پاپ فرانسیس از اویغورهای چین برای اولین بار “تحت آزار و شکنجه” یاد می کند

خبرهای روز جهان

فرانسیس می گوید: “من اغلب به مردم تحت آزار و شکنجه فکر می کنم: روهینگیا ، اویغورهای بیچاره ، ایزدی – آنچه داعش با آنها انجام داد واقعاً بی رحمانه بود – یا مسیحیان مصر و پاکستان با بمب هایی که در هنگام نماز در کلیسا نماز می خواندند ، کشته شدند.” در کتاب جدید ، “بیایید خواب ببینیم: راهی به آینده بهتر” که روز دوشنبه منتشر شد.

وزارت امور خارجه آمریكا گفته است كه حدود دو میلیون اویغور ، كه عمدتاً مسلمان هستند ، و سایر گروه های اقلیت به بازداشتگاه های عظیم در سین کیانگ منتقل شده اند ، جایی كه بازداشت شدگان سابق اظهار داشتند كه تحت تلقین ، آزار جسمی و عقیم سازی قرار گرفته اند.

پکن اصرار دارد که این اردوگاه ها مراکز آموزش حرفه ای هستند که برای مقابله با تهدید افراط گرایی مذهبی ساخته شده اند و ادعای نقض گسترده حقوق بشر در سین کیانگ را رد می کند.

پاپ فرانسیس در حالی که مراسم روز یکشنبه عید پاک را در 12 آوریل پشت درهای بسته در کلیسای سنت پیتر در واتیکان برگزار می کند ، نگاه می کند.

پاپ توضیح بیشتری در مورد مسائل مربوط به اویغورها در کتاب خارج از ذکر مختصر ارائه نمی دهد ، در حالی که وی در مورد سایر گروه های تحت آزار و شکنجه مانند روهینگیا با جزئیات بیشتر صحبت می کند.

این کتاب ، بازتاب گسترده ای در مورد دیدگاه فرانسیس در مورد جهان ویروس پس از کرونا همراه با زندگینامه نویس پاپ ، آستین ایورایگ ، در تابستان سال 2020 نوشته شده است.

واتیکان اخیراً توافق نامه جنجالی با پکن در مورد انتصاب اسقف ها در سرزمین اصلی چین را تمدید کرد.

پکن مدت ها اصرار داشت که حرف آخر را در مورد همه انتصابات اسقف در این کشور داشته باشد ، اما توافقنامه 2018 به پایان دهه های تنش بین دو طرف منجر شد که روابط رسمی دیپلماتیک را در سال 1951 قطع کرد.

جزئیات این توافق نامه هرگز علنی نشده و مورد انتقاد برخی از جمله وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو قرار گرفته است.

ژائو لیجیان ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین که روز سه شنبه در یک جلسه توجیهی مطبوعاتی عادی صحبت می کرد ، اظهار داشت که قرار گرفتن پاپ فرانسیس در مورد اویغورها در لیست افراد تحت آزار و اذیت “کاملا بی اساس” است.

وی گفت: “56 گروه قومی در چین وجود دارد و گروه قومی اویغور عضوی برابر از خانواده بزرگ ملت چین است. دولت چین همیشه با همه اقلیت ها برابر بوده و از حقوق و منافع قانونی آنها محافظت کرده است.” گفت