رهبر Tigray می گوید ، نیروهای منطقه Tigray در اتیوپی پایتخت اریتره را بمباران کردند

خبرهای روز جهان

Debretsion Gebremichael در یک پیام متنی به رویترز گفت: “جنگ در چندین جبهه همچنان ادامه دارد” در اتیوپی.

اندکی پس از حمله پنج دیپلمات منطقه به رویترز گفتند که شنبه شب حداقل سه موشک از اتیوپی به پایتخت اریتره شلیک شد. سه دیپلمات گفتند که حداقل دو موشک به فرودگاه آسمارا اصابت کرده است.

دولت وی می گوید ارتش اتیوپی در تلاش برای از بین بردن تجهیزات از جمله انبارهای اسلحه تحت کنترل شورشیان ، حملات هوایی را انجام داده است.

ابی گفت: “کارزار ما در منطقه Tigray برای حمایت از قانون به خوبی در حال پیشرفت است.” در یک توییت روز یکشنبه “کسانی که مرتکب جنایت علیه بشریت و صلح می شوند پاسخگو خواهند بود.”

“با تشکر از شجاعت و تعهد استثنایی [sic] پسران و دختران ، اتیوپی بیش از حد قادر به دستیابی به اهداف عملیات است. ”

رهبر دبیرسیای تیگرایان ، با برقراری ارتباط از طریق پیام کوتاه ، همچنین گفت که نیروهای وی طی چند روز گذشته با “16 لشکر” ارتش اریتره “در چندین جبهه” جنگیده اند. وی برآورد نکرد که به اعتقاد وی اریتره چه تعداد نیرو مستقر کرده است. اریتره دارای ارتش پایدار گسترده ای است که CIA ایالات متحده 200000 پرسنل را در اختیار دارد.

وی گفت: نیروهای اریتره در Badme ، Rama و Zalambessa ، سه شهر مرزی در منطقه ناآرام شمال به اتیوپی عبور کرده اند.

“کشور ما با یک کشور خارجی ، اریتره ، به ما حمله می کند. خیانت!” او در یک پیام متنی به رویترز گفت.

هیچ اظهار نظری از طرف دولت اتیوپی درباره ادعای Debretsion در مورد اعتصابات به اریتره یا سایر اظهارنظرها صورت نگرفت.

دولت اریتره دخالت در درگیری ها را انکار کرده است. مقامات در آسمارا پس از اعتصابات بلافاصله قابل دسترسی نبودند.

دبرتسیون روز سه شنبه گفت اریتره برای حمایت از دولت ابی نیروهایی را از مرز عبور داده است اما هیچ مدرکی ارائه نکرد. وزیر امور خارجه اریتره عثمان صالح محمد در آن زمان این موضوع را تکذیب کرد و به رویترز گفت: “ما بخشی از درگیری نیستیم.”

عفو بین الملل می گوید ، کشتار گسترده غیرنظامیان در منطقه Tigray اتیوپی

سفارت ایالات متحده در اریتره گفت ، در حدود ساعت 7.50 بعد از ظهر به وقت محلی روز شنبه ، یک سری صدای بلند در آسمارا شنیده می شود.

سفارت روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: “گزارش های تأیید نشده نشان می دهد که آنها احتمالاً وسیله های منفجره ای بوده اند که احتمال می رود در مجاورت فرودگاه بین المللی آسمارا باشد. هیچ نشانه ای برای حمله به فرودگاه وجود ندارد.” “به همه شهروندان ایالات متحده در آسمارا توصیه می شود که احتیاط کنند ، در خانه های خود باقی بمانند و فقط تا اطلاع ثانوی سفرهای ضروری را انجام دهند.”

براساس آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) از زمان آغاز خشونت در 4 نوامبر ، بیش از 14،500 پناهنده از اتیوپی به سودان گریخته اند. سازمان ملل افزود ، خدمات برای 96000 پناهنده اریتره در داخل Tigray مختل شده است و گزارش ها حاکی از افزایش تعداد آتیوپیایی های آواره داخلی است.

بابر بلوچ ، سخنگوی جهانی آژانس ، در یک جلسه مطبوعاتی در کاخ ملل در ژنو روز جمعه گفت: “شرایط عمومی زندگی و کار در داخل Tigray با قطع شدن برق و کمبود مواد غذایی و سوخت بسیار دشوارتر می شود.” “ارتباطات قطع شده است و باعث خاموش شدن اطلاعات می شود.”
عفو بین الملل روز پنجشنبه گفت ، تعداد زیادی از غیرنظامیان به طرز وحشیانه ای کشته شده اند. به گفته این سازمان غیردولتی بین المللی ، این قتل ها گزارش شده در مای کادرا ، شهری در جنوب غربی منطقه ، در شب 9 نوامبر است.
کمیسیون حقوق بشر اتیوپی روز شنبه در بیانیه ای گفت که از نزدیک خطر نقض حقوق بشر ناشی از جنگ در حال کنترل است.