آمریکا قبل از روی کار آمدن بایدن ، از جمع شدن بیشتر نیروهای خود در افغانستان و عراق خبر می دهد

خبرهای روز جهان

میلر گفت که این عقب نشینی ، که تقریباً 2500 سرباز در افغانستان و تقریباً به همان تعداد در عراق به جا خواهد گذاشت ، “تغییر مساوی با سیاست ها یا اهداف ایالات متحده نیست ، اما هیچ جزئیاتی در مورد این طرح ارائه نکرد و پس از حضور روز سه شنبه در پنتاگون ، از پاسخ دادن به سوالات خودداری کرد. اتاق جلسه توجیهی.

در حال حاضر تقریباً 4500 سرباز آمریكایی در افغانستان و 3000 نیرو در عراق حضور دارند.

رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی ، بلافاصله پس از اعلامیه پنتاگون در مورد عقب نشینی از جاده کاخ سفید بحث کرد ، اما او مانند میلر هیچ سوالی از روزنامه نگاران در مورد این تصمیم نگرفت.

“لحظاتی پیش ، میلر ، سرپرست وزارت دفاع ، کاهش عمده نیروهای خود را در افغانستان و عراق اعلام کرد. از 15 ژانویه 2021 ، نیروهای آمریکایی در هر دو کشور به 2500 پرسنل می روند. این نیروها از سفارتخانه های ما و سایر آژانس های دولت ایالات متحده دفاع می کنند اوبراین به خبرنگاران گفت:

وی افزود: “تا ماه مه ، رئیس جمهور ترامپ امیدوار است که همه آنها با خیال راحت و به طور کامل به خانه برگردند.”

یک مقام ارشد دفاعی گفت که اعلامیه روز سه شنبه “مطابق” با آنچه ترامپ در اوایل سال جاری علنا ​​اعلام کرد و “با قول خود به مردم آمریکا سازگار است”.

اما این اقدام حاکی از آن است که ترامپ ممکن است در تحقق یکی از وعده های اصلی خود کوتاهی کند ، همه نیروهای آمریکایی را قبل از ترک دفتر از افغانستان بیرون بکشد – چیزی که وی متعهد شده بود تا اواخر ماه اکتبر ، هنگامی که در توییت خود نوشت: “ما باید تعداد کمی باقی مانده داشته باشیم از مردان و زنان شجاع ما تا کریسمس در خانه های افغانستان خدمت می کنند! “

هنوز هم ، تصمیم دولت ترامپ در زمینه عقب نشینی هزاران سرباز از افغانستان و عراق به گمانه زنی ها مبنی بر اینکه رئیس جمهور می تواند برای کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در سایر کشورها نیز اقدام کند ، دامن زده است.

به همین منظور ، دو مقام دفاعی به CNN گفتند كه دولت قصد دارد 900 سرباز را در سوریه حفظ كند اما می تواند در آینده نزدیك دستور خارج كردن بیش از 500 نیرو از سومالی را صادر كند.

واکنش متفاوت از Capitol Hill

اعلامیه میلر در روز سه شنبه واکنش های متفاوتی از سوی کاپیتول هیل را در پی داشت ، زیرا بلافاصله پس از خروج میلر از تریبون ، منتخب حزب دموکرات و جمهوریخواه در کمیته خدمات مسلح مجلس بیانیه های دوئل صادر کرد.

رئیس هیئت ، نماینده دموکرات آدام اسمیت از ایالت واشنگتن ، در بیانیه ای گفت که او معتقد است کاهش نیروها “اقدامی صحیح است” ، با جمهوری خواه رتبه اول ، نماینده ماك تورنبری از تگزاس ، كه با انتقاد از این تصمیم ” یک اشتباه.”

“بعد از صحبت امروز با سرپرست وزیر ، من معتقدم که کاهش ردپای مستقر در افغانستان به 2500 سرباز تصمیم صحیحی است. در عین حال ، برای اطمینان از ثبات در منطقه ، این کاهش باید با مسئولیت و دقت انجام شود.” اسمیت در بیانیه خود گفت.

رئیس ناتو در مورد عقب نشینی زودرس از افغانستان هشدار داد

“هدف اصلی ما جلوگیری از حمله تروریستهای فراملی علیه آمریکا به ایالات متحده از افغانستان بوده و هست و هست. برای مهار تهدید تروریستی هنگام کاهش سطح نیروهای خود ، بسیار مهم است که برای محافظت از منافع ما و متحدانمان در افغانستان ، از نزدیک با متحدان و همچنین شرکای ما در دولت افغانستان عقب نشینی کنیم. “

در همین حال ، تورنبری گفت که او معتقد است “این کاهش اضافی نیروهای آمریکایی از مناطق تروریستی اشتباه است.”

وی گفت: “كاهش بیشتر در افغانستان مذاكرات را در آنجا نیز كاهش خواهد داد ؛ طالبان هیچ كاری انجام نداده است – بدون شرطی – كه این توجیه را توجیه كند.” “تا زمانی که تهدیدهای آمریکایی ها و امنیت ملی آمریکا در جهان وجود داشته باشد ، ایالات متحده باید هوشیار ، قوی و درگیر باشد تا از مردم ما محافظت کند و به وظیفه ما در قانون اساسی عمل کند.”

این اعلامیه میلر یک روز پس از آن منتشر شد که CNN گزارش داد فرماندهان ارتش آمریكا پیش بینی می كردند كه ترامپ دستور رسمی برای آغاز عقب نشینی بیشتر نیروهای آمریكایی از هر دو كشور را صادر كند.

