س questionsالات اصلی در مورد ترور دانشمند برتر هسته ای ایران

خبرهای روز جهان

آنچه در اینجا باید بدانید اینجاست.

محسن فخری زاده ، تصور می شود که طراح برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران باشد ، در اتومبیل در شرق تهران بود که بعد از ظهر جمعه به ضرب گلوله کشته شد. در حالی که گزارش های متناقضی درباره چگونگی وقوع حمله وجود دارد ، اکثر گزارش ها اتفاق نظر دارند که این یک حمله پیچیده با شلیک گلوله و انفجار بوده است. اما حداقل یک حساب ادعاهای چشمگیرتر را نیز ارائه داد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس روز یکشنبه ادعا کرد که فخری زاده با همسرش در کنار سه خودروی پرسنل امنیتی با یک ماشین ضد گلوله در حال مسافرت بود ، وقتی شنید که اصابت گلوله به یک وسیله نقلیه چیست و از ماشین خود پیاده شد تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است.

رسانه های دولتی گزارش دادند ، عالی ترین دانشمند هسته ای ایران در ترور آشکار کشته شد

فارس ادعا کرد ، در آن زمان ، یک مسلسل با کنترل از راه دور از یک نیسان آتش گشود و در حدود 150 متری (164 گز) ماشین فخری زاده متوقف شد. این دانشمند حداقل سه بار مورد اصابت قرار گرفت و نیسان پس از حمله منفجر شد.

کارشناسان سلاح می گویند این ادعا از نظر فنی امکان پذیر است. اما کارشناسان اتفاق نظر دارند که بعید است افرادی که پشت ترور هستند این روش را به دلیل خطر بالای شکست انتخاب کنند. خبرگزاری های ایران نسخه های متناقضی از وقایع را نیز ارائه داده اند.

همچنین ممکن است که مقامات ایرانی در تلاش برای اغراق در مورد ظرافت حمله باشند تا ضعف آشکار دستگاه امنیتی آن را که در روز روشن ترور یکی از مقامات ارشد خود در معرض قتل بود ، کم رنگ کنند. این قتل باعث شده است که ایران احساس آسیب پذیری کند.

او کی بود و چرا مهم بود؟

بزرگ نمایی از اهمیت فخری زاده دشوار است. آژانس های اطلاعاتی غربی وی را پدر برنامه سلاح های هسته ای ایران می دانند ، که ادعا می شود وجود این برنامه در قلب اختلاف تهران با جامعه بین المللی برای نزدیک به دو دهه بوده است. ایران بارها ادعا کرده است که برنامه هسته ای آن صرفاً برای اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار گرفته است ، اما کشورهای غربی تهران را به تلاش برای تولید بمب هسته ای متهم می کنند. آژانس های اطلاعاتی می گویند اگر چنین روشی به نتیجه می رسید ، این همان ذهنیت فخری زاده بود.

در سال 2015 ، دولت اوباما یک معامله مهم را برای مهار برنامه هسته ای ایران در ازای تحریم تحریم ها به دست آورد ، اما عمر آن کوتاه بود. در سال 2018 ، ترامپ از این پیمان خارج شد و برخی از فلج کننده ترین تحریم هایی را که تهران تاکنون تحت آن قرار گرفته است ، انجام داد. یک سال بعد ، ایران غنی سازی اورانیوم را از سر گرفت و اقدامات دیگری را برای فعال سازی مجدد برنامه هسته ای خود انجام داد. این نگران کننده پایتخت های غربی است اما کارشناسان معتقدند ایران هنوز سالها با تولید سلاح هسته ای فاصله دارد.

در حالی که فخری زاده یکی از بازیگران اصلی برنامه هسته ای ایران بود ، او دستی قدیمی بود ، بنابراین بعید به نظر می رسد تخصص وی با او از دنیا رفته باشد.

کی اینکار رو کرد؟

ایران اسرائیل را مسئول این حمله می داند و می گوید این عملیات از مشخصات برجسته سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل ، موساد است. در حالی که ایران هیچ مدرکی در مورد دخالت اسرائیل ارائه نکرده است ، اما اسرائیل نه مرگ فخری زاده را انکار کرده و نه مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

در سال 2018 ، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل گفت که فخری زاده رئیس پروژه آمد است ، که او و دیگران آن را یک تلاش مخفی سلاح هسته ای توصیف می کنند.

نخست وزیر در آن زمان به خبرنگاران گفت: “آن اسم را بخاطر بسپار ، فخری زاده”.

اندکی پس از ترور ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده ، یوسی ملمان ، روزنامه نگار اسرائیلی را دوباره توییت کرد و نوشت که فخری زاده “رئیس برنامه نظامی مخفی ایران بود و سالها تحت تعقیب موساد بود.”

ایران چه گفته است و معنی آن برای توافق هسته ای چیست؟

ایرانی ها قول قصاص داده اند ، اما مشخص نیست که این امر چگونه محقق می شود یا نه. پس از آنكه ترامپ در ژانویه دستور كشته شدن ژنرال ارشد ایرانی قاسم سلیمانی را صادر كرد ، تهران شبح قصاص فاجعه بار را مطرح كرد. ایرانی ها به سرعت پاسخ دادند ، اما با خویشتنداری.

در ژانویه ، ایران چندین گلوله موشک بالستیک به سمت مواضع ایالات متحده در نزدیکی عراق شلیک کرد ، اما به نیروهای خود هشدار داد و آنها را قادر به پوشاندن پوشش در سنگرها کرد. اما علاوه بر آن ، یک اشتباه نظامی در آن شب منجر به سرنگونی یک هواپیمای تجاری اوکراینی شد که از فرودگاه بین المللی تهران بلند شده بود و منجر به کشته شدن 176 سرنشین شد.

رهبر معظم ایران پس از ترور دانشمند برجسته هسته ای ، قول انتقام گرفتند

خویشتنداری ایران پس از کشته شدن سلیمانی بخشی از سیاست “صبر استراتژیک” رئیس جمهور حسن روحانی تلقی شد. برای سالها ، ایرانی ها در حال بازگشت به یک دموکرات بازگشت به کاخ سفید بودند – و آنها به جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده اعتماد می کنند تا وعده خود را برای بازگرداندن توافق هسته ای انجام دهد.

اتفاقات توافق هسته ای به واکنش ایران به این ترور بستگی دارد. اگر ایران اکنون مقابله به مثل کند و درگیری ایجاد کند ، بازگشت دوباره به میز مذاکره برای سال آینده برای همه طرفها دشوارتر خواهد بود.

اما صبر ایران کمرنگ است. اقتصاد آن تحت تحریم های بی وقفه رنج برده و در سال های اخیر بارها و بارها به رهبری عالی آن ضربه وارد شده است. در میان قانونگذاران ، خواستار تلافی جویانه بیشتر می شود و قدرت بازدارندگی تهران به دلیل انتظارات از خویشتن داری بسیار کاهش یافته است.

تهران تلافی کند یا خیر ، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد و با احتیاط قدم خواهد گذاشت.