پوپولیسم جهانی دلتنگ دونالد ترامپ خواهد شد ، اما این جنبش هنوز زنده است و لگد می زند

خبرهای روز جهان

اما این لزوماً به این معنی نیست که موج پوپولیست – نه در ایالات متحده ، و نه در کل جهان – قله گرفته است.

اگر حمایت از پوپولیسم در ایالات متحده فرسوده شده است ، این کار را تنها در حد اندک انجام داده است ، و همین امر را می توان برای بیشتر جهان گفت.

این همه گیری کم کاری در کاهش پوپولیسم جهانی انجام داده است. ترامپ تقریباً مطمئناً بهای سیاسی پرداخته است – یك نظرسنجی از انتخابات نشان داد كه بیشتر رای دهندگان (52٪) حاوی ویروس را مسئله مهم تری از بازسازی اقتصاد (42٪) می دانند. اما او علی رغم پاسخ گزاف و بیش از 260،000 کشته آمریکایی ، تقریباً بیش از نیمی از رای دهندگان کشور را به دست آورد.
در ماههای ابتدایی همه گیری ، به نظر می رسد که کشورهایی با دموکراسی قوی تر ، وضعیت بهتری نسبت به کشورهای دارای رهبران پوپولیست قدرتمند دارند. اما با شیوع و شیوع همه گیری ، این فرض به چالش کشیده می شود.

برزیل و هند – که مانند ایالات متحده رهبران پوپولیست دارند – ممکن است با عفونت و مرگ و میر فزاینده ای درگیر باشند ، اما اروپای غربی نیز به عنوان یک سنگر برای لیبرال دموکراسی رنج می برد. حتی آلمان ، که قبلاً به دلیل واکنشی شبیه به ویروس جشن گرفته شده بود ، در تلاش است تا ویروس را از بین ببرد ، شبکه عظیم بیمارستان خود را تحت فشار قرار داده است.

چندین پوپولیست مستبد ، امتیازات تأیید خود را در میان همه گیر همه گیر کردند ، اما بسیاری از آنها به سرعت بهبود یافته اند.

در برزیل – علی رغم آنچه از نظر دور مانند واکنشی آشکار و ناکام به ویروس ، شبیه به آمریکا به نظر می رسد – نظرسنجی های اخیر نشان می دهد رئیس جمهور جائر بولسونارو از بالاترین امتیازات تصدی دوره ریاست جمهوری خود برخوردار است. این تا حدی مربوط به پرداخت های دولتی برای جبران خسارت برزیلی هایی است که شغل یا درآمد خود را از دست داده اند و این طرح به زودی پایان می یابد. اما اینکه بولسونارو از لحاظ سیاسی و در نتیجه واکنش همه گیر آشفته اش آسیبی ندیده است ، بیانگر باورهای برزیلی ها به او است.
ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در 19 آوریل 2020 ، در هنگام شیوع بیماری ، عید پاک خود را از محل اقامت خود در خارج از مسکو ارائه داد.
در روسیه نیز همین داستان است. رای گیری ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور ، در ماه مه به پایین ترین سطح تاریخی رسید و به 59٪ رسید ، زیرا این کشور با جهش در ویروس های کرونا ، مبارزه کرد. اما این مدت کوتاهی بود. پوتین تا 69٪ ، مطابق با سطح طی دو سال گذشته ، حتی در حالی که روسیه با موج دوم چالش انگیز Covid-19 می جنگد ، به عقب مانده است.
رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه نیز به خوبی از همه گیری خارج شده است. محبوبیت وی در آغاز آن به شدت افزایش یافت ، و در حالی که در بهار و تابستان سخت به زیر 50٪ رسید ، از آن زمان بهبود یافته و اکنون بالاتر از سالهای اخیر است ، بررسی MetroPOLL نشان می دهد. این به رغم روند صعودی کشور است.
رهبران پوپولیست در آسیا نیز نشانه کمی از محو شدن دارند. در هند ، حزب بهارتیا جاناتا (BJP) نخست وزیر نارندرا مودی – یک لباس ملی گرای راست هندو – و متحدانش در اولین انتخابات دوره کوید این کشور در اوایل این ماه در ایالت بیهار پیروز شدند ، که انتظار می رفت آنها را از دست بدهند . محبوبیت رودریگو دوترته ، رئیس جمهور فیلیپین ماه گذشته به یک رکورد بالایی رسید.
پارلمان مجارستان رأی داد تا به دنبال شیوع ویروس کرونا ، ویکتور اوربان با حکم فرمان دهد
در اروپای مرکزی ، حتی به نظر می رسد برخی از رهبران در سیاست های تفرقه افکنانه خود دو برابر عمل می کنند. در لهستان ، حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) در تلاش است تا قانونی را برای سقط جنین پیش ببرد که با مخالفت گسترده ای روبرو شده است. و در مجارستان ، ویکتور اوربان ، نخست وزیر ، اخیراً پیشنهادی برای تغییر قانون انتخابات برای کنترل قدرت در کشور ، جایی که حزب او قبلاً دارای اکثریت اکثریت پارلمان است ، پیشنهاد داد. او همچنین در تلاش است تا تعاریف ترانسفوبیک قانون از جنسیت را ثبت کند.
حتی در برخی کشورها که رهبران پوپولیست قدرت را ندارند ، جنبش در حال شکوفایی است. نظرسنجی اخیر موسسه افکار عمومی فرانسه نشان داد که اگر فرانسه در ماه اکتبر انتخاباتی برگزار می کرد ، مارین لوپن رالی راست افراطی ملی رالی دور اول همان تعداد رای گیری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را بدست می آورد.