این خبر انتقاد چند تن از نمایندگان حزب جمهوری خواه از جمله میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا را به همراه داشت ، وی به نام ترامپ اشاره نکرد اما مخالفت آشکار خود را با خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان ابراز داشت و گفت که این “به متحدان ما آسیب خواهد رساند”.

“ما نقش محدود – محدود – اما مهمی در دفاع از امنیت ملی آمریکا و منافع آمریکا در برابر تروریست هایی بازی می کنیم که دوست ندارند چیزی بیش از این که قدرتمندترین نیرو برای همیشه در جهان توپ ما را برداشته و به خانه خود برود ، “جمهوریخواه کنتاکی روز دوشنبه در یک سخنرانی از صحن سنا گفت.

نیویورک تایمز: ترامپ از مشاوران در مورد حمله احتمالی به سایت هسته ای ایران س askedال کرد

وی گفت: “هیچ آمریکایی وجود ندارد که آرزو نکند جنگ در افغانستان علیه تروریست ها و سازندگان آنها به طور قطعی پیروز شده باشد.” “اما این امر اکنون گزینه واقعی پیش روی ما را تغییر نمی دهد. خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان اکنون متحدان ما را آزار می دهد و باعث خوشحالی افرادی می شود که برای ما آسیب می بینند.”

در سمت سنا ، رئیس خدمات مسلح جیم اینهوفه ، جمهوریخواه اوکلاهما ، بیانیه حمایت معتدل خود را پس از اعلامیه رسمی صادر کرد و گفت که او توسط میلر و اوبراین اطمینان یافته است “که آنها با متحدان ما مشورت می کنند ، و ما می توانیم وظیفه خود را برای محافظت از مردم آمریکا در برابر حملات تروریستی منشا افغانستان ، حفاظت از دستاوردهای افغانستان و حمایت از شرکا و متحدان خود انجام دهیم. “

با این حال ، جک رید ، رئیس حزب کمیته سنا ، جک رید از رود آیلند ، این خبر را انتقاد کرد.

وی گفت: “یک راه درست و یک راه غلط برای این کار وجود دارد. پرزیدنت ترامپ بار دیگر در حال انتخاب روش غلط است و ما نمی توانیم اجازه دهیم امنیت ملی ایالات متحده و روابط ما با شرکای ثابت قدم خود جریحه دار رئیس جمهور ترامپ شود.” .

“رئیس جمهور ترامپ به جای توجه به توصیه های متخصصان امنیت ملی و همکاری با متحدان ما ، ناامیدی خود را از باخت در انتخابات به شیوه ای گران تر ، تخریب پرسنل نظامی ما ، کمک به طالبان و شبکه های تروریستی و جسارت کسانی که خواهان درگیری بیشتر با ایران هستند. ”

تغییرات گسترده در پنتاگون

هفته گذشته مجموعه ای از تغییرات گسترده در پنتاگون که با اخراج وزیر دفاع مارک اسپر آغاز شد ، وفاداران ترامپ را در موقعیت های تأثیرگذار نصب کردند. منابع آگاه هفته گذشته به جیک تاپر CNN گفتند که پاکسازی وزارت دفاع به کارگردانی کاخ سفید ممکن است ناشی از این واقعیت باشد که اسپر و تیمش در حال عقب نشینی زودهنگام از افغانستان بودند که قبل از شرایط لازم انجام می شد روی زمین ملاقات کردند

این مقام ارشد دفاعی ادعا کرد که “هیچ گونه کاهش توانایی” در نتیجه عقب نشینی وجود ندارد ، و این کاهش را یک تصمیم “مشارکتی” خواند در حالی که از پرداختن به یادداشت اخیر پنتاگون خودداری می کند که می گوید شرایط در افغانستان ضامن برداشت های اضافی نیست .

یادداشت اسپر هشدار داد که شرایط برای خروج از افغانستان فراهم نیست
منابع آشنا با این یادداشت می گویند قبل از شلیک ، اسپر یادداشتی طبقه بندی شده به کاخ سفید ارسال کرد و در آن اظهار داشت که این پیشنهاد به اتفاق آرا زنجیره فرماندهی است که ایالات متحده دیگر حضور نیروهای خود را در افغانستان کاهش ندهد. CNN

ارزیابی از زنجیره فرماندهی – اسپر ، ژنرال دریایی کنت “فرانک” مک کنزی ، رهبر فرماندهی مرکزی ایالات متحده و فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان ، ژنرال آستین میلر – اظهار داشت که شرایط لازم فراهم نشده است. منابع به CNN گفته اند كه دیگران موافقت كرده اند.

در اوایل روز سه شنبه ، گزارش تازه منتشر شده از بازرس کل پنتاگون گفت که گروه تروریستی القاعده از برنامه های دولت ترامپ برای خروج نیروها از افغانستان و همچنین توافق ایالات متحده با طالبان حمایت می کند ، افزود که طالبان حملات خود را به آمریکا و پرسنل ائتلاف از زمان امضای آن

“DIA گزارش داد كه رهبران القاعده از این توافق نامه حمایت می كنند زیرا این امر به طالبان برای انصراف علنی از القاعده احتیاج ندارد و این توافق شامل یك جدول زمانی برای عقب نشینی ایالات متحده و نیروهای ائتلاف است – تحقق یكی از اهداف اصلی القاعده ، “این گزارش با اشاره به آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون گفت.

این داستان با واکنش به اعلامیه به روز شده است.

جیک تاپر از CNN در تهیه این گزارش مشارکت داشته است.