چین به جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تبریک دیرهنگام می گوید

خبرهای روز جهان

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک جلسه توجیهی مطبوعاتی مرتب گفت که چین “به انتخاب مردم آمریکا احترام می گذارد.”

وی گفت: “ما به آقای بایدن و خانم هریس تبریک می گوییم. در عین حال ، ما می فهمیم که نتیجه این انتخابات ایالات متحده مطابق با قوانین و رویه های آمریکا مشخص خواهد شد.”

این چهار روز پس از آن رخ داد که وانگ س questionsالات CNN را در مورد زمان پیروزی رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابات به چین تبریک گفت و این باعث شد بسیاری گمانه زنی کنند که آیا مقامات منتظرند تا دونالد ترامپ رسماً قبول کند.

در آن زمان ، وانگ گفت که آنها اعلامیه پیروزی بایدن را “یادداشت کردند”. وانگ روز دوشنبه گفت: “ما موضوع بیانیه (تبریک ها) را طبق روال بین المللی اداره خواهیم كرد.”

چین یکی از آخرین کشور های بزرگی است که به رئیس جمهور منتخب بایدن و تیمش پیروزی آنها را تبریک می گوید. پیش از این تعداد زیادی از کشورها از رهبر جدید ایالات متحده استقبال کرده اند ، از جمله انگلستان ، استرالیا ، اسرائیل ، فرانسه و آلمان.

در سال 2016 ، شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین تنها یک روز پس از اعلام برنده شدن رئیس جمهور وقت ، به رئیس جمهور منتخب آمریکا تبریک گفت.

رسانه های دولتی چین تاکنون در مقایسه با لحن تندتر نسبت به دولت ترامپ ، در میان وخیم تر شدن روابط دو جانبه ، در برخورد با بایدن محتاط بوده اند.

در حالی که برخی از رسانه ها پروفایل های بایدن را منتشر كرده یا یك رستوران مشهور از پكن را كه وی در سال 2011 از آن بازدید كرده است برجسته كرده اند ، اما بیشتر رسانه های چینی گزارش های خود را پس از انتخابات در ایالات متحده متهم به تقلب و آشفتگی های ناشی از آن كرده اند.

کارشناسان اظهار داشتند که ممکن است پکن تمایلی به انجام هر کاری نداشته باشد که خطر مخالفت با دولت برکنار آمریكا را در ماه های آخر قدرت خود داشته باشد.

روز پنجشنبه ، روزنامه دولتی چاینا دیلی در سرمقاله ای گفت که “اشتیاق رهبران خارجی” برای تبریک به بایدن نشان داد که آنها می خواهند “به دولت فعلی و سیاستهای تفرقه افکنانه آن پشت کنند”.

سرمقاله گفت: “چین همیشه آماده همکاری با ایالات متحده برای مدیریت اختلافات است. هر کسی که در کاخ سفید باشد باید به طور عینی به وضعیت منطقه نگاه کند.”

مقاله ای در روزنامه دولتی گلوبال تایمز ، بایدن را “دوست قدیمی” چین توصیف کرد. در سرمقاله مقاله ای که روز یکشنبه پس از پیروزی بایدن منتشر شد ، آمده است که اگرچه این روزنامه امیدوار است روابط بهتری بین واشنگتن و پکن در زمان بایدن داشته باشد ، در پایان روز چین فقط می تواند به خود اعتماد کند.

در سرمقاله آمده است: “چین باید به کشوری تبدیل شود که آمریکا نتواند آن را سرکوب یا بی ثبات کند و باعث شود که همکاری با چین بهترین گزینه برای تحقق منافع ملی خود باشد. این اصل نهایی است.”