شاهدان از گلوله باران بیمارستانی در درگیری‌های سودان می‌گویند: «ما بچه‌ها را در انکوباتورها جا گذاشتیم».

خبرهای روز جهان



CNN

از آنجایی که در روزهای اخیر درگیری میان جناح‌های متخاصم سودان را فراگرفته است، بیمارستان‌هایی که مجروحان درگیری‌ها را معالجه می‌کنند، خود به هدف حملات تبدیل شده‌اند و ضربه مهلکی به بخش بهداشت و درمان کشور وارد کرده‌اند.

در یکی از قسمت‌ها، پنج شاهد عینی به سی‌ان‌ان گفتند که گروه شبه‌نظامی که برای کنترل کشور با ارتش سودان می‌جنگید، بیمارستانی در پایتخت خارطوم را در روز یکشنبه محاصره و گلوله‌باران کرد که حداقل یک کودک کشته شد و کارکنان پزشکی وحشت زده فرار کردند.

رهبران طرف‌های مخالف، عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، معاون سابق و فرمانده شبه‌نظامی سودان، متهم به دامن زدن به درگیری‌هایی هستند که از روز شنبه در سراسر کشور گسترش یافته است. برهان داگالو را به “تلاش برای کودتا” متهم کرده است. داگولو به نوبه خود برهان را “جنایتکار” خوانده است.

اما در بیمارستان المعلم در مرکز خارطوم، جایی که گلوله باران شدید کارکنان را مجبور به تخلیه کرد و برخی از بیماران را پشت سر گذاشت، شاهدان گفتند که تردید کمی در مورد آنچه اتفاق افتاده است.

یکی از پزشکانی که روز یکشنبه پس از محاصره نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی داگالو (RSF) بیمارستان را تخلیه کرد، گفت: «من شک ندارم که آنها عمداً بیمارستان را هدف قرار دادند. CNN به دلایل ایمنی از هیچ یک از نام های واقعی پزشکان بیمارستان در این مقاله استفاده نمی کند.

این بیمارستان چند متر با مقر ارتش سودان فاصله دارد که نیروهای RSF بارها برای تصرف آن تلاش کرده اند. پزشکان گفتند که در حال مداوای تعداد زیادی از سربازان ارتش مجروح و خانواده هایشان است. به گفته کارکنان بیمارستان، بخش زایشگاه بیمارستان در گلوله باران مورد اصابت قرار گرفت و باعث فروریختن دیوار آن شد.

یکی از پزشکان گفت که یک کودک 6 ساله در ساختمان جان باخت. دو کودک دیگر نیز به شدت مجروح شدند. با تشدید گلوله باران، پزشکان و بیماران در راهرو دور هم جمع شدند و دعا کردند.

در ابتدا ما برای نجات دعا می کردیم. “سپس وقتی گلوله باران بدتر شد، شروع کردیم به بحث در مورد بی‌دردترین قسمت بدن که می‌توان به آن شلیک کرد و به جای آن شروع به دعا کردیم تا بی‌درد بمیریم.”

مشخص نیست که آیا نیروهای RSF کنترل بیمارستان را در حالی که تلاش می کند مقر ارتش در مجاورت را که نقطه عطف در خشونت خارطوم است، به دست گرفته است، به دست گرفته است.

پزشک گفت: «تخلیه هرج و مرج بود. “فکر می کردم دارم استفراغ می کنم. تلو تلو خوردم و روی زمین افتادم.»

یکی دیگر از پزشکان گفت: «آیا باورتان می‌شود که ما بیمارستان را ترک کردیم و کودکان را در انکوباتورها و بیمارانی را که در مراقبت‌های ویژه بدون پرسنل پزشکی بودند، رها کردیم. بوی مرگ همه جا را گرفته بود.

یکی از پزشکان سوم گفت: “بدون برق و آب در داخل بیمارستان وجود نداشت.” «هیچ یک از تجهیزات ما کار نمی کرد، زنی که با ما پناه گرفته بود، یک نوزاد دو روزه داشت. من حتی نمی دانم چه اتفاقی برای او افتاده است.»

به گفته اتحادیه پزشکان سودان، حداقل نیم دوجین بیمارستان توسط هر دو طرف متخاصم مورد حمله قرار گرفته اند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود گفت: «بیمارستان‌های سودان در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند» و درباره احتمال فروپاشی بخش بهداشت در صورت ادامه درگیری‌ها هشدار داد.

«بیشتر بیمارستان‌های بزرگ و تخصصی در نتیجه تخلیه اجباری توسط نیروهای نظامی متخاصم یا هدف بمباران و غیره از کار افتاده‌اند. این کمیته گفته است که برخی از بیمارستان‌های دیگر از تجهیزات انسانی و پزشکی، آب و برق قطع شده‌اند.

پزشکان بدون مرز گفتند که تیم‌های این سازمان «به‌دلیل درگیری‌های شدید ادامه‌یافته به دام افتاده‌اند و نمی‌توانند به انبارها برای رساندن تجهیزات پزشکی حیاتی به بیمارستان‌ها دسترسی پیدا کنند» و محل‌های آن در نیالا، سرفور جنوبی، غارت شده است.

مردم دوشنبه 17 آوریل 2023 از کنار مغازه های بسته در خارطوم، سودان عبور می کنند.

