دولت چین در مورد اینکه چه زمانی بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را تبریک می گوید ، سوال را کنار می گذارد

خبرهای روز جهان

بیش از 24 ساعت پس از پیروزی بایدن از سوی رسانه های آمریکایی ، چین همچنان در زمره معدود کشورهای بزرگی است که هنوز به خاطر از دست دادن دونالد ترامپ به بایدن و تیمش پیام تبریک ارسال نکرده و بسیاری را حدس می زند که آیا مقامات آنجا منتظر خروج هستند رئیس جمهور برای پذیرش شکست

و در حالی که دو ماه به ترک ترامپ باقی مانده است ، پکن ممکن است بخواهد از هر چیزی که می تواند روابط بی ثبات ایالات متحده و چین را بی ثبات کند ، جلوگیری کند.

وانگ ونبن ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنرانی مرتب مطبوعاتی روز دوشنبه در پکن ، گفت که چین اعلامیه پیروزی بایدن را “یادداشت” کرده است.

وانگ در پاسخ به س CNالات CNN گفت: “ما می فهمیم که نتیجه انتخابات عمومی مطابق با قوانین و رویه های ایالات متحده تعیین خواهد شد.” “ما موضوع بیانیه (تبریک) را مطابق با روش بین المللی اداره خواهیم کرد.”

وانگ توضیح نداد که “عمل بین المللی” ممکن است شامل شود ، به ویژه با توجه به تعداد زیادی از کشورهایی که از قبل به بایدن تبریک گفته اند ، از جمله انگلستان ، استرالیا ، اسرائیل ، فرانسه و آلمان.

عدم تمایل آشکار پکن به ارائه پاسخ قاطع در مورد نتیجه انتخابات در حالی است که رسانه های دولتی چین ابراز خوشبینی محتاطانه ای کردند که ریاست جمهوری بایدن می تواند به تنظیم مجدد روابط ایالات متحده و چین کمک کند ، روابطی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت آشفته شده است.

رهبران جهان پیروزی جو بایدن را تبریک می گویند
روزنامه تحریریه روزنامه چاینا دیلی در سرمقاله ای که روز یکشنبه منتشر شد ، گفت که روابط می تواند “برای بهتر شدن” تنظیم شود ، به ویژه در مورد تجارت ، جایی که دو کشور یک جنگ تجاری طولانی مدت آسیب دیده از نظر اقتصادی را به مدت دو سال انجام داده اند و هیچ پایانی برای آن وجود ندارد.

در سرمقاله آمده است: “دو کشور با التزام به این رویکرد و تقویت روابط تجاری خود ، می توانند به طور کلی جنبش مثبتی را که مشخصه روابط آنها در چهار دهه گذشته است ، بدست آورند.”

روزنامه ملی گرایان تایمز ، تحت حمایت دولت چین ، سرمقاله ای تحت عنوان “توهمات قطره ای در مورد روابط چین و ایالات متحده ، اما تلاش خود را رها نکنید” منتشر کرد که در آن به پکن توصیه شد “هرچه بیشتر با تیم بایدن ارتباط برقرار کند ، تلاشهای مشترک بیشتر برای بازیابی روابط چین و ایالات متحده تا حد قابل پیش بینی. “

با این حال ، نتیجه گیری با اشاره به اینکه در پایان ، چین می تواند فقط به خود اعتماد کند. در سرمقاله آمده است: “چین باید به کشوری تبدیل شود که آمریکا نتواند آن را سرکوب یا بی ثبات کند و باعث شود که همکاری با چین بهترین گزینه برای تحقق منافع ملی خود باشد.”

تنش های ایالات متحده چین

در هفته های آخر مبارزات انتخاباتی ، در ادامه و در بحث ها ، پرزیدنت ترامپ تأکید کرد که چین را به عنوان یک بخش مهم از سیستم عامل خود مورد حمله قرار دهد ، در نتیجه به پکن حمله می کند تا در نهایت مقصر همه گیری Covid-19 یا “ویروس چین” باشد همانطور که او اغلب آن را اصطلاح می کرد.

