روش های مراقبت بعد از کاشت مو (sut، fut و fue) در سال 2021

خبرهای روز جهان

با افزایش سن افراد، موها شروع به ریزش می کنند؛ به همین دلیل است که اکثر افراد وقتی که به سن خاصی می رسند، اقدام به کاشت مو و درمان هایی برای خاتمه دادن به این ریزش می کنند؛ اما باید خاطرنشان کرد که ریزش مو امری اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر راهکارهای منحصر به فرد و مفیدی برای مقابله با طاسی وجود دارد که یکی از آنها کاشت مو است. مراقبت های بعد از کاشت موی سر از اهمیت بالایی برخوردار است که باید انجام شود. بعد از عمل کاشت مو، مهم است که مراقب باشید هیچ گرافتی از بین نرود. چگونه این امر محقق می شود؟

کاشت مو یا ترمیم مو روشی است که در آن فولیکول های مو از قسمتی از بدن که از آن به عنوان «محل دهنده» یاد می شود، به یک قسمت طاس معروف به «محل گیرنده» منتقل خواهد شد. این روش برای بسیاری از افراد یک فرصت استثنایی است.

در ادامه مقاله با روش های مراقبت بعد از کاشت مو با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

معمولا بعد از کاشت مو، شما به دلیل درد خفیفی که دارید، همچنین تاثیر داروی بی حسی ممکن است مدت کوتاهی امکان رانندگی و انجام کارهای روزمره را نداشته باشید؛ بنابراین باید از خود مراقبت کنید.

با انجام و رعایت دستورالعمل هایی که پزشک به شما توصیه می کند، هرچه سریع تر بهبودی خود را پیدا خواهید کرد. مراقبت های بعد از کاشت هر نوع روش کاشت مو به یک صورت است و هیچ تفاوتی ندارد. اگر شما کاشت مو را به تازگی انجام داده اید، بدون شک باید به مدت کوتاهی از خود مراقبت کنید.

مراقبت بعد از کاشت مو به روش  fit

روشfit  از جدیدترین روش های کاشت مو محسوب می شود. در این روش تار مو از طریق برش هایی که شکل دایره ای دارند و روی منطقه اهداکننده ایجاد می شوند، برداشته خواهند شد و زخم های کوچک و سفید رنگی بر جای می گذارند.

در این روش جراح، مو را به صورت گروهی از پشت سر فرد برمی دارد. آن ها این کار را با نگهدارنده های دستی انجام می دهند و برای برداشتن پیوند نیازی به عمل جراحی نخواهید داشت. هیچ گونه محدودیتی در برداشتن تعداد فولیکول نیست؛ از این رو تعداد زیادی از فولیکول های مو با روش FIT قابل کاشت است؛ بنابراین اگر کاشت مو به روش fit را انجام داده اید، حتما باید بعد از کاشت تحت مراقبت قرار بگیرید. در ادامه به شرح چند نمونه از مراقبت های بعد از کاشت پرداخته ایم.

  • بعداز طی مراحل کاشت، از فردی بخواهید که شما را به خانه منتقل کند. جراحی کاشت مو اغلب به آرام بخش شدیدی نیاز ندارد؛ اما اگر به شما آرام بخش تزریق کرده اند، بهتر است رانندگی نکنید؛
  • در 7 روز اول سعی کنید با سر بلند بخوابیدکه مدت طولانی تورم را کنترل کنید. برای اکثر بیماران، این وضعیت ممکن است فقط چند روز ادامه داشته باشد؛
  • سعی کنید از داروهای شیمیایی استفاده نکنید. حال اگر مجبور شدید، با پزشک خود مشورت کنید؛
  • برایجلوگیری از تورم و قرمزی که اغلب در روز سوم یا چهارم بعد از عمل رخ می دهد، از یخ استفاده کنید و آن را بالای ابروها قرار دهید؛
  • در 5 روز اول عمل هنگام شستن موهایخود بسیار ملایم رفتار کنید. از روز سوم شروع به شستشو کنید، به گونه ای که آسیبی به سر وارد نشود. در استفاده از اسکراب محتاط باشید.

مراقبت بعد از کاشت مو به روش fut

از کاشت مو FUT به عنوان جراحی نواری نیز یاد می شود. در این روش، جراح نواری را از پوست سر و از ناحیه اهدا کننده خارج می کند سپس نوار پوست سر به 500 تا 2000 پیوند ریز فولیکولی تقسیم می شود که هر کدام از آنها یک رشته مو را تشکیل می دهد.

