خبرگزاری می گوید ، محسن فخری زاده ، دانشمند هسته ای ایران ، با مسلسل کنترل از راه دور شلیک کرد

خبرهای روز جهان

اخبار ضد و نقیضی از خبرگزاری های ایران درباره چگونگی وقوع حمله وجود داشت.

به گزارش فارس نیوز ، فخری زاده همراه همسرش در حالی که با سه خودروی پرسنل امنیتی در حال حرکت با یک ماشین ضد گلوله بود ، وقتی شنید که اصابت گلوله به وسیله نقلیه چیست ، از ماشین خارج شد تا مشخص کند چه اتفاقی افتاده است.

آژانس گفت: هنگامی که او بیرون آمد ، یک مسلسل با کنترل از راه دور از یک نیسان آتش گشود و در حدود 150 متری (164 یاردی) ماشین فخری زاده متوقف شد.

محسن فخری زاده ، در سال 2019.

به گزارش فارس نیوز ، حداقل سه بار فخری زاده مورد اصابت قرار گرفت. محافظ وی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت. به دنبال این تیراندازی ، نیسان منفجر شد ، این خبرگزاری گزارش داد که این حمله سه دقیقه به طول انجامید.

CNN نمی تواند به طور مستقل نسخه اخبار فارس نیوز را تأیید کند.

خبرگزاري نيمه رسمي دانشجويان ايران نيز خبر از اصابت گلوله به ماشين فخري زاده و به دنبال آن انفجار و شليك اسلحه بيشتر داد. ایسنا به وزیر دفاع ایران بریگ اشاره کرد. سرلشکر امیر حاتمی به عنوان منبع آن.

حاتمی به نقل از گفته شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، یک تلویزیون دولتی ، گفت که انفجار ابتدا رخ داد و به دنبال آن تیراندازی توسط مهاجمان انجام شد.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه گزارش داد ، سید کمال خرازی ، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ، این ترور را با قتل قاسم سلیمانی مقایسه کرد. سلیمانی ، رهبر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در اوایل سال جاری در عراق کشته شد.

به نقل از خرازی ، “بدون شک جمهوری اسلامی ایران پاسخی حساب شده و قاطع به جنایتکارانی که شهید فخری زاده را گرفتند خواهد داد.”

فخری زاده رئیس مرکز تحقیقات فناوری جدید در نخبگان سپاه پاسداران بود و از چهره های برجسته برنامه هسته ای ایران بود.

رهبران ایران اسرائیل را مقصر می دانند

خامینی روز شنبه در یک حساب توییتر خود نوشت که اغلب اظهارات رسمی وی را حمل می کند ، “آقای محسن فخری زاده توسط دشمنان ظالم کشته شد. این ذهن علمی نادر جان خود را برای کار بزرگ علمی ابدی خود از دست داد. او جان خود را برای خدا و رهبر معظم انقلاب از دست داد. “

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از جامعه جهانی خواست “به دو استاندارد شرم آور خود پایان دهند” و “این عمل ترور دولت را محکوم کنند”. وی افزود که این حمله “نشانه های جدی نقش اسرائیل” را نشان می دهد.

سرلشکر حسین دهقان ، مشاور نظامی خامنه ای ، روز شنبه در توییتی نوشت که “صهیونیست ها” به دنبال ایجاد “جنگ همه جانبه” هستند و قول داد “مانند صاعقه” بر قاتلان فخری زاده فرود آید.

رئیس جمهور حسن روحانی ، همچنین در میان بسیاری از رهبران ایرانی که اسرائیل را مقصر می دانند ، قول داد که تلافی کند ، و در جلسه شنبه هیئت دولت گفت: “اتاق های فکر و دشمنان ایران باید بدانند که ملت ایران و مقامات مسئول در کشور شجاع هستند و مصمم است که به موقع به قتل پاسخ دهد. “

به گفته وی ، این قتل “با دست پلید ظالمان ، در هماهنگی با رژیم نامشروع صهیونیستی” انجام شده است.

ایران هیچ مدرکی درباره دخالت اسرائیل ارائه نکرده است. دفتر نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو روز جمعه از اظهار نظر در مورد CNN خودداری کرد.

وزیر امور اسکان اسرائیل تزاجی هانگبی به کانال 12 اسرائیل گفت که نمی داند چه کسی فخری زاده را کشت ، اما این کار را “برای ایران بسیار شرم آور” خواند.

وزارت امور خارجه آمریكا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های متعدد گفته اند كه فخری زاده بینشی عمیق در مورد توانایی های هسته ای جمهوری اسلامی داشته است. در سال 2018 ، نتانیاهو گفت که فخری زاده رئیس پروژه آمد است ، که وی و دیگران آن را یک تلاش مخفی سلاح هسته ای توصیف می کنند.

نخست وزیر در آن زمان به خبرنگاران گفت: “آن اسم را بخاطر بسپار ، فخری زاده”.

اعتراضات در تهران فوران می کند

این قتل تنش های شدیدی را در روابط تهران و واشنگتن تهدید می کند ، روابطی که در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدتر شده است. در سال 2018 ، ترامپ از توافق هسته ای چند جانبه با ایران خارج شد و ایران سال گذشته شروع به برداشتن تعهدات خود از برنامه اقدام مشترک 2015 کرد. ترامپ به تحریم های فلج کننده اقتصادی این کشور متوسل شده است.

به گفته این نهاد ، کاخ سفید از نزدیک کشتار فخری زاده را رصد می کند. روز جمعه ، ترامپ یوسی ملمان ، روزنامه نگار اسرائیلی را دوباره توئیت کرد ، وی نوشت که فخری زاده “رئیس برنامه نظامی مخفی ایران بود و سالها تحت تعقیب موساد” بود ، آژانس اطلاعات خارجی اسرائیل.

دانشجویان روز شنبه در خارج از وزارت امور خارجه در تهران اعتراض کردند.

دانشجویان و جوانان ایرانی در چندین ساختمان دولتی در تهران گرد هم آمده اند و روز شنبه در یك تظاهرات در خارج از وزارت خارجه ، معترضان پرچم های ایالات متحده و اسرائیل و پوسترهای ترامپ و جو بایدن رئیس جمهور منتخب را به آتش كشیدند.

اتحادیه اروپا این قتل را محکوم کرد و خواستار “حداکثر خویشتنداری” شد ، در حالی که وزارت امور خارجه انگلستان گفت “فوراً در تلاش است واقعیت ها را کشف کند”

به گزارش فارس نیوز ، مراسم تشییع و خاکسپاری فخری زاده روز دوشنبه برگزار می شود. بقایای فخری زاده روز شنبه به مشهد مقدس به حرم امام رضا ، یکی از مهمترین قطب های مذهبی شیعیان ، منتقل شد. پیش بینی می شد بدنبال انجام یکشنبه در مشهد ، پیکر وی به تهران به مقبره آیت الله خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی منتقل شود.

رامین مستغیم ، آنجلا دووان و سامانتا بیچ از CNN در تهیه این گزارش همکاری کردند.