جوآو آلبرتو سیلویرا فریتاس: فعالان برزیلی پس از ضرب و شتم وحشیانه یک سیاه پوست به نژادپرستی اشاره می کنند

خبرهای روز جهان

سپس نگهبانان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند ، از جمله ضربات وارد شده به سرش ، او را به زمین زدند و با زانوی محافظ محافظ در پشت و گردن او را از رو به پایین محکم کردند. پس از چند دقیقه بی حرکتی توسط نگهبان ، که در طی آن به نظر می رسد تعداد زیادی از خریداران ، کارمندان و سایر نگهبانان با ناله و کشمکش فریتاس در آنجا ایستاده اند ، وی از حرکت باز می ایستد.

رئیس پلیس تحقیق در مورد این قتل گفت که به نظر می رسد فریتاس در اثر خفگی جان خود را از دست داده است ، طبق گزارش CNN Brasil وابسته به CNN. روزنامه Folha de S. Paulo گزارش داد: یک تحلیل اولیه توسط موسسه عمومی پزشکی قانونی این ایالت گفت که مرگ به دلیل خفگی بوده است. پدر فریتاس در مصاحبه با CNN Brasil مرگ را “قتل” خواند و خواستار عدالت شد.

این دو مامور امنیتی دستگیر شده اند اما هیچ اتهامی برای آنها مطرح نشده است. كارفور به سرعت اعلام كرد كه قرارداد خود را با یك شركت خصوصی امنیتی كه نگهبانان را به كار می گرفت به حالت تعلیق درآورد و مدیر شیفتی نیز اخراج شد. وكیل یكی از نگهبانان به CNN Brasil گفت كه موكل وی قصد كشتن فریتاس را ندارد و او فقط پس از فراخواندن برای پاسخ به “نزاع” بین فرایتاس و یك كارمند به دنبال “مهار” وی بوده است. گفته می شود که نگهبان دوم روز سه شنبه وکیل خود را اخراج کرده و CNN نتوانسته است با نمایندگی قانونی جدید او تماس بگیرد.

فریتاس ، پدر 40 فرزند 40 ساله در آستانه روز هوشیاری سیاه ، تعطیل رسمی در بسیاری از شهرهای برزیل که میراث آفریقایی این کشور را گرامی می دارد ، درگذشت. موج های اعتراض به دنبال داشت – اما توسط رئیس جمهور برزیل ، جائر بولسونارو ، به دلیل واردات “تنش های خارجی” رد شد.

اعتراض مردم در پورتو الگره ، ریو گراند دو سول ، برزیل ، در 20 نوامبر سال 2020 ، در روز آگاهی از سیاه پوستان.

‘کسانی که در فاولا زندگی می کنند این خشونت را روزانه می بینند’

به گفته تیاگو آمپارو ، استاد و هماهنگ کننده آزمایشگاه عدالت و قانون نژادی در دانشگاه گتلیو وارگاس ، این فیلم وحشیانه ، که بسیاری از تماشاگران منفعل را نشان می دهد ، به کشش اعتراضات در کشوری کمک می کند که رفتار با برزیلی های سیاه پوست به طور فزاینده ای مورد بررسی قرار می گیرد ( FGV) در سائو پائولو.

وی گفت: “در برزیل در مورد مرگ سیاه پوستان ، به ویژه توسط گروه های جنبش سیاه ، بسیج افزایش یافته است.” “وقتی مرگ فریتاس اتفاق افتاد ، در جامعه ای تحریک شد که حول نژادپرستی ساختاری بسیج شده باشد.”

بسیاری از برزیلی ها این ایده را که دموکراتیک در کشورشان عاری از تبعیض است ، رد می کنند و این امر به اختلاف نژادی در جنبه های مختلف زندگی روزمره ، از جمله خشونت کشنده اشاره می کند. در ماه مه ، در حالی که ایالات متحده با مرگ جورج فلوید دست و پنجه نرم می کرد ، تظاهرکنندگان در ریودوژانیرو در اعتراض به عمارت فرماندار تحت لوای “سیاه زندگی می کند” و “کشتن ما را متوقف کنید” اعتراض کردند تا ادعای قتل پلیس یک سیاهپوست 14 – یک ساله در فاولای حومه ریو.

تظاهرکنندگان در تاریخ 20 نوامبر 2020 در اعتراض به نژادپرستی.

