حداقل 1000 نفر در یک روز پس از مرگ معترض در بلاروس بازداشت شدند

خبرهای روز جهان

از زمان آغاز اعتراضات ، این بیشترین تعداد بازداشت گزارش شده در یک روز است. به گزارش ویاسنا ، گفته می شود تعداد کل افراد بازداشت شده از ماه آگوست بیش از 25000 نفر است.

روز یکشنبه چهاردهمین هفته متوالی بود که معترضان خواستار استعفای لوکاشنکو ، که 26 سال کشور را اداره می کند ، به خیابانها ریختند.

این بازداشتهای گسترده در پی مرگ رومن بوندارنکو ، معترض 31 ساله ضد دولت بود که به گفته تظاهرکنندگان و اعضای خانواده وی ، روز پنجشنبه در بیمارستانی در مینسک درگذشت پس از آن که توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.

معترضان شعارهایی را با شعار “من بیرون می روم” سر می دادند و با خود حمل می کردند که آخرین کلمات شناخته شده بوندارنکو قبل از مرگ او بود. او در “میدان تغییر” مینسک مورد ضرب و شتم قرار گرفت که آخرین نقطه اعتراض معترضین مینسک در روز یکشنبه بود. بوندارنکو یک نقاش بود ، که در مینسک زندگی می کرد و در ارتش خدمت کرده بود.

هواداران مخالف بلاروس با ماسک صورت در تجمعی در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در مینسک ، در 15 نوامبر شرکت کردند.

خواهرش ، ولگا کوچارنکا ، روز پنجشنبه در یک ویدئو گفت که بوندارنکو در اداره پلیس مرکزی یا در راه رفتن به این بخش مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. وی گفت چهارشنبه شب وی پس از تحمل جراحات شدید از اداره پلیس مرکزی مینسک به بیمارستان منتقل شد. وی گفت ، وی روز بعد حدود ساعت 8 شب به وقت محلی درگذشت.

کوچارنکا روز پنجشنبه در حالی که به سختی اشک هایش را در خود نگه داشت ، در فیلم گفت: “امشب من فهمیدم که برادرم پس از اینکه کل روز را در اتاق مراقبت های ویژه بود ، در بیمارستان درگذشت.”

“رومن جنگ را تحریک نکرد ، من مطمئناً می دانم ، من از شاهدان عینی می دانم. همه اتفاقات بد بعدا رخ داده است … من این ویدیو را ساختم تا به مردم اطلاع دهم که چه خبر است. برادر من یک پسر آرام و مثبت بود ، او همیشه از درگیری اجتناب کرد. “

در جریان اعتراضات روز یکشنبه در مینسک ، پلیس با استفاده از چماق و استفاده از گاز اشک آور و آب از بین بردن جمعیت. ویدئو نشان می دهد که پلیس در یک سوپرمارکت معترضان را با خشونت ضرب و شتم می کند. فیلم های دیگر نشان می دهد پلیس افراد را بازداشت و با وسایل نقلیه پلیس با خود می برد.

به گزارش ویاسنا ، بازداشت ها در شهرهای ناوهروداک ، بابرویسک ، ویتسبسک ، هومل و سوتلاهورسک نیز رخ داده است.

انجمن روزنامه نگاران بلاروس روز یکشنبه در بیانیه ای گفت حداقل 23 روزنامه نگار در سراسر کشور بازداشت شده اند.

اتحادیه روزنامه نگاران بلاروس در بیانیه گفت: “پلیس روزنامه نگاران پوشش دهنده اعتراضات در مینسک ، وایتبسک ، هرودنا و پینسک را بازداشت کرد. ما از 23 بازداشت اطلاع داریم.”

سوتلانا تیخانوسکایا ، نامزد پیشین ریاست جمهوری ، که اکنون در خارج از بلاروس زندگی می کند ، بوندارنکو را قهرمان اعتراض که “توسط همدستان رژیم” کشته شد ، خواند و از بلاروسی ها خواست تا به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه دهند.

تیخانوفسکایا در تلگرام گفت: “او یک قربانی بی گناه یک سیستم غیرانسانی بود که زندگی مردم را هزینه برق می داند.” “همه ما می فهمیم که هر فرد صلح جوئی می توانست سرجای خود قرار بگیرد.”

“من مانند میلیون ها بلاروسی با خانواده رومن همدردی می کنم. ما این قتل را نخواهیم بخشید. ما نام رومن را در تاریخ بلاروس جدید به عنوان یک قهرمان خواهیم نوشت.”

مأموران اجرای قانون برای متفرق کردن حامیان مخالف در یک تجمع در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در مینسک ، در 15 نوامبر ، جمع شدند.

در پاسخ به مرگ بندرانکو ، مدیر عفو بین الملل برای اروپای شرقی و آسیای میانه ، ماری استراترز ، گفت که مقامات بلاروس “باید فوراً تحقیق سریع ، دقیق ، بی طرفانه و مستقلی را آغاز کنند.”

استراترز گفت: “شك در مورد ضرب و شتم او توسط مأموران نیروی امنیتی وجود دارد ، مانند صدها معترض صلح طلب دیگر كه به دلیل بلند كردن صدای خود مورد حمله قرار گرفته اند.” “پلیس به جای انتقال وی به بیمارستان ، او را دستگیر و بازداشت کرد.”

“وقت آن است که به این سلطه وحشت پایان دهیم و همه افرادی را که مرتکب این جنایات شده اند ، از ماسک خود درآوریم.”

روز پنجشنبه ، مایك پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا از مقامات بلاروسی خواست كه زندانیان سیاسی را كه بازداشت كرده اند “به دلیل استفاده از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود با حضور صلح آمیز در اعتراضات ، خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و حمایت از گفتگوی ملی آزاد كنند. به بحران مداوم پایان دهید. “

پمپئو گفت: “این زندانیان سیاسی تحت شرایط بازداشت شدید و تهدید کننده زندگی قرار گرفته اند ، از جمله گزارش های معتبر شکنجه.” “آنها در میان هزاران فردی هستند که از زمان آغاز سرکوب شدید مورد بازداشت های ناعادلانه قرار گرفته اند.”

وی گفت: “ایالات متحده در كنار افرادی است كه همچنان بازداشت و حساب نشده اند ، افرادی كه كشته شده اند و کسانی كه همچنان با صلح و صفا به حق خود برای انتخاب رهبران خود در انتخابات آزاد و عادلانه ادعا می كنند ، می ایستند.”