با کمک یک تیغه یا سوزن، جراح سوراخ های کوچکی را در ناحیه گیرنده ایجاد کرده و پیوندها را آغاز می کند. تعداد گرافت های شما به نوع، رنگ، کیفیت موهای شما و اندازه ناحیه گیرنده بستگی دارد. اگر کاشت مو به روش fut انجام گرفته است، باید تحت مراقبت باشید. مراقبت های بعد عمل fut را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

  • در روزهای نخستین عمل رویشکم یا پهلو صاف نخوابید؛
  • یخرا به صورت مستقیم روی مناطق پیوند شده پوست سر خود نگذارید. از لمس این مناطق با هر چیزی خودداری کنید؛
  • به مدت ۴۸ ساعت از شستن سر خود اجتناب کنید؛
  • هرگز پوست سر خود را خراش ندهید. برخیاز خارش ها در چند روز اول بعد از کاشت مو طبیعی است؛
  • در سه روز اول سعی کنید کلاه نپوشید. پوسته هاییکه به طور طبیعی بعد از کاشت مو تشکیل می شوند، حدود سه روز زمان نیاز است که بهبود یابند. در این مدت بهتر است سر شما خالی باشد و هوا بخورد.

مراقبت های بعد از کاشت مو به روش  sut

در روش SUT نیازی به جراحی و بیهوشی نیست. برش، جای زخم و هیچ عارضه دیگری روی بدن شما ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل است که این روش میان پزشکان بسیار رواج پیدا کرده است. از مزایای این روش این است که نیازی به جراحی ندارد، همچنین از خونریزی و درد نیز خبری نیست.

در کاشت SUT، فولیکول ها به صورت دستی برداشته و پیوند نمی شوند؛ بلکه آنها با یک لیزر از محل اهدا کننده که معمولا پشت سر شماست، جدا و منجمد شده و درنهایت به مناطق طاس انتقال می یابند. میزان انتقال فولیکول های مو از محل اهداکننده به محل گیرنده نسبت به سایر روش های کاشت مو بیشتر است.

آشنایی با مراقبت‌های جدی بعد از کاشت

با وجود اینکه این روش بسیار مدرن و بدون درد و خونریزی است؛ اما دلیل نمی شود که نیازی به مراقبت نداشته باشد؛ در‌نتیجه مراقبت های بعد از کاشت مو باید برای هر نوع روش رعایت شود:

  • در طول 2 هفته اولبعد از کاشت مو، پوست سر خود را به غیر از دوره های کوتاه مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از سه روز حتما از کلاه استفاده کنید. البته مشکلی نیست که زمان کوتاهی را در ساحل یا بیرون از منزل بگذرانید، به شرط آنکه در معرض آفتاب نباشید. همچنین نباید غواصی کنید؛
  • در روزهاینخست بعد از کاشت مو، خود را درگیر تمرینات و فعالیت های سنگین نکنید. شما باید بااحتیاط ورزش کنید. فشار خون و ضربان قلب شما نباید افزایش پیدا کند تا زمانی که خطر تورم فروکش کند. این اتفاق ممکن است برای افرادی که به ورزش علاقه دارند، کمی سخت باشد، اما برای رسیدن هرچه سریع تر به روزهای عادی باید کمی صبوری کنند.
  • هرگز درگیرفعالیتی نشوید که باعث تعریق شدید شما می شود؛
  • بعد از اینکه کاشت مو را انجام داده اید، موهایخود را به مدت چهار هفته رنگ نکنید. مواد شیمیایی ممکن است موفقیت فولیکول های پیوندی را در شرایط ضعیف اولیه پس از پیوند به خطر بیندازد؛
  • بعد از عمل حدود پنج روز الکل مصرف نکنید؛
  • یکماه بعد از جراحیسیگار نکشید؛ زیرا جریان خون برای رشد موهای جدید مهم است. اگر قبلا این کار را نکرده اید، ترک کامل سیگار بهترین اقدام خواهد بود.

 

مراقبت بعد از کاشت مو به روش fue و super fue

کاشت مو با روش استخراج واحد فولیکولار (FUE) با برداشتن تک فولیکول های مو از پوست و کاشت آنها در سایر قسمت های بدن انجام می شود. با این کار موهای ناحیه جدید ضخیم تر به نظر می رسد. FUE جایگزین روش پیوند واحد فولیکولی FUT است و بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

تکنیک FUE کاشت مو به عنوان ابزاری برای دستیابی به نتایج مشابه FUT توسعه یافته است. این روش شامل برداشتن یک نوار بافتی از پشت سر نیست؛ بلکه شامل جمع آوری فولیکول های مو به طور مستقیم از پوست سر و قرار دادن آنها در برش های کوچک ایجاد شده در محل گیرنده است.

این روش مانند روش fut زخم های بزرگی روی بدن شما ایجاد نخواهد کرد. بهترین کاندیدا برای کاشت مو FUE فردی است که موهای کم پشت یا طاسی دارد و هنوز موهایی در اطراف بناگوش وجود دارد که بتوان برای کاشت استفاده کرد. مراقبت هایی بعد از عمل کاشتfue  و super fue را جدی بگیرید.

