیس‌جمهور باید به دنبال تأیید بوروکرات‌ها باشد.»

همان هیئت منصفه بزرگی که در مورد اسناد نگهداری شده در مار-آ-لاگو تحقیق می کند، شهادت رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ را نیز شنیده است. به گفته یک منبع آگاه، او اوایل سال جاری حضور یافت و به سوالاتی در مورد گفتگوهایی که با ترامپ قبل از ترک قدرت داشت، پاسخ داد.

CNN در آن زمان گزارش داد که اوبراین در اوایل سال جاری پس از دریافت احضاریه از تیم اسمیت در 6 ژانویه 2021 و تحقیقات اسناد در دادگاه فدرال دی سی دیده شد.

این منبع به سی‌ان‌ان گفت که دادستان‌ها به طور خاص از اوبراین در مورد اختیارات ریاست‌جمهوری برای از حالت طبقه‌بندی اسناد و اینکه آیا او با ترامپ یا افراد نزدیک به او درباره این روند گفت‌وگو کرده است، سوال کردند.

گرنل و اوبراین، با توجه به موقعیت‌های قبلی خود در جامعه اطلاعاتی، می‌توانند اقدامات ترامپ را برای حذف طبقه‌بندی در اواخر دوره ریاست‌جمهوری اش روشن کنند. شهادت هیئت منصفه بزرگ آن‌ها در دوره‌ای از فعالیت‌های شدید دفتر بازپرس ویژه انجام می‌شود، زیرا بازرسان داستان‌ها و شواهد شاهدان را در پرونده جنایی یک ساله کشف می‌کنند.

ترامپ مدام مدعی شده است که این قدرت را دارد که هر چیزی را که می خواهد از طبقه بندی خارج کند و حتی می تواند تنها با فکر کردن به آن این کار را انجام دهد.

او در طول یک سخنرانی پس از اینکه هفته گذشته در یک پرونده جداگانه در نیویورک متهم شد، زمانی که اسمیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد و مکرراً از تحقیقات اسناد جاری انتقاد کرد، همین جمله را تکرار کرد.