دانشمند هسته ای ایران: کارشناسان اطلاعات و امنیت در ادعای هدف قرار دادن وی در ترور “کنترل از راه دور” تردید دارند

خبرهای روز جهان

یک ماشین ضد گلوله. یک مسلسل کنترل از راه دور. وسیله نقلیه ای به ظاهر خود ویرانگر.

به گزارش خبرگزاری فارس نیمه رسمی ایران ، این ترور چیزی شبیه به این را بازی کرد: فخری زاده با همسرش در اتومبیل ضد گلوله در شهر آبسرد ، شرق تهران در سفر بود. آنها با جزئیات امنیتی سه خودرو احاطه شده بودند.

فارس گزارش داد که فخری زاده چیزی را شنید که به اصطلاح گلوله به ماشینش اصابت می کرد و تصمیم گرفت خودش تحقیق کند. هنگامی که از وسیله نقلیه پیاده شد ، حداقل سه بار از یک ماشین نیسان که تقریباً 150 متر (164 یارد) فاصله داشت – به طول یک و نیم زمین فوتبال ، مورد اصابت گلوله قرار گرفت. سپس نیسان منفجر شد. این خبرگزاری گفت که کل این رویداد سه دقیقه به طول انجامید.

خبرگزاري نيمه رسمي دانشجويان ايران از اصابت گلوله به ماشين فخري زاده و به دنبال آن انفجار و شليك اسلحه بيشتر خبر داد.

صدا و سیما ، یک تلویزیون دولتی دولتی ، گزارش داد که ابتدا انفجار رخ داده و به دنبال آن تیراندازی از طرف مهاجمان صورت گرفته است.

خبرگزاری می گوید ، دانشمند هسته ای ایرانی ترور با مسلسل کنترل از راه دور شلیک کرد

به گفته کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی که با CNN صحبت کرده اند ، این فناوری در واقع آنچنان دور از ذهن نیست ، اما آنها شک دارند که چنین عملی حساس و دقیق از راه دور انجام شده باشد.

یک عملیات از راه دور که از راه دور انجام می شود مطمئناً مزایای خود را دارد ، اما سه نفر از متخصصان معتقدند که این فاکتورها عوامل خطر بیشتری را در یک عملیات با خطای آشکار کم وارد می کند.

یک کارشناس امنیتی اسرائیلی که به دلیل حساسیت موضوع خواست ناشناس بماند ، گفت: “به طور کلی ، این (سلاح از راه دور) وسیله ای است که می تواند در شرایط خاص موثر باشد.”

وی توضیح داد: “شما مسئله نزدیک شدن بیش از حد به هدف را حل می کنید.” “این به اندازه کافی دقیق است. شما می توانید تمرینات زیادی انجام دهید. و هنگامی که قطعات متحرک زیادی وجود دارد می توانید یک وضعیت پایدار ایجاد کنید.”

ایران ادعا می کند که شواهدی در دست دارد که نشان می دهد اسرائیل در پشت ترور فخری زاده ، یکی از برترین دانشمندان هسته ای این کشور بوده است ، اما هیچ مدرکی ارائه نکرده و اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است. دفتر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو از اظهارنظر درباره مرگ فخری زاده خودداری کرد.

اگر ترور از راه دور ، یا از کشوری دیگر یا از فاصله چند کیلومتری انجام می شد ، بسیار پیچیده بود ، و خطر زیادی قبل از وقوع خود قتل وجود داشت.

به گفته کارشناسان ، یک کشور یا بازیگر مجبور است از طریق فناوری های ارزشمندی از جمله رله های ارتباطی ، گیرنده های ماهواره ای و سلاحی قاچاق کند. برای جلوگیری از شناسایی فوری ، تجهیزات باید به صورت قطعه قطعه قاچاق شده و پس از ورود به داخل ایران مونتاژ شوند. در طول فرآیند ، تجهیزات باید مخفیانه در جایی ذخیره شوند.

فارس ادعا می کند که وسیله نقلیه مورد استفاده در ترور منفجر شده است ، بنابراین نوعی ماده منفجره از راه دور نیز باید به صورت ایمن ذخیره شود.

در طول خود عملیات ، هیچ یک از این تجهیزات نمی تواند خراب شود ، زیرا کسی در محل وجود ندارد که آن را تعمیر کند. یک خطای ارتباطی اسلحه گیر شده وسیله ای خود تخریب که منفجر نشد. هر یک از شکست ها می تواند کل ترور را به خطر بیندازد و فناوری را در کنار جاده برای رهگیری نیروهای امنیتی ایران باقی بگذارد.

این کارشناس امنیتی گفت: “من فکر نمی کنم از آن (اسلحه کنترل از راه دور) در آنجا استفاده شده باشد.” “من فکر می کنم ایرانی ها این موضوع را منتشر کردند تا مقیاس گروهی که این کار را انجام داده و میزان نفوذ عناصر عملیاتی به کشور را به حداقل برسانند.”

اما او گفت که ترور از راه دور “خیالی نیست ، ایده خوبی است”.

س questionsالات اصلی در مورد ترور دانشمند برتر هسته ای ایران

فناوری شلیک به هدف از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور به خصوص جدید نیست. رافائل ، یک شرکت دفاعی اسرائیلی متخصص در زمینه تسلیحات ، سامسونگ 30 سلاح از راه دور خود را به بیش از 25 کشور دیگر می فروشد ، و گرچه بسیار بزرگ است و نمی توان آن را در نیسان جای داد ، اما این تنها سیستم موجود در بازار نیست. آلمان ، اسپانیا ، ایالات متحده ، استرالیا و سایر کشورها همه سیستم های مشابهی را تولید می کنند.

