سنگهای ماسه ای سوئدی دروازه ای برای تمدن باستان وایکینگ ها است

خبرهای روز جهان

والنتونا ، سوئد (CNN) – حدود نیم ساعت با شمال پایتخت سوئد رانندگی کنید و به منطقه والنتونا در کنار دریاچه برسید ، جامعه ای دلپذیر با کلیساهای سنگفرش ، مناطق پیک نیک و زمین های بازی.

این سفر همچنین سفری در اعماق گذشته وایکینگ های باستانی سوئد است.

ده ها سنگ مرمر عرفانی در میان سبزه های والنتونا پراکنده شده اند که دروازه ورود به تمدن 1000 ساله وایکینگ ها را تشکیل می دهند و اکنون اعتقاد بر این است که یکی از مهمترین مکانهای تاریخی اسکاندیناوی است.

این مجموعه با نام Runriket یا Rune Kingdom ، با بیش از 100 سنگ ماسه ای سن وایکینگ ها – تخته سنگ های باستانی با پوسته از گلسنگ ، دارای یادگاری های زیبایی است که نوری به گذشته سوئد مدرن می تاباند ، و حقایق شگفت آور در مورد اجداد آن را نشان می دهد.

وایکینگ ها اغلب به عنوان اودین پرستانی بی رحم به تصویر کشیده می شوند که غارت می کردند ، می نوشیدند و فداکاری می کردند. در حالی که واقعیت کلیشه ای وجود دارد ، اما آثار Rune Kingdom در واقع تصویری از مهاجران مسیحی فداکار را در آستانه استقبال از سبک زندگی قرون وسطایی ترسیم می کنند.

در میان آنها ، یک مرد برجسته است – یک حاکم قرن 11th وایکینگ به نام Jarlabanke که بیش از دیگران در کتیبه های کثیف دیده می شود – بیشتر به این دلیل که به نظر می رسد بسیار مهم خود بوده است.

اریک Östergren ، راهنما در موزه وایکینگ استکهلم که ریش بلند و چشمانش به رنگ آبی خاکستری دارد ، دارای طعم و مزه نورس قدیم می گوید: “او سنگ های فرسوده زیادی ساخته بود ، هر دو بعد از دیگران اما مشهورتر بعد از خودش ، چیزی که بسیار نادر بود.” آنها

Östergren می افزاید: “از این سنگهای زیرین می توان حدس زد كه قدرت جارلبانكه رشد كرده و او فضای سیاسی محلی را تغییر داده است.”

نفس عظیم جارلبانکه – آنقدر بزرگ که بتواند در طول قرن ها انعکاس یابد – شواهد باستان شناسی گرانبهایی از یک تمدن برجای گذاشته است که چون وایکینگ ها بیشتر از چوب برای ساخت استفاده می کردند ، در غیر این صورت کمیاب است.

سنگهای فرعی ایجاد شده توسط جارلبانکه تأثیر سلسله وی را در طول پنج نسل نشان می دهد و باستان شناسان توانسته اند با استفاده از آنها فصل مهمی را برای جامعه وایکینگ ها که در خارج از اسکاندیناوی کمتر شناخته شده است – ورود مسیحیت – در کنار هم قرار دهند.

اولین مسیحیان سوئد

اجرای جدید 2-1

کد نورس: سنگهای ماسه ای Runriket فصل کوچکی از گذشته باستان سوئد را روشن می کند.

آرش بهرهمند

در ضلع شرقی دریاچه والنتونا دو سنگ قبر سنگ گرانیت ایستاده وجود دارد که دارای کتیبه های یکسان هستند و رو به روی هم قرار دارند. اندازه گیری حدود 1.65 متر (5 فوت ، 5 اینچ) ، حکاکی های آنها ادعا می کند که محل اصلی پل ساخته شده توسط جارلبانکه است.

باستان شناسان بر این باورند که این سازه باستانی به عنوان گذرگاهی از تالاب به یک کلیسا ساخته شده است.

این پل – محلی به عنوان “Jarlabanke bro” شناخته می شود – متداول ترین نقطه شروع برای انجام تور Runriket است ، که می تواند با ماشین یا پیاده انجام شود.

همانطور که در سنگهای متصل به جارلبانکه متداول است ، حروف نورس قدیم در دم پیچ در پیچ مار افسانه ای که صلیبی بزرگ و هنرمندانه ترسیم می کند ، نوشته شده است.

بسیاری از سنگهای ماسه ای در Runriket با این صلیب های مسلم مسیحی تراشیده شده است ، بعضی از آنها با طراحی دقیق مانند دو پل Jarlabanke و برخی دیگر با خطوط حکاکی شده ساده و کم عمق ، طراحی شده اند.

اینها از اولین نمادهای مسیحی است که در سوئد یافت می شود. در حقیقت ، باستان شناسان ورود مسیحیت به سوئد را از طریق سنگهای موجود در Runriket مستقیماً به Jarlabanke پیوند داده اند.

مگنوس کالستروم می گوید: “ما می دانیم که آنها (جارلبانکه و خانواده اش) باید از نخستین مسیحیان این منطقه بوده باشند و پدربزرگ جارلبانکه استن از نیمه اول قرن یازدهم برای زیارت به اورشلیم سفر کرده است.” یک محقق در هیئت میراث ملی سوئد و یکی از پرطرفدارترین متخصصان روانشناسی سوئد است.

این سنگها همچنین از انتقال مهمی در اعمال تشییع جنازه به ما خبر می دهند که نشان دهنده ترک مناسک بت پرستانه در ازای دفن مسیحیان است.