دود بر فراز ساختمان های مسکونی در خارطوم در 16 آوریل 2023، همزمان با ادامه نبرد در سودان برای دومین روز، بلند شد.

کمبود غذا، آب و برق بیداد می کند زیرا سودان سومین روز از جنگ را پشت سر گذاشته است که از خارطوم در سراسر کشور گسترش یافته است.

امان ابوگارجه، یک پزشک سودانی-بریتانیایی مستقر در خارطوم، به سی ان ان گفت: «غذا در یخچال و فریزر خراب شده است. ما در حال حاضر چیزی نداریم، به همین دلیل سعی می کنیم به جایی برویم که مغازه ها باز هستند.»

«هواپیماها در اوایل روز بالای سر پرواز می کردند. آنها نه تنها ما را بیدار نکردند، بلکه مانع از این شدند که دوباره بخوابیم.

ماه رمضان است، ما برای نماز صبح بیدار هستیم و بعد از آن معمولاً کمی استراحت دارید و دوباره برای نماز عصر از خواب بیدار می شوید. اما خواب امکان پذیر نبود. خانه می لرزید و پنجره ها می لرزید.»

تا همین اواخر داگالو و برهان متحد بودند. این زوج برای سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان در سال 2019 با یکدیگر همکاری کردند و نقشی اساسی در کودتای نظامی سال 2021 داشتند.

با این حال، در جریان مذاکرات اخیر برای ادغام نیروهای RSF در ارتش کشور به عنوان بخشی از طرح‌هایی برای بازگرداندن حکومت غیرنظامی، تنش‌ها به وجود آمد.

برهان روز دوشنبه در مصاحبه ای با سی ان ان داگالو را به تلاش برای «گرفتن و کشتن» او در جریان تلاش رهبر شبه نظامیان برای تصرف کاخ ریاست جمهوری متهم کرد.

در پاسخ به این ادعا، سخنگوی RSF برهان را “فراری تحت تعقیب” نامید.

ما به دنبال دستگیری او و محاکمه او هستیم. سخنگوی RSF گفت: ما برای همه مردم سودان می جنگیم.

برهان همچنین نیروهای RSF را به نقض آتش بس پیشنهادی در روزهای یکشنبه و دوشنبه متهم کرد.

این تصویر ماهواره ای ارائه شده توسط Maxar Technologies دو هواپیمای در حال سوختن را در فرودگاه بین المللی خارطوم سودان، یکشنبه 16 آوریل 2023 نشان می دهد.

برهان از ستاد ارتش گفت: «دیروز و امروز یک پیشنهاد آتش‌بس بشردوستانه مطرح شد و مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: متأسفانه او به (آتش بس) پایبند نبود. “شما می توانید در حال حاضر تلاش برای یورش به مقر ارتش و حملات خمپاره ای بی رویه را بشنوید. او از مکث بشردوستانه برای ادامه مبارزه استفاده می کند.»

RSF نقض آتش بس را رد می کند.

مشخص نیست که نیروهای RSF چه میزان از کنترل ارتش این کشور را گرفته اند. داگالو مدعی است که اکنون کنترل سایت های اصلی نظامی کشور را در دست دارد، ادعایی که بارها توسط برهان مورد مناقشه قرار گرفته است.

داگالو روز یکشنبه در یک مصاحبه تلفنی به لری مادوو از CNN گفت: «ما از همه جهت مورد حمله قرار گرفته‌ایم. او مدعی شد: «ما جنگ را متوقف کردیم و طرف مقابل این کار را نکرد که ما را در تنگنا قرار داد و مجبور شدیم برای دفاع از خود به جنگ ادامه دهیم.

RSF گروه شبه نظامی برجسته در سودان است که رهبر آن، داگالو، به سرعت به قدرت رسیده است.

در جریان درگیری دارفور سودان، که از اوایل دهه 2000 شروع شد، او رهبر نیروهای بدنام جنجاوید سودان بود که در نقض حقوق بشر و جنایات دست داشت.

یک اعتراض بین المللی شاهد بود که بشیر رئیس جمهور سابق این گروه را به نیروهای شبه نظامی موسوم به واحدهای اطلاعاتی مرزی رسمی کرد.

دود از محله ای در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 بلند می شود.

در سال 2007، نیروهای آن بخشی از سرویس‌های اطلاعاتی کشور شدند و در سال 2013، بشیر RSF را ایجاد کرد، یک گروه شبه‌نظامی تحت نظارت او و به رهبری داگالو. داگالو در سال 2019 علیه بشیر قرار گرفت.

ماه‌ها قبل از کودتا که بشیر را در آوریل 2019 سرنگون کرد، نیروهای داگالو به یک تحصن ضد بشیر و طرفدار دموکراسی در خارطوم تیراندازی کردند و حداقل 118 نفر را کشتند.

او بعداً به عنوان معاون شورای انتقالی حاکمیتی منصوب شد که با مشارکت رهبری غیرنظامی سودان را اداره می کرد.

قدرت های بین المللی نسبت به خشونت جاری در سودان ابراز نگرانی کرده اند. جدای از نگرانی در مورد غیرنظامیان، انگیزه های دیگری نیز در بازی وجود دارد، این کشور غنی از منابع و موقعیت استراتژیک است. سی ان ان پیش از این گزارش داده بود که روسیه چگونه با رهبران نظامی خود برای قاچاق طلا از سودان تبانی کرده است.