سوغات زنجان چیست ؟

خبرهای روز جهان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دلیل عدم مشخص بودن ظرفیت تولیدات صنایع دستی و همچنین متفاوت بودن اندازه های تولیدات صنایع دستی تیراژ مناسبی برای بسته بندی تولیدات صنایع دستی در استان مشخص نشده است.

فروشگاه صنایع دستی زنجان چاقومحمود علیمحمدی با بیان اینکه به رغم مشخص بودن اندازه های و ابعاد استاندارد صنایع دستی هنوز تعریف مشخصی از این امر صورت نگرفته است گفت: ابعاد و و سایزهای مشخصی در صنایع دستی وجود ندارد و این عوامل باعث شده است تیراژ های تولید شده مرقون به صرفه نباشد.

من این دو زبان یعنی فارسی و ترکی را میدانستم و به خواندن و نوشتن زبان عربی هم آشنا بودم، امّا روزی نبود که از عدم تسلّط خود بر این زبان دلگیر و متحسّر نباشم.

زنجانیها نان خوشمزهای دارند به اسم نان اردک که نانی است روغنی و محلی که هم با غذا خورده میشود و همه چای. علیمحمدی گفت: متاسفانه در زمینه همکاری با مجموعه های بسته بندی و طرحی بسته بندی از سوی فعالان صنعت مس استان مقاومت صورت می گیرد و این امر به دلیل بحث ارزش افزوده این محصول است.

علیمحمدی در ادامه بابیان اینکه تنوع و تعداد تولید چارق در استان کم است و به این دلیل تولید بسته بندی بری برای این محصول مرقون به صرفه نیست افزود: در حوزه چارق روزانه هر صنعتگر یک و حداکثر دو جفت تولید می کند که این به این دلیل وجود بسته بندی در این محصول مقرون به صرفه نیست.

نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی زنجانوی ادامه داد: در شرایطی که طرحی برای بستهبندی ارائه میشود باید نظر تولیدکنندگان نیز اخذ شود چون این امر موجب می شود حجم و اندازه محصول تولید شده با بسته بندی یکسان شود. وی ادامه داد: در زمینه بسته بندی چاقو خود فعالان این صنعت اقدام به تولید بسته بندی از طریق شرکت ها و کانون های تبلیغاتی کرده اند.

صنعت چاقوسازي در زنجان بطور قطع ماحصل عواملي چون موقعيت جغرافيايي و نقش زنجان در جنگهاي مختلف تاريخي (قبل از اسلام و بعد از اسلام)، موقعيت سوقالجيشي استان نسبت به استانهاي همجوار، قرار گرفتن بر سر تمدنهاي شرقي، غربي و نزديكي به فلات مركزي، فراهم بودن مواد اوليه و معادن غني آهن و مس و .

در دوره ايلخاني با توجه به نزديکي پايتخت حکومت ايلخانان به زنجان و توجه حکمرانان ايلخان به فلزکاري و نيز وجود گوي هاي مرصع نقره کوب ، مربوط به اين دوره که نام “سلطان اولجايتو” در آن حک شده مي توان موقعيت فلزکاري در دوره مزبور را تصور کرد.

بازار صنایع دستی در زنجان

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰: جمعیت شهرستان بیجار برابر با ۹۳٬۷۱۴ نفر، ۴۶۶۱۳ مرد و ۴۷۱۰۱ نفر زن میباشد که ۲۶۱۲۷ خانوار را شامل میشود جمعیت نقاط شهری: ۵۲٬۲۸۳ نفر، ۲۶۰۲۳ مرد و ۲۶۲۶۰ زن، ۱۴۹۷۰ خانوار میباشد.

↑ نخستین اشاره به واژه سقاخانه، در سال ۱۹۶۳ در نوشتاری که کریم امامی در کیهان اینترنشنال به چاپ رساند دیده میشود. چاقو سازی در زنجان که با مهارت خاصی به دست استادان این صنعت ساخته میشود با ویژگیهایی همچون ظرافت، تناسب، تنوع، قدرت برش تیغه از شهرت فراوانی بر خوردار است .

فروش فله ای و عدم وجود بسته بندی مناسب موجب شده بخش مهمی از سودآوری تولیدات صنایع دستی استان زنجان تحت تاثیر قرار بگیرد رفع نگاه سنتی موضوعی است که این روزها به چالش بزرگی در حوزه صنایع دستی تبدیل شده و تلاش برای رفع برخی مقاومت ها برای توسعه بسته بندی مدرن صنایع دستی آنچنان که باید نتیجه بخش نبوده است.

همچنین رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان، با تاکید بر اینکه فعالیت های خوبی در استان در زمینه بسته بندی محصول چاقو صورت گرفته است در عین حال خواستار توسعه هر چه بیشتر این بخش شد. چاقوی زنجان که از آوازه جهانی برخوردار است، به همراه ظرف های مسی خوش رنگ و لعاب و ملیله کاری این استان، جزو صنایع دستی زنجان هستند که میتوان آنها را برای کسانی که به یادشان هستید از این استان سوغات ببرید.