“پیپا نوریس ، از دانشکده دولت کندی دانشگاه هاروارد ،” جنبش های پوپولیستی ناشی از تغییرات فرهنگی طولانی مدت است ، بنابراین شما لزوماً انتظار ندارید که آنها محو شوند ، حتی اگر با از دست دادن ترامپ به عنوان رهبر جهانی آن ، نام تجاری این برند آسیب ببیند. ” به CNN گفت.

نوریس گفت ، موج پوپولیستی کنونی با وقایع عمده ای مانند بحران مالی 2007-08 و جابجایی گسترده پناهجویان به اروپا در سال 2015 که چندین حزب پوپولیست ضد مهاجرت را به اتاق های پارلمان در سراسر منطقه سوق داد ، ایجاد شد.

وی گفت: “و سپس ما در اواسط سال 2016 Brexit داشتیم ، و اگر این مسئله در بحران پناهندگان برگزار نشده بود ، من فکر می کنم نتایج می توانست به شکل دیگری باشد.”

“اما ما باید به یاد داشته باشیم که ترامپ هم پیامد بود و هم علت تغییرات در آن زمان. در اروپا ، پوپولیسم خودکامه در حال افزایش بود.”

بعدی چیست؟

همانطور که نوریس اشاره کرد ، پوپولیسم در زمان بحران ، به ویژه از نوع اقتصادی ، شکوفا می شود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند اقتصاد جهان 4.4٪ در سال 2020 منقبض شود. این به مراتب بدتر از سقوط 1٪ در سال 2009 است ، پس از بحران مالی ویرانگر ، وقتی بیکاری جهانی به 212 میلیون نفر رسید ، جهشی 34 میلیون نفری نسبت به سال 2007 قبل از شروع بحران
کارگر فروشگاه حمل و نقل شهر کوچک که بر نیوزلند - و جهان پیروز شد
با این وجود همه گیری ها یک نیروی غیرقابل پیش بینی را اثبات می کنند. برخی رهبران که در پاسخ های خود موفق تر بوده اند ، از محبوبیت خود بهره مند می شوند – به عنوان مثال نخست وزیر نیوزیلند ، جاسیندا آردرن و نخست وزیر استرالیا ، اسکات موریسون. اما بولسونارو ، پوتین و اردوغان همه از یک غنیمت لذت می برند.

