نبرد سودان: افراد مسلح به خانه‌های کارکنان سازمان ملل یورش بردند و سردرگمی بر سر آتش‌بس حاکم شد

خبرهای روز جهان



CNN

در حالی که گزارش‌ها حاکی از یورش افراد مسلح به خانه‌های افرادی است که برای سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کردند، در میان گزارش‌های متناقض از آتش‌بس توافق شده در این کشور، صدای تیراندازی، انفجار و هواپیماهای جنگنده بالای سر در سرتاسر خارطوم پایتخت سودان شنیده شد.

نبرد بین نیروهای مسلح کشور و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) در چهارمین روز خود در خارطوم در نزدیکی فرماندهی ارتش و کاخ ریاست جمهوری و نزدیک به دو پایگاه RSF در شمال و غرب پایتخت ادامه دارد.

ساکنان در سایر نقاط سودان در وسط گیر افتاده اند. سازمان خیریه پزشکی پزشکان بدون مرز اعلام کرد که طی 48 ساعت گذشته 11 نفر در منطقه غربی دارفور شمالی کشته و ده ها نفر از جمله کودکان زخمی شدند.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) به نقل از مرکز عملیات اضطراری وزارت بهداشت سودان، دست کم 270 نفر در این ناآرامی ها کشته و بیش از 2600 نفر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش‌هایی که در یک سند داخلی سازمان ملل مشاهده شده توسط CNN، پرسنل مسلح به خانه‌های کارکنان سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در مرکز شهر خارطوم یورش بردند.

بر اساس این سند، مردان مسلح به زنان تجاوز کرده و وسایل از جمله اتومبیل را سرقت کردند. در این گزارش آمده است: «در خارطوم پرسنل یونیفورم‌پوش مسلح، که بنا به گزارش RSF، وارد اقامتگاه‌های مهاجران می‌شوند، مردان و زنان را از هم جدا کرده و با خود می‌برند». یک مورد تجاوز جنسی نیز گزارش شده است.

خانه ها در جریان چهار روز خشونت آسیب دیده اند.

RSF این گزارش ها را رد کرد و در بیانیه ای به سی ان ان گفت که «هرگز به هیچ کارمند یا کارمند سازمان ملل حمله نخواهد کرد. RSF بسیار مراقب احترام به قوانین بین المللی است.

در ادامه این بیانیه، طرف مقابل در جنگ به رهبری عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان، مقصر دانسته شد: «این روش نومیدانه ارتش برهان برای نبرد است. آنها لباس‌های متحدالشکل RSF را به مردم خود عرضه می‌کنند تا بتوانند علیه غیرنظامیان و سفارت‌ها و سایر گروه‌ها از جمله سازمان ملل مرتکب جنایت شوند تا تصویر و چشم‌انداز RSF برای همه، بین‌المللی و محلی، آسیب ببیند.»

نیروهای مسلح سودان (SAF) دخالت نیروهای خود در این تخلفات را رد کرد و به بیانیه قبلی در رابطه با جنایات علیه بشریت که گفته می شود توسط نیروهای RSF انجام شده است، اشاره کرد.

خارطوم با خشونت و هرج و مرج در کشمکش خونین بر سر قدرت بین برهان، فرمانده نظامی سودان، و محمد حمدان داگالو، معروف به همدی، که رئیس RSF است، تحت تأثیر قرار گرفته است.

این دو رهبر به دلیل برانگیختن درگیری ها و شکستن آتش بس های موقت سرزنش شده اند.

در همین حال، با درخواست سازمان ملل از گروه های رقیب برای پایان دادن به خصومت ها، تلاش های پرتنش برای برقراری آتش بس افزایش یافته است.

اما سردرگمی در مورد اینکه آیا یکی از آنها تایید خواهد شد وجود دارد. بعداً روز سه‌شنبه، یک ساعت پس از اجرایی شدن آتش‌بس 24 ساعته بین نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح، صدای تیراندازی سنگینی در پس‌زمینه پخش زنده شبکه خبری تلویزیون العربیه طنین‌انداز شد.

تصاویر ماهواره ای از دود در فرودگاه بین المللی خارطوم در روز یکشنبه.

