بازداشت شراب بوبی: بازداشت دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری اوگاندا اعتراضاتی را برانگیخته است

خبرهای روز جهان

به گفته کارکنان وین ، این موسیقیدان مشهور که تبدیل به سیاستمدار شده بود هنگام مبارزات انتخاباتی در شرق اوگاندا دستگیر شد – تنها چند هفته پس از بازداشت قبلی. در توئیتی از حساب رسمی وی که از بازداشت وی در روز چهارشنبه خبر می دهد ، آمده است: “قیمت آزادی گران است اما ما مطمئناً باید بر آن غلبه کنیم.”

پلیس اوگاندا بلافاصله به تماس های CNN پاسخ نداد ، اما در بیانیه ای که روز چهارشنبه در وب سایت رسمی خود منتشر شد ، بازرس کل به تشدید اجرای Covid-19 در حوادث مبارزاتی اشاره کرد.

“علیرغم هشدارهای مكرر كه به نامزدها ، نمایندگان آنها و عموم مردم در مورد تأثیر منفی و خطرات سلامتی برپا كردن تجمعات و موكبهای غیر مجاز داده شده است ، ما همچنان شاهد اعمال سرکشی و بی توجهی کامل به اتحادیه اروپا هستیم [Electoral Commission] رهنمودها در این بیانیه آمده است ، قطعاً عواقبی را متحمل می شوند که با برنامه های شوم خود با هدف اخلال در روند انتخابات از این دستورالعمل های کمیسیون انتخابات سرپیچی کنند.

در حالی که مقامات گفته اند که محدودیت ها برای جلوگیری از گسترش Covid-19 ضروری است ، اعضای مخالف می گویند که آنها بهانه ای برای جلوگیری از تبلیغات انتخاباتی و ترساندن هواداران مخالف قبل از انتخابات آینده ژانویه هستند.

به دنبال انتشار خبر دستگیری وین ، معترضین به خیابان های کامپالا آمدند و با پلیس و ارتش درگیر شدند که با گاز اشک آور پاسخ دادند.

رویترز به نقل از پلیس اوگاندا و صلیب سرخ گزارش داد که حداقل سه نفر جان خود را از دست داده و حداقل 34 نفر زخمی شده اند.
نامزد ریاست جمهوری دیگر ، موگیشا مونتو، اعلام کرد که فعالیت خود را تا زمان آزادی وین متوقف خواهد کرد.
یکی از طرفداران Bobi Wine پوستر خود را حمل می کند در حالی که آنها به بازداشت وی در کامپالا ، اوگاندا ، در 18 نوامبر سال 2020 اعتراض داشتند.
وین ، که نام اصلی او رابرت کیاگولای است ، از زمان وارد شدن به درگیری سیاسی با اوگاندا اختلاف داشته است.

وی در سال 2017 به عنوان یک فرد مستقل به سیاست پیوست و همچنان خار حزب رئیس جمهور یووری موسونی باقی ماند و سیاست های وی را محکوم کرد و علیه دولت خود ترانه سرایی کرد.

شراب اکنون به چالش کشیدن سه دهه قدرت در اختیار موزونی است. وی پیش از این پس از تحویل اوراق نامزدی خود به بدنه انتخابات ، در اوایل ماه نوامبر دستگیر شد.