رهبر جبهه پولیساریو صحرای غربی پایان آتش بس با مراکش را اعلام کرد

خبرهای روز جهان

به گزارش روز شنبه سرویس مطبوعاتی صحرا ، خبرگزاری این گروه ، براهیم غالی ، رهبر جبهه مستقل گرایان پولیساریو ، اعلام کرد که این گروه دیگر به تعهد آتش بس ده ها ساله در منطقه پایبند نخواهد بود.

مراکش ، که می گوید به حمایت از آتش بس ادامه می دهد ، هفته گذشته اعلام کرد که عملیات نظامی خود را در گذرگاه ال گوگرات ، یک منطقه حائل بین قلمرو ادعا شده توسط کشور مراکش و جمهوری دموکراتیک عرب صحراوی ، از سر می گیرد.

غالی در نامه ای به سازمان ملل گفت: با شروع این عملیات ، مراكش “نه تنها آتش بس و توافقات نظامی مربوطه بلكه هرگونه شانس دستیابی به راه حلی صلح آمیز و پایدار در مورد مسئله استعمارزدایی صحرای غربی را تضعیف كرد.”

صحرای غربی یک سرزمین مورد مناقشه است که در جنوب غربی مراکش کنترل می شود و بیشتر تحت کنترل کشور مراکش قرار دارد ، که طبق 75 کتاب جهانی واقعیت سیا ، 75 درصد از سرزمین را اشغال می کند. مراكش و جبهه پولیساریو پس از آنكه اسپانیا در 1976 این حكومت را كنار گذاشت و موریتانی ادعای كنترل خود را در سال 1979 پس گرفت ، پس از مذاكره درباره آتش بس در سال 1991 ، سازمان ملل منطقه را به عنوان “قلمرو غیر خودگردان” به رسمیت شناخت.

وزارت امور خارجه مراکش گفته است که هدف مرزی این عملیات “تحکیم آتش بس” در پاسخ به جبهه پولیساریو است که ادعا می شود حرکت مردم و کالاها را مسدود کرده و نیروهای سازمان ملل را در گذرگاه مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

“مراكش همچنان كاملاً به حفظ آتش بس متصل است و خاطرنشان كرد: عمليات انجام شده توسط نيروهاي مسلح سلطنتي دقيقاً براي تحكيم آتش بس با جلوگيري از تكرار اقدامات جدي و غير قابل قبولي است كه توافق نامه نظامي را نقض كرده و امنيت و ثبات منطقه را تهديد مي كند. ، “وزارت گفت.

با این حال سازمان ملل متحد آزار و اذیت نیروهایشان را انکار کرده است. سخنگوی سازمان ملل ، نیک بیرنبک در بیانیه ای گفت: “MINURSO از زمان آغاز تظاهرات در 21 اکتبر ، هم با تظاهرکنندگان تحت حمایت جبهه پولیساریو و هم با ارتش مراکش به طور مسالمت آمیز در Guergerat درگیر شده است.”

سرویس مطبوعاتی صحرا روز شنبه گفت که جبهه پولیساریو نیز حملاتی را علیه ارتش سلطنتی مراکش در صحرای غربی آغاز کرد ، “باعث از دست دادن جان و تجهیزات و برهم زدن برنامه های نظامی آن”. دولت مراکش هنوز در مورد این ادعاها توضیحی نداده است.

سازمان ملل متحد که مأموریت حفظ صلح در صحرای غربی ، MINURSO را بر عهده دارد ، گفت که تلاش می کند تا همه طرف ها را متقاعد کند تا از تشدید درگیری ها و حفظ آتش بس جلوگیری کنند اما موفق نشد.

“استفان دوژاریک”: “دبیرکل همچنان متعهد است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی آتش بس که از 6 سپتامبر 1991 برقرار است متعهد باشد و او مصمم است که همه تلاش خود را برای از بین بردن همه موانع از سرگیری روند سیاسی انجام دهد.” ، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای گفت.

بر اساس گزارش امنیت جهانی ، طی سالها بیش از 100000 نفر از مردم منطقه به دلیل درگیری پناهنده شده اند.