سرهنگ خالد العقیل، سخنگوی نیروی هوایی ارتش، روز سه شنبه به الجزیره گفت که آنها مشتاق ادامه آتش بس هستند.

او مدت کوتاهی پس از شنیده شدن صداهای تیراندازی در پایتخت کشور به دنبال آتش بس 24 ساعته که در ساعت 6 بعد از ظهر به وقت محلی (12 شب به وقت محلی) اجرایی شد، گفت: “ما مشتاق ادامه آتش بس هستیم و می خواهیم زندگی به حالت عادی بازگردد.” ).

موسی خدام، مشاور فرمانده RSF، گفت که نیروهای شبه نظامی نیز به آتش بس متعهد هستند و به الجزیره گفت: «نیروهای ما که در چندین منطقه در خارطوم مستقر هستند، به آتش بس متعهد هستند.

بیش از سه روز است که دانشجویان دانشگاه خارطوم در داخل ساختمان‌های دانشگاه گیر افتاده‌اند، زیرا توپخانه و تیراندازی در اطراف آنها در پایتخت سودان باریده‌اند. المظفر فاروق 23 ساله، یکی از 89 دانشجو، اعضای هیأت علمی و کارکنانی که در داخل کتابخانه دانشگاه پناه گرفته اند، گفت: «این ترسناک است که کشور ما یک شبه به میدان جنگ تبدیل شود.

آب و غذا رو به اتمام است، اما ترک کردن یک گزینه نیست – یک دانش آموز قبلاً با شلیک گلوله در بیرون کشته شده است. فاروق گفت که خالد عبدالمونعم سعی می کرد از ساختمان مجاور به سمت کتابخانه فرار کند که مورد اصابت قرار گرفت.

وی افزود: دانش‌آموزان جسد او را «با وجود گلوله‌هایی که به ما می‌خورد» بیرون آورده و به داخل آوردند.

دانشگاه با انتشار پستی در فیس بوک مرگ عبدالمونعم را تایید کرد و گفت که او در اطراف محوطه دانشگاه مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. این دانشگاه روز دوشنبه در پست جداگانه‌ای از سازمان‌های بشردوستانه خواست تا به تخلیه ده‌ها نفری که در محوطه دانشگاه گیر افتاده‌اند کمک کنند.

شاهدان عینی صحنه های سراسر پایتخت سودان را توصیف کردند.

من می توانم دود بیرون را ببینم که از ساختمان ها بلند می شود. و من می توانم از صدای انفجارهای محل سکونتم، تیراندازی شدید از بیرون بشنوم. خیابان‌ها کاملاً خالی هستند.»

موهو گفت: «در ساختمانی که من اقامت می‌کنم، خانواده‌هایی با بچه‌ها، کودکانی که هنگام حملات هوایی گریه می‌کردند، بچه‌هایی که وحشت زده بودند را دیدم.

کودکان در میان کشته شدگان هستند. یک کودک 6 ساله روز دوشنبه پس از گلوله باران بیمارستانی در خارطوم توسط نیروهای RSF و آسیب رساندن به بخش زایمان جان خود را از دست داد. پزشکان مجبور به تخلیه شدند و بیماران را پشت سر گذاشتند – برخی فقط نوزادان تازه متولد شده در انکوباتورها.

به گفته اتحادیه پزشکان سودان، حداقل نیم دوجین بیمارستان توسط هر دو طرف متخاصم مورد حمله قرار گرفته اند.

دود ناشی از سوختن هواپیما در داخل فرودگاه خارطوم در جریان درگیری در 17 آوریل بلند می شود.

چندین دیپلمات و کارکنان بشردوستانه هدف قرار گرفته اند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده تایید کرد که روز دوشنبه حمله به کاروان دیپلماتیک ایالات متحده صورت گرفته است.

دیروز یک کاروان دیپلماتیک آمریکایی داشتیم که به سمت آن شلیک شد. بلینکن روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: همه مردم ما در امنیت هستند، اما این اقدام بی پروا، غیرمسئولانه و البته ناامن بود.

به گفته سخنگوی دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، سفیر اتحادیه اروپا در سودان نیز روز دوشنبه در محل اقامت خود مورد تعرض قرار گرفت، اگرچه حال او خوب است.

