گروه مورچه ها: چین برای نشان دادن كسی كه واقعاً مسئول است ، IPO را لغو می كند

خبرهای روز جهان

بورس اوراق بهادار شانگهای در بیانیه شب گذشته گفت که به دلیل “مسائل عمده” که ممکن است باعث شود ، IPO گروه Ant را به تعویق انداخت. این شرکت “شرایط لیست یا الزامات افشای اطلاعات را برآورده نمی کند.” این امر پس از آن رخ داد که بانک مرکزی چین و دیگر مقامات دولت چین روز دوشنبه مدیران ما و گروه مورچه را برای گفتگو فراخواندند.

وانگ ونبین ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین ، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: بورس شانگهای “مسئولیت خودتنظیمی را انجام می دهد”. “این تصمیمی است که برای حفاظت بهتر از ثبات بازار سرمایه و حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران اتخاذ شده است.”

هنوز مشخص نیست که IPO یا از چه زمانی از سر گرفته می شود. مورچه گروه در بیانیه ای گفت که در “ارتباط نزدیک” با نهادهای نظارتی و صرافی شانگهای باقی خواهد ماند.

اما این مداخله بی سابقه به عنوان یک داستان هشدار دهنده برای کارآفرینان چینی با جاه طلبی های والا ، حتی اعضای حزب کمونیست مانند ما عمل می کند. این همچنین بدان معنی است که حتی اگر مورچه الزامات نظارتی جدید را برآورده کند ، تجارت گسترده آن فقط تحت نظارت ناظران دقیق چین پیش خواهد رفت.

‘بلندترین ناخن چکش خورده’

سرمایه گذاران در حال حاضر در مورد معنی آن احتیاط می کنند. در اشتراک می گذارد علی بابا (بابا)، غول تجارت الکترونیکی که مسس ما است ، روز سه شنبه 8٪ در نیویورک سقوط کرد.

با توجه به ارزش سهام نیویورک ، این سقوط بیش از 68 میلیارد دلار از ارزش بازار علی بابا را از بین برد.

دانکن کلارک ، نویسنده کتاب “علی بابا: خانه ای که جک ما ساخت” و بنیانگذار شرکت مشاور سرمایه گذاری BDA China ، گفت: “در چین یک جمله وجود دارد:” بلندترین ناخن چکش می خورد “. وی گفت که به نظر می رسد ما فقط توسط دولت چین چکش خورده است.

چین پس از گرد و غبار با میلیاردر جک ما ، IPO غول گروه Ant را متوقف کرد

اعلامیه بورس اوراق بهادار شانگهای بیش از یک هفته پس از آن است که ما گفت پرهیز از ریسک سیستمیک مهم است ، اما علناً از نهادهای نظارتی چینی انتقاد کرد که نوآوری را به دلیل خشمگین بودن از خطر ، خفه می کنند.

بنیانگذار گروه مورچه ها در کنفرانسی در شانگهای گفت: “آنچه ما نیاز داریم ایجاد یک سیستم مالی سالم است ، نه خطرات مالی منظم.” “نوآوری بدون خطر به معنای از بین بردن نوآوری است. هیچ نوآوری بدون خطر در جهان وجود ندارد.”

روز دوشنبه ، ناظران چینی ما و دیگر مدیران مورچه را احضار کردند تا آنچه را مقامات “مصاحبه های نظارتی” خوانده اند ، انجام دهند. گروه مورچه گفت که دو طرف “نظرات خود را در مورد سلامت و ثبات بخش مالی” تبادل کردند.

جفری هالی ، تحلیلگر ارشد بازار آسیا و اقیانوسیه در Oanda ، در یادداشت روز چهارشنبه نوشت: “نظرات ما” واضح است که در سالن های قدرت در پکن طنین انداز نیست. “فقط یک رئیس بزرگ در چین وجود دارد ، و آن جک ما نیست.”

طبق گفته کلارک ، طی چند سال گذشته ، کارآفرینانی مانند Ma به دلیل کمک به چین و حزب کمونیست چین برای دستیابی به اهداف بزرگتر خود با تحریک مصرف و کارایی رانندگی ، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

اما اخیراً ، شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین و این حزب به صراحت گفته اند که شرکت های خصوصی از بند سخت تری برخوردار هستند. در ماه سپتامبر ، این حزب یک مجموعه رهنمودهای غیرمعمول و صریح را منتشر کرد که بر نیاز به “افراد منطقی سیاسی” در بخش خصوصی که “محکم به حزب گوش می دهند و حزب را دنبال می کنند” تأکید می کند.

