یکی از اعضای چت رومی که اسناد لو رفته پنتاگون در آن فاش شده است به CNN می گوید که فاش کننده ادعایی نمی خواست کاربران از چرخه های خبری شوکه شوند.

خبرهای روز جهان



CNN

یکی از اعضای اتاق گفتگوی آنلاین خصوصی که در آن افشای اسناد طبقه بندی شده ایالات متحده فاش شد، از جک تکسیرا 21 ساله که در ارتباط با افشای اطلاعات در روز جمعه متهم شده بود، به CNN گفت که Teixeira مطالب طبقه بندی شده را به اشتراک گذاشته تا سایر اعضا را مطلع کند. ، “بنابراین ما از چرخه های خبری شوکه نخواهیم شد.”

تکسیرا، عضو گارد ملی هوایی ماساچوست که دستگیر شد، “برای من مانند یک شخصیت پدری بود.” عضو چت روم معروف به واهکی که به صورت آنلاین 17 ساله است، گفت.

واهکی مدعی شد که تیکسیرا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات طبقه بندی شده با دوستان آنلاین خود سعی در مراقبت از آنها داشته است.

واهکی در آخر هفته در پلتفرم رسانه اجتماعی Discord به سی‌ان‌ان گفت: «این واقعاً «فور کردن اینها به نوجوانان برای نفوذ» نبود و انگیزه تیکسیرا برای به اشتراک گذاشتن اسناد را توصیف کرد. «بیشتر شبیه نشان دادن این موارد به دوستان بود، بنابراین از چرخه های خبری شوکه نخواهیم شد. و ما می دانیم که در مورد دلارهای مالیاتی ما چه می گذرد.”

تکسیرا متهم است که مجموعه‌ای از اطلاعات محرمانه – از جمله اطلاعات حساس در مورد جنگ در اوکراین – را در مجموعه‌ای از افشاگری‌هایی که واشنگتن را تکان داده و متحدان ایالات متحده را متزلزل کرده است، در Discord ارسال کرده است. او روز جمعه اولین حضور خود را در دادگاه فدرال در بوستون انجام داد و وارد اعتراض نشد.

این رسوایی بر نحوه معاشرت آنلاین نسل جدیدی از پرسنل نظامی ایالات متحده و خطرات ناشی از پلتفرم‌های بازی مانند Discord که ناشناس ماندن در آن‌ها گرامی داشته می‌شود، در کانون توجه قرار گرفته است. ارتش ایالات متحده از Discord برای استخدام استفاده کرده است، اما اخیراً در ماه گذشته به اعضای ارتش هشدار داده است که «چیزی را در Discord ارسال نکنند که نمی‌خواهید برای عموم مردم دیده شود».

به گفته واهکی، تکسیرا، که به نظر می‌رسد تنها عضو خدماتی است که از چت روم استفاده می‌کند، به دوستان آنلاین خود نگفته است که اسناد نظامی ایالات متحده که به اشتراک می‌گذاشته، طبقه‌بندی شده است. واهکی در پاسخ به این سوال که آیا تیکسیرا هنگام به اشتراک گذاشتن اسناد متوجه شده است که قانون را زیر پا می گذارد یا خیر، از اظهار نظر خودداری کرد.

واهکی گفت که دوستی Teixeira و Vahki در چهار یا پنج سال گذشته افزایش یافته است و افزود که این زوج بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند که در آن با زامبی‌ها می‌جنگند (“Left 4 Dead 2”) و دنیای مجازی خود را می‌سازند (“Garry’s Mod”).

Teixeira و Vahki هر دو اعضای یک اتاق گفتگوی نامفهوم Discord به نام Thug Shaker Central بودند که شامل میم ها و صحبت در مورد اسلحه و مذهب بود. عکس‌های اسناد طبقه‌بندی‌شده بعداً در ماه مارس در دومین چت روم دیسکورد، معروف به منطقه واو مائو، پیش از انتشار در تلگرام و توییتر حامی روسیه، به پایان رسید.

واهکی پذیرفت که برخی از اعضای Thug Shaker Central میم‌های نژادپرستانه را منتشر کرده‌اند، اما ادعا کردند که این کار را به شوخی انجام داده‌اند. او ادعا کرد که اعضای چت روم حدود دوجین نفر از نظر نژادی متنوع بودند. CNN نتوانست با سایر اعضای چت روم برای تأیید این موضوع تماس بگیرد.

واهکی در پاسخ به این سوال که آیا کسی در Thug Shaker Central نگران است که اسناد فاش شده بر جنگ در اوکراین و زندگی سربازان آنجا تأثیر بگذارد، واهکی ادعا کرد که این اسناد هرگز قرار نبوده علنی شوند.

واهکی به سی ان ان گفت که عضویت در Thug Shaker Central “سخت آمیز بود”. “معمولا، شما باید یکی از اعضای IRL را بشناسید [in real life]، یا به اندازه کافی آنلاین با ما بازی کنید تا بتوانیم به شما اعتماد کنیم. مثل یک سیستم رای گیری بود.»

وحکی گفت که اف بی آی به عنوان بخشی از تحقیقات با او تماسی نداشته است. او گفت که پس از یک هفته که دوستش دستگیر شد، احساس “وحشتناکی” کرده است.