در اروپا ، تمرکز روی پیروزی بایدن بیشتر از ضرر ترامپ مفید خواهد بود. دافنه هالیکیوپولو از دانشگاه ریدینگ در انگلیس گفت که انتخابات ایالات متحده می تواند باعث جنبش چپ و میانه چپ شود ، که به طور گسترده ای نتوانسته بود به بحران مالی 2007-2008 پاسخ دهد و در نتیجه “منفجر شد”.

“اگر ترامپ پیروز می شد ، سرگرم کننده بود [among far-right populists]هالیکیوپولو گفت ، زیرا آنها می توانستند بگویند ، “نگاه کن ، ایده های ما جریان اصلی هستند.”

“اما یک سیگنال برای گرفتن انتخابات آمریکا این است که چپ ها می توانند دوباره آن را پیدا کنند … یک دستورالعمل انتخاباتی موفق پیدا کنید.”

در برزیل ، اکنون انتخابات شهرداری در حال انجام است که می تواند بینشی را در مورد اینکه چه مدت ممکن است برزیلی ها بخواهند رهبران پوپولیست را در قدرت نگه دارند ، ارائه دهد. اما گزارش واقعی آنها در سال 2022 ارائه می شود ، زمانی که بولسونارو احتمال دارد برای یک دوره دیگر نامزد شود.

مارک لانژوین ، مدیر مشاوره BrazilWorks ، گفت: “به نظر می رسد بولسونارو از آنچه در ایالات متحده اتفاق افتاده آشکارا ناراحت است زیرا این امر باعث می شود که او در انتخابات دو سال دیگر در انتخابات ناموفق شکست بخورد.”

رئیس جمهور برزیل ، جائر بولسونارو ، سمت چپ ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده ، پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل را در کاخ سفید در 19 مارس 2019 در واشنگتن دی سی هدیه می دهد.

اما به نظر می رسد که بولسونارو ممکن است از قبل یاد بگیرد. لانگوین مشاهده می کند که او تحسین عمومی خود را نسبت به ترامپ کاهش می دهد و از تیم خود توصیه می کند تا کمتر از همتای آمریکایی خود رفتار کند.

“وزیر ارتباطات ، فابیو فاریا ، بولسونارو را متقاعد کرد که ارتباطات شخصی خود را با مطبوعات محدود کند ، و به راحتی به اطراف برزیل سفر کند و با گروههای خود در انواع مقاصد اطراف برزیل رژه برود ، جایی که او واقعاً چیزی نمی گوید ، اما در حال خوردن یک پاستل [pastry] با سیاستمداران محلی و این برای او عالی کار کرده است. برزیلی ها این چیزها را دوست دارند. “

سال 2022 فشار سنج واقعی پوپولیسم خواهد بود ، نه فقط در برزیل ، بلکه در کشورهایی مانند فرانسه ، جایی که انتخابات ریاست جمهوری می تواند یک مسابقه دیگر بین ماکرون مرکزگرا و لوپن ، پوپولیست راست افراطی باشد ، یا مجارستان ، که همچنین در مورد ادامه تصمیم گیری خواهد کرد در مسیر پوپولیست ، ضد مهاجرت و یورو سپتیک اوربان یا امتحان چیز دیگری.

اما ایالات متحده مجدداً کشور بزرگ تماشا خواهد بود. آمریکایی ها در انتخابات میان دوره ای اظهار نظر خواهند کرد ، که در آن آنها پشتیبانی خود را از بایدن تقویت می کنند و یا قدرت های بیشتری را به جمهوری خواهان تحویل می دهند ، بعید به نظر می رسد که ترامپیسم پوپولیستی را که به حزب آنها جان تازه ای بخشید ، کنار بگذارند.

Gul Tuysuz و Pier Bairin از CNN در تهیه این گزارش همکاری کردند.