رهبر ژاپن یک روز پس از پرتاب مواد منفجره به سمت او، حداکثر امنیت را برای G7 وعده داد

خبرهای روز جهان


هنگ کنگ/توکیو
CNN

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، روز یکشنبه، یک روز پس از پرتاب بمب دودزا توسط مردی در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی، وعده داد که رهبران جهان را در جریان نشست های گروه 7 در این کشور ایمن نگه دارد.

کیشیدا روز یکشنبه در اظهاراتی که به عنوان وزرای خارجه گروه 7 از جمله وزیر ایالات متحده مطرح شد، گفت: «ژاپن به عنوان یک کل باید تلاش کند تا حداکثر امنیت را در تاریخ اجلاس (ماه آینده در هیروشیما) و دیگر گردهمایی‌های مقامات از سراسر جهان فراهم کند. از ایالت آنتونی بلینکن، مذاکرات سه روزه را در شهر مرکزی ژاپن در کارویزاوا، استان ناگانو آغاز کرد.

روز شنبه، کیشیدا مجبور شد سخنرانی خود را در حمایت از نامزد حزب حاکم خود در انتخابات میان‌دوره‌ای در واکایاما رها کند که یک بمب کوچک به سمت او پرتاب شد. در حالی که کیشیدا بدون صدمه تخلیه شد، این حمله موجی از شوک در ژاپن ایجاد کرد و با ترور سال گذشته شینزو آبه، نخست وزیر سابق، که در ژوئیه سال گذشته در جریان یک سخنرانی مبارزاتی در شهر غربی نارا به ضرب گلوله کشته شد، مقایسه شد.

مردی پس از پرتاب یک شی به نزدیکی نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در حین سخنرانی در واکایاما، ژاپن، در 15 آوریل 2023 توسط افسران پلیس بازداشت شد.

قبل از مرگ آبه، این کشور به ندرت با خشونت سیاسی یا اسلحه مرتبط بود.

در حال حاضر مبارزات انتخاباتی در سراسر کشور ژاپن در جریان است و کیشیدا در حمایت از حزب لیبرال دموکرات خود به مبارزات انتخاباتی بازگشته است.

او در گفتگو با خبرنگاران از محل اقامت رسمی خود در توکیو، قول داد که این حمله روند دموکراتیک را مختل نخواهد کرد.

کیشیدا گفت: «اقدامات خشونت‌آمیز در جریان انتخابات، که اساس دموکراسی است، هرگز قابل تحمل نیست.

«آنچه مهم است این است که این انتخابات را تا انتها انجام دهیم. برای کشور ما و برای دموکراسی ما مهم است که صدای رأی دهندگان به وضوح از طریق انتخابات بیان شود.»

به گزارش رویترز، هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، روز شنبه گفت که پلیس امنیت را در زمانی که کیشیدا میزبان اجلاس G7 در ماه مه باشد، تقویت خواهد کرد.