اتیوپی: چرا ترس از جنگ داخلی وجود دارد؟

خبرهای روز جهان

ابی دستور اعزام نیروها به منطقه ناآرام تیگرای در شمال این کشور ، هم مرز با اریتره را دارد. نخست وزیر می گوید که وی در واکنش به حمله ادعایی جبهه آزادیبخش مردم تیگری (TPLF) به یک پایگاه نظامی فدرال در پایتخت منطقه مکله ، این اقدام نظامی را انجام داده است.
دولت فدرال از آن زمان وضعیت اضطراری شش ماهه را اعلام کرده است که به آنها اختیارات امنیتی گسترده ای می بخشد. به گفته خبرنگاران محلی خطوط اینترنت و ارتباطات در منطقه سیاه شده است.

روز پنجشنبه ، ارتش اتیوپی گفت که با حزب حاکم منطقه تیگرای شمالی این کشور “در جنگ” است.

برهانو جولا ، معاون فرمانده ارتش ، به خبرنگاران گفت ، “خبرگزاری فرانسه گزارش داد:” کشور ما وارد جنگی شده است که پیش بینی نمی کرد. این جنگ شرم آور است ، بی معنی است. “

این تحولات احتمال شکسته شدن سیستم فدرال اتیوپی را که از قبل شکننده است ، افزایش می دهد و می تواند ارتش اریتره را به خود جلب کند.

چرا الان

دور کنونی تنش ها در Tigray از اوت آغاز شد ، زمانی که دولت Abiy انتخابات برنامه ریزی شده را به تأخیر انداخت ، زیرا آنها گفتند خطر Covid-19 بسیار زیاد است.

مقامات در Tigray گریه کردند و به هر حال انتخابات خود را در سپتامبر برگزار کردند و بیش از دو میلیون نفر برای رای دادن حضور داشتند.

برای تلافی جویی ، دولت فدرال بودجه ای را از رهبری TPLF در Mekelle دریغ کرد و قول داد که بجای آن مستقیماً برای رهبران محلی ارسال کند. این مجموعه مجموعه ای از مجازات ها و سخنان تند و تیز بین دولت منطقه ای و فدرال است که به طور مداوم در حال ایجاد است.

ناظران و دیپلمات های خارجی به طور فزاینده ای نگرانند که اوضاع در Tigray و فراتر از آن تشدید شود.

اما آیا ابی احمد جایزه صلح نوبل دریافت نکرد؟

بله ، او انجام داد. کمیته نوبل به دلیل نقش او در پایان دادن به درگیری با اریتره و اعمال اصلاحات قابل توجه در اتیوپی ، جایزه معتبر ابی را اعطا کرد.

درگیری مستقیم اتیوپی با اریتره از سال 1998 تا 2000 با از دست دادن قابل توجه دو طرف ادامه داشت. اما جنگ دو ساله منجر به بن بست طولانی و خطرناک و مسدود شدن همکاری شد.

نظر: برنده شدن جایزه صلح نوبل ابی احمد تصمیمی نادرست است

ابی پس از به قدرت رسیدن ، با پذیرفتن حکم یک کمیسیون بین المللی در مورد مرزهای دو کشور ، به سرعت عادی سازی روابط با رئیس جمهور اریتره ، ایسیاس افورکی ، اقدام کرد. این دتنت باعث خشم برخی از افراد در Tigray شد که بیشترین درگیری را به دوش کشیدند.

اما ابی همچنین اقدامات قابل توجهی را به سمت اصلاحات در داخل کشور انجام داد. او وضعیت اضطراری را لغو کرد و هزاران زندانی سیاسی را آزاد کرد (اگرچه از آن زمان برخی مخالفان خود را به زندان انداخت). وی همچنین به منظور گشودن صنعت ارتباطات از راه دور و گسترش سرمایه گذاری خصوصی اقدام کرده است.

اما وعده وی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه محقق نشده و کینه های سیاسی و همچنین خشونت در داخل کشور ایجاد شده است.

آیا تنش فقط در Tigray محدود شده است؟

وخیم تر شدن در Tigray طی چند ماه گذشته بخشی از فشارهای شدید اتیوپی برای نسل های دیگر است.

این کشور از 10 منطقه – و دو شهر – تشکیل شده است که دارای استقلال قابل توجهی هستند ، از جمله پلیس منطقه و شبه نظامیان. به دلیل درگیری طولانی مدت با اریتره ، تعداد زیادی از نیروهای فدرال در Tigray نیز حضور دارند. دولت های منطقه ای عمدتاً بر اساس خطوط قومی مستقر تقسیم شده اند.

ابی در سال 2018 با قول شکستن این اختلافات به قدرت رسید. او ائتلافی ملی به نام حزب رفاه تشکیل داد ، اما TPLF از عضویت خودداری کرد ، تا حدی به دلیل اینکه ائتلاف جدید سلطه TPLF را در دولت شکست – سلطه ای که از اوایل دهه 1990 ادامه داشت.

جذابیت سیاسی ابی ، تا حدی ، ناشی از مبارزات “Medemer” یا “هم افزایی” او بود – احساس همبستگی ملی که فراتر از هویت های منطقه ای و قومی است. مقامات در Tigray و مناطق دیگر شکایت کرده اند که ابی فقط در تلاش بود قدرت خود را از آدیس آبابا ، پایتخت اتیوپی تقویت کند.

و در حالی که هنوز تعداد قابل توجهی از مردم معتقد به هویت اتیوپیایی هستند ، حاکمیت ابی گرچه در سطح بین المللی تحسین شده است ، اما شاهد تنش های قومی و سیاسی در مناطق مختلف کشور بوده که اغلب عواقب مرگباری به همراه داشته است.

در یک مورد برجسته ، خواننده محبوب ارومو هاچالو هوندسا در ژوئن در آدیس آبابا کشته شد ، که منجر به اعتراضات گسترده و مرگ های متعدد شد. ابی از گروه قومی اورومو است ، اما حوزه قدرتمند نسبت به حکومت او احساسات مختلفی دارد.

چه چیزی در معرض خطر است؟

برای دومین کشور پرجمعیت آفریقا و بیش از 100 میلیون شهروند اتیوپی ، به ویژه برای کسانی که در Tigray زندگی می کنند ، حوادث این هفته ممکن است حس بی اعتمادی به دولت فدرال و نخست وزیر را تعمیق بخشد. اتیوپی پایدار برای منطقه شاخ دار آفریقا بسیار مهم است.

اتیوپی صدها میلیون دلار کمک و کمک نظامی آمریکا دریافت کرده و متحد اصلی ایالات متحده در مبارزه با گروههای افراطی در همسایگی سومالی بوده است.

در حال حاضر ، به نظر می رسد ایالات متحده ، یکی از متحدان اصلی خارجی ابی ، از موضع نخست وزیر در مورد حملات ادعایی TPLF پشتیبانی می کند.

اما مشکل واقعی ابی از زمان روی کار آمدن ، از دست دادن دوستان خارج از کشور نبوده است – بلکه باعث دشمن سازی در داخل کشور شده است.