در همین حال ، وزیر امور خارجه وی ، مایک پمپئو ، در حال پرواز در اطراف آسیا با ایجاد یک اتحاد ضد پکن ، از ژاپن ، هند و چندین کشور دیگر در حاشیه چین بازدید کرده است.

پمپئو ماه گذشته گفت: “آمریكا در حال رسیدن به چالش چین است” و افزود حزب حاکم كمونیست چین “بزرگترین تهدید برای آزادی و دموكراسی امروز است”.

تحلیلگران انتظار دارند که بایدن این نوع شعارها را مهار کرده و رویکرد عمل گرایانه تری به پکن اتخاذ کند ، حتی اگر وی به عنوان رقیب یک باره جمهوری خواه خود به همان اندازه به نفوذ چین و قدرت رو به رشد مشکوک باشد.

جف مون ، تحلیلگر و دیپلمات سابق آمریكایی در چین ، قبل از نتیجه انتخابات ، اظهار داشت كه انتظار دارد بایدن “روش سنتی اتكا زیاد به جامعه بین آژانس های ایالات متحده و متحدان سنتی آمریكا را با تصمیم گیری عمدی تر درباره ایالات متحده از سر بگیرد.” -چین مسائل چین “در تقابل با سیاست های اغلب دمدمی مزاج ترامپ در قبال پکن.

مون به سی ان ان گفت: “این رویكرد منجر به ایجاد الگوی رسمی و قابل پیش بینی تر از تعامل دو جانبه خواهد شد كه به كمك به تنظیم مجدد لحن روابط با ایجاد ثبات در روابط كلی ایالات متحده و چین و جلوگیری از احتمال سوund تفاهم هایی كه می توانند اختلافات را تشدید كنند ، خواهد بود.”

چگونه شی جین پینگ از چین فرصتی طلایی را با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دست آورد

اما وی افزود که مسائل عمیق تر احتمالاً حل نشده باقی خواهند ماند. مون گفت: “پس از دهه ها گفتگو و همکاری ایالات متحده و چین در مورد طیف گسترده ای از موضوعات دو جانبه ، چین بطور مداوم از اتخاذ تغییرات سیاسی و اصلاحات در رفع نگرانی های آمریکا خودداری کرده است.” “بنابراین فرمول تنظیم مجدد چین برای ایالات متحده قابل قبول نیست.”

ماه گذشته ، كوی تیانكای ، سفیر چین در ایالات متحده ، اظهار داشت كه پكن “كاملاً مخالف” جنگ سرد “یا جداسازی اتصال جدید است و ما به رشد سالم و پایدار روابط چین و ایالات متحده پایبند هستیم. ”

كوي گفت: “روابط چين و آمريكا دچار مشكلات شديدي است كه در 41 سال گذشته از روابط ديپلماتيك به ندرت ديده شده است.” “این به طور جدی منافع اساسی مردم چین و آمریکا را تضعیف کرده است.”

اما قطع روابط فقط واشنگتن نبوده است ، زیرا همه ممکن است ترامپ آن را تسریع کند.

بخشي از اين روابط ناشي از تهاجم سياست خارجي پكن و توسعه طلبي نظامي آن و همچنين دلهره بين المللي در مورد ادامه نقض حقوق بشر در شين جيانگ ، تبت و هنگ كنگ است.

و گرچه ممکن است پکن امیدوار باشد که این فقط به دلیل فشار کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده باشد ، بایدن به خاطر توانایی خود در حمله به چین بر خلاف ترامپ ، رئیس جمهور کناره گیری را به خاطر آغوش گرفتن از رهبر قدرتمند چین ، شی جین پینگ ، و تحسین ویروس کرونا به خود می بالد واکنش.

اما ممکن است پکن احساس کند که تحت دولت بایدن مجبور به مصالحه با ایالات متحده نیست ، به ویژه که خطر اقدامات رادیکال یا غیرقابل پیش بینی بسیار کمتر از ترامپ است ، که ماه گذشته تهدید کرد چین را “برای کارهایی که انجام داده است” به دنیا ”