دو روس که ادعا می کنند فرماندهان سابق واگنر هستند به قتل کودکان و غیرنظامیان در اوکراین اعتراف کردند

خبرهای روز جهان



CNN

دو مرد روسی که ادعا می‌کنند فرماندهان سابق گروه واگنر هستند به یک فعال حقوق بشر گفته‌اند که در زمان اقامت در اوکراین کودکان و غیرنظامیان را کشتند.

این ادعاها در مصاحبه های ویدیویی با Gulagu.net، یک سازمان حقوق بشری که فساد و شکنجه در روسیه را هدف قرار می دهد، بیان شد.

در مصاحبه‌های ویدئویی منتشر شده در فضای مجازی، عظمت اولداروف و الکسی ساویچف، محکومان سابق روسی – که هر دو بر اساس احکام ریاست‌جمهوری روسیه در سال گذشته مورد عفو قرار گرفتند، اقدامات خود را در اوکراین در جریان تهاجم روسیه توصیف کردند.

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به طور مستقل ادعاها یا هویت آنها را در این ویدئوها تأیید کند، اما اسناد کیفری روسیه را به دست آورده است که نشان می‌دهد آنها با عفو ریاست جمهوری در سپتامبر و آگوست 2022 آزاد شده‌اند.

اولداروف، که به نظر می‌رسد مشروب می‌نوشیده است، جزئیات چگونگی شلیک او به یک دختر پنج یا شش ساله را توضیح می‌دهد.

این یک تصمیم مدیریتی بود. من اجازه نداشتم کسی را زنده بیرون بیاورم، زیرا فرمان من این بود که هر چیزی را که سر راهم باشد بکشم.»

به گزارش Gulagu.net، این شهادت ها به ولادیمیر اوسچکین، بنیانگذار و مخالف روسی در طی یک هفته داده شد. گفته می‌شود اولداروف و ساویچف هنگام صحبت در روسیه بودند.

من می خواهم روسیه و سایر کشورها حقیقت را بدانند. من جنگ و خونریزی نمی خواهم. می بینی که من یک سیگار در این دست گرفته ام. اولداروف با تشریح انگیزه خود از مصاحبه گفت: با این دست دستورات را اجرا کردم و کودکان را کشتم.

گروه واگنر یک سازمان مزدور خصوصی روسی است که در اوکراین می جنگد و رهبری آن را یوگنی پریگوژین الیگارش روسی بر عهده دارد.

ده‌ها هزار جنگجو را از زندان‌های روسیه جذب کرده است و پس از یک تور شش ماهه، آزادی و پول نقد ارائه می‌کند. مقامات اطلاعاتی غربی و گروه‌های حامی زندان تخمین می‌زنند که بین 40000 تا 50000 مرد استخدام شده‌اند.

اولداروف گفت در شهرهای سولدار و باخموت در شرق اوکراین – که شاهد برخی از شدیدترین درگیری‌ها بوده‌اند – به مزدوران واگنر دستور داده شد که همه را نابود کنند.

او افزود: “یک مافوق بر همه فرماندهان وجود دارد – پریگوژین است که به ما گفت اجازه ندهیم کسی از آنجا خارج شود و همه را نابود کند.” سی‌ان‌ان قبلاً از جنگنده‌های سابق واگنر گزارش داده بود که ادعاهای مشابهی داشتند.

از آن زمان به نظر می رسد اولداروف در یک تماس ویدیویی با خبرگزاری روسی RIA-FAN مرتبط با پریگوژین، حساب خود را پس گرفته است.

ساویچف در بخشی از مصاحبه توضیح داد که چگونه آنها «دستور اعدام مردانی را که 15 سال یا بیشتر داشتند را دریافت کردند».

او همچنین در مورد دریافت دستور “جارو کردن” یک خانه صحبت کرد. مهم نیست که یک غیرنظامی آنجا باشد یا نه. خانه باید جارو شود. من به اف**کی که داخل بود، ندادم.

او گفت: “چه یک کلبه یا یک خانه، نکته این بود که مطمئن شویم حتی یک فرد زنده در داخل باقی نمانده است.” شما می توانید من را به خاطر این کار محکوم کنید. من مخالفت نمی کنم. این حق تو است. اما من هم می‌خواستم زندگی کنم.»

ساویچف گفت جنگجویان واگنر که از دستورات پیروی نکردند کشته شدند.

پریگوژین، رئیس گروه واگنر، در کانال تلگرامی خود تایید کرد که بخش هایی از این ویدئو را تماشا کرده است و دو جنگجوی سابق واگنر را تهدید به قصاص کرد. او گفت: «در مورد آنچه (اوسچکین) فیلم گرفته است، من به تکه های ویدیویی که موفق به دیدن آن شدم نگاه کردم. می‌توانم بگویم که اگر حداقل یکی از این اتهامات علیه من تأیید شود، طبق هر قانونی آماده پاسخگویی هستم.»

اما پریگوژین گفت که “اگر هیچ کدام تایید نشود، من لیستی از 30-40 نفر را ارسال خواهم کرد که مانند اوسچکین به من تف می دهند (یک لیست کامل از آنها وجود دارد، از جمله تفاله هایی که از روسیه فرار کرده اند) که دفتر دادستان کل اوکراین موظف است به اصطلاح به من برای «محاکمه عادلانه» تحویل دهد.»

“آنها برای ما “غیر نظامی” نخواهند بود و به ویژه کودکانی که ما هرگز آنها را لمس نکرده ایم و لمس نمی کنیم. این یک دروغ آشکار است. این افراد (که دروغ می گویند) دشمن ما هستند و با آنها برخورد ویژه ای خواهیم داشت.

پیش از این، پریگوژین در تلگرام گفته بود: «در مورد اعدام کودکان، البته، هیچ کس هرگز به غیرنظامیان یا کودکان شلیک نمی کند، مطلقاً هیچکس به این نیاز ندارد. ما به آنجا آمدیم تا آنها را از رژیمی که تحت آن بودند نجات دهیم.»

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه در توییتی گفت که این گروه باید پاسخگو باشد.

تروریست های روسی به قتل های متعدد کودکان اوکراینی در باخموت و سولدار اعتراف کردند. اعتراف کافی نیست. باید مجازاتی وجود داشته باشد. سخت و منصفانه. و قطعا خواهد بود. چند جنایت دیگر از این دست مرتکب شده است؟» او گفت.

در ماه فوریه، CNN با دو جنگجوی سابق واگنر صحبت کرد که توضیح دادند که چگونه محکومان واگنر به خدمت گرفته شده در یک موج انسانی به خط مقدم رانده می شوند، که یادآور اتهامات جنگ جهانی اول است. آنها گفتند که فراریان یا کسانی که از دستور سرباز می زنند کشته می شوند و مجروحان را تخلیه نمی کنند.

در ماه ژانویه، وزارت خزانه داری ایالات متحده، گروه واگنر را به عنوان یک سازمان جنایتکار مهم فراملی معرفی کرد و مجموعه ای از تحریم های جدید را علیه شبکه فراملی حامی آن اعمال کرد.

به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، وزارت خارجه ایالات متحده همزمان تعدادی تحریم را اعلام کرد که به منظور هدف قرار دادن طیفی از زیرساخت های کلیدی واگنر – از جمله یک شرکت هواپیمایی مورد استفاده توسط واگنر، یک سازمان تبلیغاتی واگنر، و شرکت های جبهه واگنر است.