پرو: در جریان درگیری معترضین و پلیس ده ها نفر در میان بحران سیاسی زخمی شدند

خبرهای روز جهان

ناآرامی های چهار شب گذشته و سایر اعتراضات مسالمت آمیز در لیما ، پایتخت و دیگر شهرها ، فشارهایی بر کنگره پراکنده و دولت جدید رئیس جمهور مانوئل مرینو ایجاد می کند.

پنجشنبه شب ، پلیس از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی علیه معترضان استفاده کرد ، برخی از آنها به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند و ویترین فروشگاه ها و ماشین های نقدی را از بین بردند. این تظاهرات در میان بزرگترین تظاهرات در دو دهه گذشته در پرو بود.

ویزارکارا ، یک مرکز گرایش سیاسی غیرمستقیم که محبوب رای دهندگان است ، روز دوشنبه در دادگاه استیضاح به دلیل اتهامات دریافت رشوه از کشور برکنار شد – اتهاماتی که او رد می کند.

مرینو ، یکی از اعضای حزب راست گرای مرکز عمل محبوب که رئیس کنگره بوده است ، روز پنجشنبه در کابینه جدید خود سوگند یاد کرد و خواستار آرامش شد.

هماهنگ کننده ملی حقوق بشر پرو گفت که روز گذشته پنجشنبه 11 نفر زخمی شدند که برخی از آنها روزنامه نگار بودند. یک بیمارستان در لیما گفت حداقل دو نفر بر اثر اصابت گلوله های لاستیکی زخمی شده اند. پلیس تعداد این افراد را 27 نفر اعلام کرد ، از جمله افسران زخمی.

خوزه وگا ، معترض در لیما گفت: “همه پرو اخراج شده است ، همه ما بسیار عصبانی هستیم.”

پلیس ضد شورش در تظاهرات 12 نوامبر موضع می گیرد.

برخی بنرهایی را حمل می کردند که مرینو را با بیماری همه گیر ویروس کرونا مقایسه می کردند و می گفتند وی نماینده آنها نیست.

وگا گفت: “آنها رفتار ضعیفی با ما دارند. ما فقط در اعتراض به بی عدالتی آمده ایم.” “همه ما احساس درد می کنیم. بنابراین ، من به همه می گویم که تسلیم نشویم.”

وزیر کشور گاستون رودریگز گزارش های مربوط به استفاده پلیس از سلاح های کشنده را تکذیب کرد و گفت که آنها فقط وقتی از کنترل اعتراض خارج شده بودند با گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی شلیک کرده اند.

وی به خبرنگاران گفت: “واکنش پلیس زمانی رخ می دهد که به اموال عمومی حمله شود یا حمله مستقیم مانند دیروز رخ دهد.”

پلیس گفت که در این اعتراض 16 غیرنظامی مجروح شدند که عمدتا توسط گلوله های لاستیکی انجام شد و 11 پلیس نیز زخمی شدند.

کاوشگر پیوند

ویزارکارا بر یک کارزار ضد پیوند نظارت داشت که منجر به درگیری مکرر با کنگره در کشوری شد که سابقه تحولات سیاسی و فساد مالی دارد. یک قاضی روز جمعه به ویزکارا دستور داد تا پرو را ترک نکند در حالی که اکنون دادستان ها درباره اتهامات علیه وی تحقیق می کنند.

بحران ناشی از عزیمت وی ​​، پرو را که شماره جهانی جهان است ، به هم زد. 2 تولید کننده مس ، و کمترین میزان خراش ارز آن را دیده است. روز جمعه دوباره سقوط کرد و بانک مرکزی گفت که مداخلات خود را برای کمک به تثبیت ارز ادامه خواهد داد.

گروه های بین المللی حقوق بشر نسبت به استفاده از زور توسط پلیس علیه معترضین ابراز نگرانی کرده اند و سازمان ایالت های آمریكا از دادگاه قانون اساسی پرو خواسته است تا درباره قانون اساسی روند استیضاح شفاف سازی كند.

کشورهایی از جمله ایالات متحده و انگلیس نگرانی خود را در مورد اوضاع ابراز کرده و گفتند که برگزاری انتخابات جدید طبق برنامه ریزی اساسی است. بیشتر بیانیه ها مستقیماً به رئیس جمهور موقت مرینو ارجاع نشده اند.

جینو کوستا ، نماینده حزب پیشرو مورادو که به اعتراضات روز پنجشنبه پیوست ، گفت: “ما در خیابانها به طور خودجوش و مسالمت آمیز از دموکراسی پرو در برابر سو abuse استفاده کنگره دفاع می کنیم.”