کلارک گفت ، با اعلامیه مورچه ، “به نظر می رسد که تأکید Xi بر شرکت های دولتی فقط بحث نیست”.

وی افزود: “تنظیم كننده مشتاق این است كه دوباره خود را اعلام كند.”

مورچه ، وابسته به غول تجارت الکترونیکی علی بابا ، خود را در هر جنبه از زندگی مالی صدها میلیون چینی قرار داده است. مجموعه ای از محصولات مانند پرداخت دیجیتال از طریق برنامه محبوب Alipay ، اعتبار فوری و وام های کوچک ، محصولات مدیریت ثروت و محصولات بیمه را ارائه می دهد.

شانگهای می تواند بزرگترین بازار عرضه جهانی IPO در سال جاری باشد.  نگه داشتن عنوان سخت خواهد بود

تحلیلگران جفریز در یادداشت تحقیقی روز چهارشنبه نوشتند ، صنعت فناوری مالی چین “از توانایی تنظیم كنندگان در ارائه راهنماهایی به ویژه در مشاغل وام آنلاین و تسهیل وام خالص” پیشی گرفته است.

اما اکنون به نظر می رسد که پکن در حال اصلاح مراحل است.

آنچه مشخص نیست این است که آیا پکن در تلاش است تعادل قدرت را به بانکهای دولتی برگردانید ، کلارک گفت ، یا اگر تنظیم کننده ها واقعاً نگران و ناراحت کننده از شیوه های وام دهی مورچه هستند.

ظهور تنظیم کننده چینی

به گفته تحلیلگران جفرز ، یک مسئله “این است که دقیقاً کدام تنظیم کننده ، در صورت وجود ، نظارت دارد” بر مورچه و سایر شرکت های فناوری مالی چینی.

چین کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه – یکی از تنظیم کننده هایی که ما و تیمش را احضار کرد – روز دوشنبه قوانین جدیدی را برای وام دهندگان آنلاین پیشنهاد داد. به گفته چندین تحلیلگر ، این قوانین بدان معنی است که Ant باید وجه بیشتری را برای وام هایی که تسهیل می کند کنار بگذارد و ریسک اعتباری بیشتری را در ترازنامه خود قرار دهد.

رسانه های دولتی چین روز چهارشنبه به موضع شدیدتر نظارتی به عنوان نشانه ای از این که مقامات می خواهند بزرگترین شرکت های فناوری این کشور را کنترل کنند ، اشاره کردند.

روزنامه جهانی گلوبال تایمز به نقل از کارشناسان گزارش داد: “فناوری های بزرگ مالی – که به طور فزاینده ای به عنوان رقبای بانک های سنتی دیده می شوند – ناگزیر تحت نظارت بیشتر قرار می گیرند.”

آژانس خبری دولتی شین هوا در ارزیابی خود قطعی بود: “هر شرکت کننده در بازار باید به قوانین احترام بگذارد و هیچ کس نمی تواند استثنا کند.”

کلارک ، از BDA China ، گفت که مورچه نیز ممکن است “قربانی موفقیت خود باشد”.

IPO ارزش این شرکت را بیش از 310 میلیارد دلار ارزیابی کرده است ، بیش از بانک های سرمایه گذاری بزرگ ایالات متحده مانند گلدمن ساکس (GS) و مورگان استنلی (اماس). و تقاضای زیادی برای سهام در شانگهای و هنگ کنگ وجود داشت ، با بیش از 870 برابر سهام شانگهای از IPO.

به گفته کلارک ، این امر احتمالاً باعث تنش تنظیم کننده های چینی شده است.

“هنگامی که این شرکت عمومی شد ، آیا آنها می توانند آن را کنترل کنند ، و وام هایی که می دهند بدهند؟ “

آیا IPO مورچه در نهایت چراغ سبز دریافت می کند؟

هائو هونگ ، مدیر عامل و رئیس تحقیقات در بانک سرمایه گذاری Bocom International ، گفت: “زمان مناسبی است که مورچه درگیر تغییرات نظارتی چین شد.” اما او هنوز انتظار داشت که مورچه برنامه های خود را برای انتشار عمومی احیا کند.

“مورچه باید دوباره جمع شود و [retry] “IPO حدود شش ماه دیگر” ، “هنگ گفت.” در پایان ، IPO از بین می رود. ”

دیوید اریکسون ، مدرس امور مالی در دانشکده بازرگانی وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و رئیس سابق بازارهای سرمایه جهانی سهام در بارکلیز ، موافقت کرد.

وی پیش بینی کرد: “به احتمال زیاد قطعنامه ای وجود خواهد داشت که شامل پرونده ای اصلاح شده است که در نهایت منجر به IPO می شود.”