اعتراض به حقوق بازنشستگان فرانسه: دادگاه عالی از طرح های نامحبوب برای افزایش سن بازنشستگی به 64 سال حمایت کرد

خبرهای روز جهان


پاریس
CNN

اصلاحات بازنشستگی فرانسه یک روز پس از تصویب طرح های غیرمحبوب دولت برای افزایش دو سال سن بازنشستگی به 64 سال توسط دادگاه عالی این کشور به اجرا درآمد.

این تصمیم یک پیروزی بزرگ برای امانوئل ماکرون رئیس جمهور آمریکا در مواجهه با اعتراضات گسترده در سراسر کشور بود.

شورای قانون اساسی – مشابه دادگاه عالی ایالات متحده – برخی از عناصر قانون جدید را لغو کرد، اما بحث برانگیزترین عنصر همچنان باقی است: افزایش تدریجی سن بازنشستگی.

اصلاحات بازنشستگی در فرانسه، جایی که حق بازنشستگی با حقوق بازنشستگی کامل در 62 سالگی بسیار گرامی است، همیشه یک موضوع بسیار حساس است و حتی در ماه‌های اخیر با افزایش نارضایتی اجتماعی به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، موضوعی بسیار حساس است.

اعتراضات گسترده در سال جاری به دلیل تغییرات پیشنهادی ماکرون در سیستم بازنشستگی، خدمات عمده را در سراسر فرانسه فلج کرده است. درگیری‌های شدیدی بین پلیس و تظاهرکنندگان رخ داده است.

تصویب نهایی اصلاحات بازنشستگی – که پس از هفت ساعت بحث در شورای 9 نفره انجام شد – یک پیروزی برای مکرون یک سال پس از دومین دوره ریاست جمهوری او است، اما عدم محبوبیت قانون جدید هزینه سیاسی زیادی را به همراه داشته است. رتبه‌بندی‌های تایید در سطوح کم سابقه.

دانشجویان و معترضان جوان در 14 آوریل 2023 در مقابل ایستگاه قطار Gare Saint Lazare در پاریس تجمع کردند.

به عنوان بخشی از این حکم، شورای قانون اساسی همچنین اولین درخواست نمایندگان مخالف برای برگزاری همه پرسی در مورد اصلاحات را رد کرد. دومین درخواست لحظه آخری که روز پنجشنبه برای برگزاری همه پرسی در مورد اصلاحات مطرح شد، همچنان در حال بررسی است.

دولت ماکرون گفته است که اصلاحات برای جلوگیری از بحران مالی سیستم بازنشستگی در سال های آینده ضروری است.

از سپتامبر اولین بازنشستگان باید سه ماه دیگر برای بازنشستگی دولتی خود صبر کنند. با افزایش منظم و تدریجی، تا سال 2030 سن بازنشستگی به 64 سال خواهد رسید.

دولت فرانسه اکنون امیدوار است که اعتراضات که قبلاً نشانه هایی از فروکش نشان داده بود، به پایان برسد.

اما برخی از معترضان در صحبت با CNN در پاریس گفتند که در خیابان ها خواهند ماند.

“ما انتظارش را داشتیم. این واقعاً تعجب‌آور نیست و ما واقعاً اهمیتی نمی‌دهیم زیرا می‌خواهیم تا زمانی که این اصلاحات کنار گذاشته شود بجنگیم.» سیدونی داوور گفت.

ما به اعتراض ادامه خواهیم داد زیرا باید مورد احترام قرار بگیریم. مردم خواهان رعایت حقوق اجتماعی و عدالت اجتماعی هستند. ما مخالف این اصلاحات حقوق بازنشستگی هستیم.

رهبر اتحادیه فرانسه CGT، یکی از اتحادیه های اصلی فرانسه، خواستار تظاهرات «تاریخی» در اول ماه مه شده است.

سوفی بینه، رئیس CGT، به BFMTV وابسته به CNN گفت: “همه مردم فرانسه، تاریخ را یادداشت کنید، ما باید در خیابان باشیم تا از اجرایی شدن این قانون جلوگیری کنیم.”

او گفت: «زندگی مردان و زنان فرانسوی به نظر نه نفر بستگی ندارد.

مردم روز پنجشنبه در خیابان های پایتخت فرانسه، بین میدان اپرا و میدان باستیل تظاهرات کردند.

احزاب مخالف نیز اعلام کرده اند که علیه این طرح ها مبارزه خواهند کرد.

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌های افراطی گفت: این تصمیم نشان می‌دهد که شورا «بیشتر به نیازهای سلطنت ریاست‌جمهوری توجه دارد تا نیازهای مردم مستقل» در حالی که مارین لوپن از راست افراطی از کسانی که مخالف تغییرات هستند خواست به آن رأی دهند. او در انتخابات بعدی

حتی با وجود تغییرات، سن جدید بازنشستگی فرانسه همچنان در اروپا و بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته دیگر پایین تر از حد معمول خواهد بود، جایی که سنی که در آن مزایای بازنشستگی کامل اعمال می شود 65 سال است و به طور فزاینده ای به سمت 67 سالگی می رود.

حقوق بازنشستگی دولتی در فرانسه نیز سخاوتمندانه تر از جاهای دیگر است. به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، با نزدیک به 14 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2018، هزینه های این کشور برای بازنشستگی دولتی بیشتر از سایر کشورها است.

دولت در اوایل سال جاری با استفاده از اختیارات اجرایی برای تحمیل تغییرات در پارلمان، خشم بیشتری را برانگیخت.