تولید ناخالص داخلی چین: مصرف کنندگان رشد را به 4.5 درصد در سه ماهه اول 2023 رساندند زیرا اقتصاد میراث کووید را از بین می برد.

خبرهای روز جهان


هنگ کنگ
CNN

اقتصاد چین در سال 2023 شروع خوبی داشت، زیرا مصرف کنندگان پس از پایان سه سال محدودیت های شدید همه گیر، خرج کردند. اما سرمایه‌گذاری خصوصی به سختی کاهش یافت و بیکاری جوانان به دومین سطح بالاتر در تاریخ رسید، که نشان می‌دهد کارفرمایان خصوصی کشور همچنان در میان نگرانی‌ها نسبت به این موضوع محتاط هستند. چشم اندازهای بلند مدت

بر اساس گزارش اداره ملی آمار در روز سه شنبه، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته 4.5 درصد رشد داشته است. این رقم بیش از تخمین رشد 4 درصدی نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود.

مصرف قوی ترین بازگشت را به ثبت رساند. خرده‌فروشی در ماه مارس نسبت به سال قبل 10.6 درصد افزایش یافت که بالاترین سطح رشد از ژوئن 2021 است. در ماه‌های ژانویه تا مارس، خرده‌فروشی 5.8 درصد رشد کرد که عمدتاً به دلیل افزایش درآمد از صنعت خدمات پذیرایی افزایش یافت.

لوئیز لو، اقتصاددان ارشد چین در آکسفورد اکونومیکس گفت: «ترکیب افزایش مداوم در اعتماد مصرف‌کننده و همچنین انتشار ناقص تقاضای سرکوب‌شده به ما نشان می‌دهد که بهبودی مبتنی بر مصرف‌کننده هنوز جا برای اجرا دارد.

تولید صنعتی نیز افزایش ثابتی را نشان داد. در ماه مارس 3.9 درصد افزایش داشت، در حالی که در دوره ژانویه تا فوریه 2.4 درصد بود. (چین معمولاً داده های اقتصادی خود را برای ژانویه و فوریه ترکیب می کند تا تأثیر تعطیلات سال نو قمری را در نظر بگیرد.)

مسافران در ساعات شلوغی صبح پکن در آوریل 2023

سال گذشته تولید ناخالص داخلی افزایش یافت فقط 3 درصد، به شدت از هدف رشد رسمی «حدود 5.5 درصد» غافل شده است، زیرا رویکرد پکن برای از بین بردن ویروس کرونا ویرانی در زنجیره‌های تامین و مخارج مصرف‌کننده به‌همراه داشت.

پس از آنکه اعتراضات خیابانی گسترده کشور را فرا گرفت و دولت‌های محلی برای پرداخت صورت‌حساب‌های هنگفت کووید با کمبود نقدینگی مواجه شدند، سرانجام مقامات در ماه دسامبر سیاست ضد کووید صفر را کنار گذاشتند. پس از یک دوره کوتاه اختلال به دلیل افزایش کووید، اقتصاد شروع به نشان دادن علائم بهبود کرده است.

ماه گذشته، PMI رسمی غیر تولیدی به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسید، که نشان می‌دهد بخش خدمات مهم کشور از افزایش مجدد هزینه‌های مصرف‌کننده پس از پایان محدودیت‌های همه‌گیری سود می‌برد.

با توجه به افزایش رشد اقتصادی، بانک‌های سرمایه‌گذاری و سازمان‌های بین‌المللی پیش‌بینی رشد چین در سال جاری را ارتقا داده‌اند. صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که چین پس از بازگشایی اقتصاد خود به شدت در حال بازگشت است. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری 5.2 درصد و در سال 2024 به 5.1 درصد خواهد رسید.

با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که رشد قوی گزارش شده در سه ماهه اول، محصول “بارگذاری پشتیبان” فعالیت های اقتصادی از سه ماهه چهارم سال 2022 است که با محدودیت های همه گیر و سپس بازگشایی هرج و مرج تحت تاثیر قرار گرفت.

ریموند یونگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ در ANZ Research، در یک گزارش تحقیقاتی سه‌شنبه گفت: دیدگاه اصلی ما این است که اقتصاد چین کاهش‌دهنده تورم است.

او گفت که اگر تعدیل هایی برای در نظر گرفتن تأثیر فعالیت های اقتصادی به تاخیر افتاده انجام شود، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول می تواند تنها 2.6 درصد باشد.

برخی از داده های کلیدی منتشر شده در روز سه شنبه این ایده را تایید می کند. به عنوان مثال، سرمایه گذاری خصوصی بسیار ضعیف بود.

سرمایه گذاری دارایی های ثابت توسط بخش خصوصی از ژانویه تا مارس تنها 0.6 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده عدم اعتماد در بین کارآفرینان است. (در عین حال، سرمایه گذاری تحت رهبری دولت 10 درصد پیشرفت کرد) این حتی بدتر از رشد 0.8 درصدی ثبت شده در دوره ژانویه تا فوریه است.

دولت چین برای بازگرداندن اعتماد به کارآفرینان خصوصی به اقدامات شگفت‌انگیزی متوسل شده است، اما این کمپین بیش از آنکه خوش‌بینی باشد، عصبیت را برانگیخته است.

صنعت املاک بسیار مهم نیز در رکود عمیقی فرو رفته است. سرمایه گذاری در ملک در سه ماهه اول 5.8 درصد کاهش یافت. فروش املاک بر اساس مساحت 1.8 درصد کاهش یافته است.

فو لینگهوی، سخنگوی NBS، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: «اقتصاد داخلی به خوبی در حال بهبود است، اما محدودیت‌های تقاضای ناکافی هنوز آشکار است. قیمت محصولات صنعتی همچنان در حال کاهش است و بنگاه ها در سودآوری خود با مشکلات زیادی روبرو هستند.

بیکاری به افزایش ادامه داد در میان جوانان

نرخ بیکاری برای جوانان 16 تا 24 ساله در ماه مارس به 19.6 درصد رسید که برای سومین ماه متوالی افزایش یافت. این دومین بالاترین رکورد بود، تنها پس از سطح 19.9٪ که در جولای 2022 به دست آمد.

یونگ گفت که این روند منعکس کننده «شکاف تولید منفی» در اقتصاد است. شکاف تولید به تفاوت بین تولید واقعی یک اقتصاد و بازدهی که با ظرفیت کامل یک اقتصاد می تواند به دست آورد اشاره دارد.

او افزود که نرخ بالای بیکاری در میان جوانان حاکی از “کسلی در اقتصاد” است.

تا ژوئن، گروه جدیدی از فارغ التحصیلان به دنبال شغل خواهند بود. اگر شتاب اقتصادی چین تضعیف شود، وضعیت بیکاری می تواند بدتر شود.

وزارت آموزش چین پیش از این تخمین زده بود که رکورد 11.6 میلیون فارغ التحصیل کالج در سال جاری به دنبال شغل خواهند بود.

در نشست ماه گذشته کنگره ملی خلق، پارلمان کشور، دولت برنامه رشد محتاطانه ای را برای سال جاری با هدف تولید ناخالص داخلی حدود 5 درصد و هدف ایجاد اشتغال 12 میلیون نفر تعیین کرد.