و سه کارگر از برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در دارفور کشته شدند که باعث شد WFP به طور موقت تمام خدمات در کشور را متوقف کند.

در بیانیه‌های صبح سه‌شنبه، دو جناح رقیب با انگشت به سمت یکدیگر اشاره کردند.

RSF ارتش را به انجام حملات هوایی به محله های مسکونی و حمله به مقر سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم متهم کرد. در همین حال، ارتش RSF را به هدف قرار دادن اقامتگاه سفیر و هدف قرار دادن مقر WFP در دارفور متهم کرد.

رهبران مختلف خارجی خواستار صلح شده اند و بلینکن روز سه شنبه جداگانه با برهان و داگالو صحبت کرد.

بر اساس گزارشی از دولت ایالات متحده، بلینکن “نگرانی شدید خود را در مورد مرگ و مجروح شدن بسیاری از غیرنظامیان سودانی ابراز کرد” و استدلال کرد که آتش بس برای رساندن کمک ها، اتحاد مجدد خانواده های جدا شده و تضمین امنیت کارکنان دیپلماتیک و بشردوستانه ضروری است. بخش

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با کریستینا مک فارلین، خبرنگار سی ان ان، گفت و مصر «در ارتباط مستقیم با هر دو طرف» و تشویق به خویشتن داری، توقف درگیری ها و بازگشت به گفتگو بوده است.

نیروهای مسلح سودان بعداً بیانیه‌های متناقضی درباره آتش‌بس 24 ساعته پیشنهادی صادر کردند که قرار بود بعداً روز سه‌شنبه اجرایی شود.

در بیانیه ای به نقل از یک سخنگوی در صفحه رسمی فیس بوک SAF آمده است که نیروهای مسلح “از هیچ گونه هماهنگی با میانجی ها و جامعه بین المللی در مورد آتش بس آگاه نیستند” و اعلامیه RSF برای آتش بس 24 ساعته “با هدف سرپوش گذاشتن بر سرکوبگری است. در عرض چند ساعت شکست خواهد خورد.»

اما برهان پیشتر به سی‌ان‌ان گفت که SAF به پیشنهاد آتش‌بس توسط مکانیسم سه‌جانبه، متشکل از ماموریت کمک انتقال یکپارچه سازمان ملل در سودان (UNITAMS)، اتحادیه آفریقا (AU) و مرجع بین‌دولتی توسعه (UNITAMS) پایبند خواهد بود. IGAD).

در همین حال داگالو در توییتر خود نوشت که آتش بس 24 ساعته “برای اطمینان از عبور امن غیرنظامیان و تخلیه مجروحان” توسط نیروهای شبه نظامی تایید شده است.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه درگیری در سودان را محکوم کرد و گفت که تجهیزات پزشکی تمام شده است، کمبود پرسنل پزشکی در زمین وجود دارد و برخی از امکانات مراقبت های بهداشتی غارت شده یا برای اهداف نظامی استفاده می شود. .

فولکر پرتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان، روز دوشنبه گفت که این سازمان در تلاش است تا دو طرف رقیب را متقاعد کند که آتش را برای مدتی نگه دارند و از آنها خواسته است که از سفارت‌ها، دفاتر سازمان ملل، امور بشردوستانه و … محافظت کنند. امکانات پزشکی.

پرتس گفت که هر دو طرف قبلاً با آتش‌بس سه ساعته در روز یکشنبه و بار دیگر روز دوشنبه با از سرگیری درگیری‌ها پس از آن موافقت کرده بودند.

اما برهان و داگالو هر دو طرف دیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

وقتی سی‌ان‌ان بعدازظهر دوشنبه با برهان صحبت کرد، علی‌رغم آتش‌بس فرضی، صدای شلیک گلوله در پس‌زمینه بلند شد – و برهان ادعا کرد داگالو برای دومین روز آن را نقض کرده است.

یکی از سخنگویان RSF این اتهام را رد کرد و مدعی شد که آنها تلاش کرده‌اند به آتش‌بس پایبند باشند، اما «به شلیک ادامه می‌دهند که چاره‌ای باقی نمی‌گذارد» جز اینکه نیروهای RSF «با شلیک متقابل از خود دفاع کنند».