اقتصاد آسیا در حال بازگشت است. غرب در مسیری دیگر قرار دارد

خبرهای روز جهان

ژاپن روز دوشنبه گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه جولای تا سپتامبر 5 درصد رشد کرده است و به آن امکان می دهد از رکود خارج شود. این به نرخ رشد سالانه 21.4٪ ، سریعترین سرعت ثبت شده برای سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

ساعاتی پس از اعلامیه ژاپن ، چین داده هایی را منتشر کرد که نشان می دهد بهبود آن نیز برای برداشتن بخار ادامه دارد. تولید صنعتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان ماه گذشته با غلبه بر تخمین اقتصاددانان نظرسنجی شده توسط Refinitiv ، تقریباً 7 درصد افزایش یافت. فروش خرده فروشی اندکی بیش از 4٪ افزایش یافت – سریعترین سرعت در سال جاری.

اخبار امیدوار کننده از آسیا کاملاً مغایر با غرب است ، جایی که بسیاری از کشورها با تجدید حیات Covid-19 دست و پنجه نرم می کنند و مجبور شده اند بار دیگر محدودیت هایی را اعمال کنند در تلاش است تا شیوع آنها را تحت کنترل درآورد. جروم پاول ، رئیس فدرال رزرو ، پنجشنبه گذشته تکرار کرد که اقتصاد ایالات متحده برای عبور از بحران نیاز به محرک های بیشتری از طرف دولت و بانک مرکزی دارد.

لوییز کوئیزس ، رئیس اقتصاد آسیا در اقتصاد آکسفورد گفت: “در بیشتر موارد به دلیل مهار قابل توجهی ویروس ، اکثر اقتصادهای آسیایی عملکرد بهتری نسبت به کشورهای غربی خود دارند.”

وی انتظار داشت که اکثر اقتصادهای مهم اروپا به دلیل محدودیت های جدید مربوط به Covid در این سه ماهه کوچک شوند. ایالات متحده ممکن است ضربه خود را ثبت کند وی افزود ، رشد نیز ، حتی اگر دولت در آنجا مشاغل را قفل نكند.

اکنون در آسیا چالش این است که چگونه حرکت را ادامه دهیم ، با توجه به کاهش رشد شرکای تجاری عمده.

فردریک نویمان ، رئیس سرپرست تحقیقات اقتصادی آسیا و مدیر عامل HSBC ، گفت: “قفل شدن در اروپا و کاهش مجدد سرعت در ایالات متحده آمریکا … این خطر را دارد که بهبود صادرات آسیا نفس بکشد.” وی خاطرنشان کرد که اقتصاد آسیا به تجارت جهانی بستگی دارد و تقاضای کند غرب می تواند این روند را از بین ببرد.

وی افزود: “آسیا به تنهایی نمی تواند اقتصاد جهانی را از رکود خارج کند.”

“مرکز ثقل” که به شرق منتقل می شود

دولت چین روز دوشنبه خطرات ناشی از ادامه شیوع بیماری همه گیر را در سایر نقاط تأیید کرد.

فو لینگویی ، سخنگوی اداره ملی آمار چین ، به خبرنگاران در پکن گفت که شیوع در اروپا و ایالات متحده عدم قطعیت صادرات چین را ایجاد کرده است. با این وجود ، وی گفت که ارزش کل تجارت چین در سال جاری افزایش یافته است ، و این روند جهانی است.

کوجیس ، از اقتصاد آکسفورد ، نیز خوش بین بود. وی گفت ، اگرچه ضعف در ایالات متحده و اروپا بر تجارت و سرمایه گذاری در آسیا سنگینی خواهد کرد ، اما این اقتصاد نباید به طور کامل از بین ببرد – تا زمانی که آنها بتوانند از شیوع های جدید خود جلوگیری کنند. (اخیراً عفونتهای روزانه کووید در ژاپن به بالاترین سطح سه ماهه رسیده است ، اگرچه تعداد این کشور هنوز بسیار کمتر از موارد ثبت شده در ایالات متحده است.)

وی گفت: “اگر اقتصادهای آسیایی بتوانند از انسداد جدی جدید جلوگیری كنند ، تأثیر ضعف در اروپا و آمریكا تنها باعث بهبود روند مداوم در آسیا خواهد شد ، و آن را خنثی نمی كند.”

صرف نظر از وضعیت همه گیری ، کشورهای منطقه نیز بدون کمک بقیه جهان در تلاشند روابط خود را با یکدیگر تقویت کنند.

این آخر هفته ، چین ، ژاپن و بیش از دوازده کشور دیگر در آسیا و اقیانوسیه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای را امضا کردند ، این یک توافق نامه مهم تجاری است که تقریباً یک دهه از ساخت آن می گذرد.

اقتصاددانان در HSBC در یادداشت تحقیقی که روز یکشنبه منتشر شد ، نوشتند: “این ممکن است روندی را که از دهه ها قبل در حال انجام است تقویت کند: مرکز ثقل اقتصادی جهانی بی وقفه به سمت شرق فشار می آورد.”