Östergren می گوید: “در سنگ فرش های والنتونا ، ما می توانیم تغییر فرهنگ را ثبت کنیم ، از زمانی که یک گوردخمه ساخته شده تا آغوش آداب و رسوم قرون وسطایی بیشتر.”

‘او تنها مالک همه بود’

حضور تحمیلی جارلبانکه را هنوز در سراسر والنتونا می توان احساس کرد. اگر او امروز بود ، Östergren دوست داشت با بازدیدکنندگان موزه خود شوخی کند ، وایکینگ ها “احتمالاً هر روز سلفی می بارند” در فیس بوک.

در حالی که قطعات گمشده ای از این پازل وجود ندارد ، همه چیزهایی که در مورد Jarlabanke شناخته شده است از کتیبه های رونکی روی سنگ ها حاصل شده است.

کولستروم مشاهده می کند: “جارلبانکه باید فردی بسیار مهم و ثروتمند در مجاورت دریاچه والنتونا باشد.” “وی پل چشمگیر خود را ساخت و محلی برای اجتماع احتمالاً نزدیک به محلی که امروز کلیسای والنتونا در آن قرار دارد ترتیب داد.”

Källström به سنگ فرشته ای دو طرفه اشاره می کند که در کنار کلیسای Vallentuna در دامنه ای آفتابی بر فراز دریاچه قرار دارد. این یک سرنخ اساسی برای درک قدرت Jarlabanke است.

او با ردیابی انگشت خود بر فراز رونهایی که تا حدودی توسط خزه های خاکستری و قهوه ای پوشیده شده بود ، کتیبه ای را به زبان نورس قدیمی می خواند که برای گوش آموزش ندیده شباهت زیادی به طلسم عرفانی یک رمان JRR Tolkien دارد.

وی تلاوت می كند: “جارلبانكی اجازه داد كه رويسا استين þen در سيك كويكوان باشد.” “جارلبانکه این سنگ را به یاد خودش در حالی که زنده بود برافراشت.

“و این مکان اجتماع را ساخت و همه این صد را به تنهایی در اختیار داشت.”

در اینجا ، کلمه “صد” به یک منطقه اداری بزرگ اشاره دارد. به گفته كولستروم ، جای بحث دارد كه آیا جارلبانكه صرفاً یك مالك قدرتمند زمین بوده است یا نقش پررنگ دیگری داشته است.

“این یک منطقه بسیار بزرگ است و به نظر می رسد غیرممکن است که این همه زمین در اختیار شخصی Jarlabanke باشد. به احتمال زیاد ، فعل æiga -” داشتن “- در اینجا معنای دیگری دارد: اینکه وی رئیس این صد نفر بود ، یا رئیس قانون یا قاضی. “

تعداد دفعاتی که جارلبانکه نام خود را در والنتونا می نویسد نیز حاکی از آن است که وی کاملاً قدرتمند بوده و می خواسته اطمینان حاصل کند که همه از آن آگاهی دارند.

Källström همچنین اظهار می دارد كه می توانست با برادر ناتنی اش درگیری قدرت داشته باشد ، كه دلیل اینكه Jarlabanke زحمت كشیده است اظهار داشت كه “او به تنهایی” بر منطقه حاكم است.

هنوز هم ، محققان دیگری مانند اوستگرن می گویند که طبیعت بیرحمانه سیاست وایکینگ ها با شخصیت خودشیفته ، حاکمی را ایجاد می کند که احتمالاً “رئیس مافیا” است تا یک قاضی ساده.

“Jarlabanke بر روی 10 مورد از این سنگها ذکر شده است ، و شش مورد از آنها را به یاد خودش گذاشته است!” Källström با هیجان اشاره می کند.

پیام های گذشته

Rune Kingdom -12

کارشناسان می گویند سنگهای آبریز تا حدی نشان دهنده یک سفر خودخواهانه وایکینگ ها است.

آرش بهرهمند

علاوه بر این ، عشق جارلبانکه به سنگهای فرورفتگی احتمالاً بسیاری دیگر از افراد منطقه را وادار کرده تا از طریق تأمین هزینه های یک صنعتگر برای بالا بردن سنگ قبر ، دنبال نفوذ سیاسی بروند.

انگیزه هرچه باشد ، نتیجه آن ایجاد پادشاهی از کتیبه های دوره اواخر وایکینگ بود که در طول قرن ها پایدار ماند.

خواندن حروف Runic به رنگ روتس – که بعضی از آنها شبیه لاتین هستند – یک چیز است. رمزگشایی معنی یک پیام نورس قدیمی یکی دیگر از موارد دیگر است. به همین دلیل ، هنوز بسیاری از رمز و رازها در سنگ فرشهای وایکینگ باقی مانده است که هنوز قابل درک نیست.

به عنوان مثال امسال سرانجام رانولوژیست ها موفق به کشف رمز Rok سنگ معروف ترین سنگ آهک سوئد شدند.

کتیبه ای که به طور مشهور از راگناروک ، آخرالزمان وایکینگ ها نام می برد ، کتیبه راک به شکل معمائی نوشته شده است که از یک رویداد تغییر آب و هوا می گوید که بر وایکینگ های قرن نهم تأثیر گذاشته است.

Östergren می گوید که Runriket پورتالی است که از طریق آن هنوز می توان رمز و رازهای بی شماری را حل کرد.

“Runriket هر دو راهی برای دستیابی به دانش بیشتر برای کسانی است که می خواهند عمیق شوند ، اما همچنین برای کسانی است که تازه شروع به خراشیدن سطح درک اینکه وایکینگ ها واقعاً چه کسی هستند است.”