  • رعایت رژیم غذایی مناسب از مهمترین کارهایی است که باید بعد از کاشت مو در نظر بگیرید. تغذیه ای که بعد از کاشت مو استفاده می کنید، باید عاری از چربی باشد؛ زیرا چربی به بافت مو آسیب می رساند؛
  • موهایی که در ابتدا کاشته می شوند، نباید مانند موهای طبیعی به شست و شوی آنها بپردازید. زیرا دست زدن به موهای کاشته شده ممکن است باعث شود ریشه موها آسیب ببینند؛
  • سعی کنید محل زخم جراحی را نرم و مرطوب نگه دارید، با این کار زخم شما سریع‌بهبود می یابد؛
  • حداقل به مدت4 هفته بعد از جراحی از هرگونه ماساژ، خاراندن، دست زدن و فشار وارد کردن به قسمتی که کاشت انجام شده است، خودداری کنید.

دلایل ریزش مو بعد از کاشت مو

ریزش مو بعد از کاشت مو و ابرو تاحدودی طبیعی به نظر می آید، اما ممکن است این ریزش بعد از کاشت مو نگرانی هایی را برای شما به وجود آورد و شما را دچار سردرگمی کند. یکی از عوارض طبیعی که کاشت مو به همراه دارد، ریزش مو است که تمام این عوارض بعد از مدتی رفع خواهند شد.

اگر شما مراقبت های بعد از کاشت مو را که در مقاله ذکر کرده ایم رعایت کنید، این مشکل با مرور زمان حل خواهد شد.  بعد از گذشت یک هفته از عمل، موها دچار ریزش می شوند. اکثر موهایی که دچار ریزش می شوند، فقط ساقه مو هستند.

فولیکول های مو در زیر پوست توسط بافت پوست محکم می شوند و احتمال ریزش مو همراه ریشه بسیار کم است. گاهی ریزش مو ممکن است ارثی باشد یا به دلیل وجود بیماری مختلف، تغذیه نامناسب و حتی کمبود ویتامین مورد نیاز بدن رخ دهد.

سوالات متداول که باید به آن ها توجه کنید

در این بخش از مقاله به سوالاتی خواهیم پرداخت که ممکن است برای شما نیز مفید باشد؛ بنابراین در ادامه همراهی خود را از ما دریغ نکنید.

  • بعد از کاشت مو چه مدت باید کوتاهی مو را عقب بیندازیم؟

طبق توصیه پزشکان هرگز تا زمانی که آثار عمل در قسمت اهدا کننده برطرف نشده است، از انجام کوتاهی مو خودداری کنید. احتمال می رود که بعد از 7 روز امکان کوتاهی مو را داشته باشید.

  • آیا بعد از کاشت مو این امکان وجود دارد که موی خود را رنگ کنیم؟

بیماران باید تا یک ماه بعد از انجام کاشت مو از هرگونه رنگ و هرگونه عمل شیمیایی خودداری کنند. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که از یک هفته قبل از عمل کاشت نیز نباید موهای خود را رنگ کنید.

  • رشد موهای کاشته شده چه زمانی آغاز می شد؟

موهایی که کاشته می شوند، زمانیکه در قسمت جدید از پوست سر قرار می گیرند وارد فاز استراحت می شوند. موهای پیوندی جدید در بازه‌‌ زمانی 2 تا 4 ماه بعد از عمل کاشت مو، شروع به رشد خواهند کرد. به دلیل اینکه مو به صورت دوره ای رشد می کند، با گذشت 8 ماه از کاشت مو، 90 درصد موهای کاشته شده رشد خواهند کرد.

  • چربی پوست سر چه تاثیری در روند کاشت مو می گذارد؟

لازم است ذکر شود افرادی که از پوست چربی برخوردار هستند نیز این امکان را دارند کاشت مو را انجام دهند و چربی هیچگونه تاثیری روی روند مو نخواهد گذاشت.

  • بهترین فصل برای کاشت مو چه فصلی اعلام شده است؟

برخلاف برخی نوشته ها و تبلیغاتی که از سوی برخی افراد در سال های اخیر صورت گرفته، کاشت مو در هر فصلی قابل انجام است. بنا به نوع روش به کار گرفته شده در این عمل و شرایط بعد از عمل شاید مدت زمان رسیدن به نتیجه دلخواه کمی زمان ببرد، اما این امر هرگز ربطی به اینکه در چه فصلی کاشت مو صورت گرفته، نخواهد داشت.

  • بهترین روش کاشت مو کدام روش است؟

در حال حاضر مدرن ترین و پیشرفته ترین روش کاشت مو، SUT است که با استفاده از جدیدترین متدها این عمل صورت می گیرد. این روش عوارض و معایب کمتری نسبت به سایر روش های کاشت دارد که در سال های اخیر محبوبیت آن نزد متقاضیان گسترش یافته است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با کلینیک رویان سلامت همراه باشید.