تایوان پس از سقوط ، ناوگان جنگنده های F-16 ساخت آمریکا را زمین گیر کرد

خبرهای روز جهان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد F-16 یکنفره تنها در فاصله دو دقیقه از پرواز از پایگاه هوایی هوالین ، در ساحل شرقی جزیره خود حاکم ، در ساعت 6:05 بعد از ظهر به وقت محلی از صفحه رادار بر فراز اقیانوس آرام ناپدید شد.

طبق بیانیه دفتر رئیس جمهور تایوان تسای اینگ ون ، جستجوی خلبان جت ، سرهنگ چیانگ چنگ چی ، ادامه دارد.

تسای صبح روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت كه تمام اف -16 های جزیره تا زمان تحقیقات در مورد سقوط زمین گیر می شوند.

رویترز گزارش داد ، چین ادعای حاكمیت كامل بر تایوان را دارد ، حتی اگر دو طرف از زمان پایان جنگ داخلی در سال 1949 به طور جداگانه اداره می شوند. ماه گذشته وزیر دفاع تایوان گفت كه حدود 900 میلیون دلار در سال جاری صرف جنگ و جدال علیه جنگجویان چین كرده است.

با وجود زمین گیر شدن ، تسای گفت نیروهای تایوان برای دفاع از این جزیره آماده خواهند ماند.

وی گفت: “وظایف دفاع و آمادگی جنگی برای تأمین امنیت ملی نباید کمی آرام شود.”

یک جت F-16 در سال 2004 از پایگاه هوایی Hualien شرقی تایوان بلند می شود.
هواپیماهای F-16 یکی از اصلی ترین اشکال دفاعی تایوان در برابر اقدامات احتمالی نظامی چین علیه آن است و تایپه به دنبال افزودن مدلهای جدیدتر و پیشرفته به ناوگان خود است. در ماه آگوست ، خرید 66 فروند F-16 جدید از واشنگتن در بزرگترین فروش تسلیحات ایالات متحده به تایوان در سالهای گذشته نهایی شد.

همچنین مرکز جدیدی برای نگهداری هواپیماهای جنگنده با پشتیبانی ایالات متحده در شهر مرکزی تایچونگ راه اندازی کرد.

به گفته رویترز ، تسای در آن زمان گفت: “زمان مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری جت بسیار کاهش می یابد و در دسترس بودن به طور قابل توجهی افزایش می یابد و از قدرت رزمی نیروی هوایی در خط مقدم اطمینان می یابد.”

پیتر لایتون ، تحلیلگر هواپیمایی نظامی ، افسر سابق نیروی هوایی استرالیا که اکنون با انستیتو گریفیت آسیا کار می کند ، روز چهارشنبه گفت که آخرین سقوط لزوماً نتیجه یک مشکل مکانیکی نبوده است.

وی گفت: “شاید آنها (خلبانان) تمام روزها پرواز کرده اند و هیچ آموزش شبانه ندارند.” وی گفت: “این معمولتر از آن است كه شما تصور كنید. دنیای واقعی اغلب مانع آموزش می شود.”

رویترز گزارش داد ، حادثه روز سه شنبه دومین مورد از یک جنگنده تایوانی در یک ماه پس از سقوط یکی از هواپیماهای قدیمی F-5 آن در اواخر ماه اکتبر بود.

استیون جیانگ ، شانشان وانگ و شاون دنگ از CNN در تهیه این گزارش همکاری کردند. گزارش اضافی توسط رویترز.