شرکت صنایع دستی زنجان

از استادان معروف چاروق ساز زنجان، استاد “اصغر خطیبی” است که برای اولین بار اقدام به پاشنه گذاری جهت چاروق کرده است و مرد علی حیدری از هنرمندان صاحب سبک و صاحب نمانم چارق دوزی در کشور است.

اشتری افزود: بسته بندی به عنوان یکی از شاخه های مهم در بازاریابی و تبلیغات به شمار می آید به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح است و یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی صنایع دستی شهر زنجان

کبری اشتری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این خود یکی از مهمترین راه هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. رضا رابط با بیان اینکه بستهبندی مناسب صنایعدستی در صادرات آن و همچنین جلب مشتری بسیار تاثیرگذار است افزود: صنایعدستی زنجان بهویژه چاقو که مهمترین محصول در این حوزه بوده، نیازمند بستهبندیهای شکیل و در خور توجه است.

سایت صنایع دستی زنجانبه لحاظ وجود گمرک و ارتباط بازرگانی از دیرباز نزد بازرگانان ایرانی و خارجی به دروازه اروپا آوازه داشتهاست و اهالی این شهر به واسطه بندری بودن، بسیار زودتر از دیگر نقاط ایران با دستاوردهای غرب آشنا شدند.

رابط تاکید کرد: ارائه هرگونه طرح بستهبندی برای چاقوهای دستساز زنجان نیازمند همکاری با اتحادیه است. وی لزوم برون رفت از نگاه سنتی و بومی در صنعت مس استان زنجان مورد تاکید قرار داد و گفت: برای توسعه فروش و بسته بندی در صنعت مس باید نگاه سنتی رفع شود و طراحی ها و گرافیکست ها در زمینه بسته بندی مس وارد شود.

صنایع دستی زنجان صادقی

وی در ادامه از تهیه برند مخصوص استان زنجان تحت عنوان «مس آریا» خبرداد و گفت: تلاش استان تدوین برند مخصوص برای صنعت مس استان زنجان است که در این برند مس استان زنجان بنام «مس آریا» توسط آقای نورسینا رئیس اتحادیه صنعت مس استان زنجان تهیه شده است.

فروشگاه اینترنتی سوغات زنجانسایت : https://soghatzanjan.com/ این نوع چاروق که تولید آن از حدود 30 سال پیش نیز رواج داشت، اینک کمتر تولید می شود. وضعیت موجود در زمینه بسته بندی نه به عنوان مسئله امروز بلکه مسله ای است که همواره مورد بحث بوده و طرح ها و برنامه ریزیها نتوانسته فرایند موجود در زمینه عرضه غیر استاندارد و بدونه بسته بندی مناسب صنایع دستی را رفع کند.

صنایع دستی استان زنجان چیست

زنجان-چاقوهای فله ای، مس های داخل گونی حکایت وضعیت نامناسب بسته بندی صنایع دستی استان زنجان است که این روزهابه رغم فعالیت های صورت گرفته درحوزه بسته بندی بازهم به مسله ای چالش برانگیز تبدیل شده است. از جمله صنایع دستی رایج و بسیار مهم در شهر زنجان است؛ این صنعت از دوره صفویه به بعد رونق چشمگیری داشته و تا امروزه نیز با دگرگونی های فراوان در زنجان ادامه دارد.

سایت صنایع دستی استان زنجاناشتری با بیان اینکه مشتریان انتظار خرید صنایع دستی با بسته بندی های مناسب را دارند افزود: از این رو نیاز به فرهنگ سازی برای درک جایگاه و نقش بسته بندی در مزیت های بیشمار آن هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم به شدت احساس می شود.

اشتری در حالی که صنایع دستی خارجی و تولیدات صنعتی و کپی برداری شده به دلیل بسته بندی های شکیل که در اکثر موارد کیفیت آنها از خود محصول بیشتر است، از اقبال خوبی برخوردار است واستقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشان دهنده اهمیت و توجه خریدار به بسته بندی کالااست.

اشتری گفت: با طراحی بسته بندی مناسب به عنوان یک جاذبه و مزیت به منظور حفظ جایگاه وتشخیص بخشی به محصولات صنایع دستی این محصولات را بیشتر و بهتر بفروشیم. گذشته از بناهای نام برده شده در این گزارش بناهایی زیبا در جای جای این خطه وجود دارد که بازدید از آنها سرگرمی جالبی برای مسافران این دیار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، چاقو، چارق، ملیله، مس صنایع دستی هستند که استان زنجان به عنوان قطب این صنایع در کشور مطرح است ولی عدم وجود بسته بندی مناسب و شلختگی در نوع بسته بندیها و استاندارد نبودن آنها باعث شده بازار فروش این محصولات تحت تاثیر قرار بگیرد