بریگ بازنشسته گفت: “این چیزی است که ما در حال حاضر در ارتش داریم.” ژنرال نیتزان نوریل ، مدیر سابق دفتر مبارزه با تروریسم اسرائیل ، با اشاره به اینکه این به معنای مسئولیت ترور اسرائیل نیست.

وی گفت: “ما یک مسلسل داریم که از دور کنترل می شود.” “ما توانایی مشاهده در اطراف غزه را داریم که توانایی شلیک نیز دارد و از دور کنترل می شود. این چیزی نیست که شما برای انجام آن مجبور باشید کسی را در محل خود داشته باشید.”

جک واتلینگ ، یک متخصص دفاعی در انستیتوی خدمات سلطنتی رویال ، به CNN گفت که استفاده اصلی برای چنین فناوری “انکار منطقه” است ، که به گفته وی “به معنای تلاش برای درگیر کردن همه اهداف در یک منطقه مشخص (جایی که) مردم هستند” قرار نبوده باشد. ”

واتلینگ گفت: چنین فناوری برای ضربه دقیق به یک هدف م effectiveثر نخواهد بود. وی گفت: “این در این حالت م workثر نخواهد بود” ، توضیح داد كه گرچه توانایی تعیین دقیق هدف با سلاح خودكار “از نظر تئوریك امكان پذیر است ، اما به طور بالقوه می تواند چیزی را كه شما نمی خواهید هدف قرار دهد.”

وی گفت كه ترورهای قبلی مورد سرزنش اسرائیل با استفاده از روش های بسیار ساده تری انجام شده است ، مانند بمب هایی كه توسط مهاجمان با موتورسیكلت بر روی اتومبیل ها قرار داده شده است – مانند مورد مجید شهریاری در سال 2010 – یا شلیك به رانندگی ، مانند مورد داریوش رضایی در سال 2011. اسرائیل هرگز مسئولیت قتل شهریاری یا رضایی را بر عهده نگرفته است.

واتلینگ گفت: “یک ترور ، هنگامی که انجام شد ، شما می خواهید تا حد ممکن قابل اعتماد باشد.” “برنامه ریزی های زیادی در این زمینه انجام شده است ، هوش زیادی برای درک حرکت وسیله نقلیه و زمان نزدیک شدن آنها وجود دارد ، اما آنها سعی کرده اند از روش های بسیار ساده در گذشته استفاده کنند.”

وی گفت: “همیشه توطئه و گمانه زنی های زیادی در مورد این وقایع وجود دارد و تا زمانی که سخت افزار ارائه نشود ، فکر می کنم گرچه قابل قبول است ، اما نباید به طور خودکار تصور کنیم که اینگونه توصیف شده است (توسط رسانه های ایرانی)”.

ایران با کشته شدن رئیس هسته ای تحقیر بیشتری می کند.  اما هیچ کس در تب آورترین منطقه جهان خواهان جنگ نیست

به گفته پرس تی وی دولتی ایران ، به نقل از یک منبع ناشناس ، ایران ادعا می کند که مدارکی دارد که سلاح مورد استفاده در حمله و جمع آوری شده در صحنه “دارای نشان و مشخصات صنعت نظامی اسرائیل است” اما مقامات ایرانی هنوز این شواهد را نشان نداده اند و یا تصاویری نشان می دهند که ادعای آنها در مورد دست داشتن اسرائیل در ترور را تأیید کند.

سرپرست دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ، دریادار علی شمخانی ، گفت که این عملیات پیچیده است و از تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود و هیچ کس در آن مکان وجود ندارد.

علی شماخانی به تلویزیون دولتی گفت: “این عملیات با استفاده از تجهیزات الکترونیکی بسیار پیچیده بود و هیچ کس در صحنه حضور نداشت.”

اما یک جزئیات کاملاً با تکنولوژی پایین وجود دارد که کل عملیات بر روی آن استوار است. فارس و دیگر خبرگزاری های ایران اعلام کردند که فخری زاده پس از اصابت گلوله به خودروی ضد گلوله خود محافظت را ترک کرد و تنها در این مرحله بود که وی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. به نظر می رسد که یک ترور پیچیده ، که ماه ها نیاز به برنامه ریزی و سالها جمع آوری اطلاعات داشته باشد ، بر این لحظه تکیه می کند ، اگر کسی باور دارد که رسانه های ایرانی را باور دارد و اگر فخری زاده فقط در داخل وسیله نقلیه خود می ماند ، کاملاً شکست می خورد.

روزنامه نگار نظامی اسرائیلی ، یوسی ملمان ، نویسنده کتاب “جاسوسان علیه آرماگدون” درباره تاریخ جاسوسی اسرائیل ، گزارش های ایرانی در مورد این قتل را رد کرد.

وی در توئیتر گفت: “دیگر باور گزارش های رسانه های رسمی و نیمه رسمی در ایران راجع به شرایط ترور فخری زاده را متوقف کردم.” “آنها جزئیات متنوع و حتی متناقضی را منتشر می کنند: قاتلان؟ موتورسوارها؟ اتومبیل محاصره شده ای بغضی؟ مسلسلی که به طور خودکار شلیک می کند؟ به نظر من اطلاعات ایران و اسرائیل که به آنها نسبت داده می شود با جنگ روانی ، اطلاعات نادرست و انسداد شواهد. “