بر اساس مجمع امنیت عمومی برزیل (FBSP) ، یک گروه تحقیقاتی مستقر در سائو پائولو ، برزیلی های نژاد سیاه و نژاد کمی بیش از نیمی از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند ، اما 79٪ افراد کشته شده توسط نیروی انتظامی در کشوری را تشکیل می دهند به طور متوسط ​​17 مورد قتل پلیس در هر روز.

وزارت دادگستری برزیل که برای اظهارنظر در مورد یافته های FBSP مورد انتقاد قرار گرفت ، پاسخ داد که هرگونه حادثه مربوط به اجرای پلیس امنیت عمومی توسط “ارتش نظامی” “باید در حیطه ارگانهای مختلف ذی صلاح بررسی شود.”

اعتراضات به قتل توسط پلیس در برزیل بسیار رایج است و از ظاهری متمایز برخوردار است: پیراهن هایی که روی آنها عکسهای یکی از عزیزان از دست رفته و تاریخ مرگ آنها نقش بسته است ، بنرهای نقاشی شده برای خواستگاری.

پیراهن زرد چگونه برزیل را تقسیم می کند

آنا پائولا د اولیویرا ، مادر و کنشگری که پسرش پس از اصابت گلوله به عقب در سال 2014 وارد این آمار روزانه شد ، گفت که الگویی از خشونت علیه برزیلی های فقیر و سیاه پوست وجود دارد.

وی درباره زندگی روزمره در ریودوژانیرو گفت: “ما که در فاولاس زندگی می کنیم این خشونت را روزانه می بینیم: یک سیلی که پلیس شما را از بین می برد و بدون حکم به خانه شما وارد می شود. و اگر من آن را زیر سال ببرم کتک می خورم.” جوامع کم درآمد.

دادگاه عالی برزیل حکم داد که پلیس در صورت داشتن “دلایل موجه” برای اعتقاد به وقوع جرم ، می تواند بدون حکم قانونی وارد خانه های مردم شود.

فقر برای برزیلی های رنگین پوست به طور نامتناسبی بار است. براساس اداره سرشماری برزیل (IBGE) ، بیش از 40٪ از برزیلی های نژاد سیاه و نژاد زیر خط فقر زندگی می کنند ، در حالی که کمتر از 20٪ از مردم برزیل سفید.

مردی در اعتراض به مرگ خوآو آلبرتو در پورتو الگره ، برزیل در 23 نوامبر سال 2020 ، در مقابل آتش سوزی تظاهرات کرد.

ماریسا ففرمن ، هماهنگ کننده شبکه حفاظت و مقاومت در برابر نسل کشی ، سازمانی از جنبش های اجتماعی که به خشونت دولت معترض هستند ، پلیس تهاجمی در این کشور را تا حدی به این واقعیت نسبت می دهد که افسران مسئول امنیت عمومی در خیابان ها به طور رسمی بخشی از نیروهای مسلح برزیل هستند . وی گفت: “پلیس نظامی باید پایان یابد زیرا همه از این لفاظی های جنگ رنج می برند.”

پلیس نظامی در برزیل که به عنوان نهادهای پیشگیرانه اجرای قانون در نظر گرفته می شود ، به طور مستقل توسط هر ایالت و مرکز پایتخت برازیلیا کنترل می شود.

ارتقا himself خود به عنوان یک فرد تندرو امنیتی بی رحمانه در راست گرایی به برند رئیس جمهور جائر بولسونارو نقش اساسی داشته است. او که برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2017 فعالیت می کرد ، مصاحبه ای انجام داد که در آن او سعی در دفاع از پلیس و ارتقا promote مسلح کردن برزیلی ها داشت ، و معروف گفت: “پلیسی که نمی کشد پلیس نیست.”

دولت بولسونارو گفته است که دولت از خشونت پلیس حمایت نمی کند.

در همین حال ، بسیاری از برزیلی های محافظه کار انکار نژادپرستی یک مشکل سیستمی در این کشور را انکار می کنند.

“نژادپرستی در برزیل وجود ندارد”

در میان اعتراضات گسترده زندگی سیاه پوستان در آخر هفته گذشته ، بولسونارو “تنش های خارجی” را که “به” برزیل “وارد شده بود” در طی سخنرانی قبل از G20 مقصر دانست. وی برزیل را به عنوان یک کشور با نژاد فرهنگی و نژاد مخلوط توصیف کرد و افزود ، ” کسانی که می خواهند آن را از بین ببرند و درگیری ، کینه ، نفرت و تفرقه بین نژادها را جایگزین آن کنند ، همیشه “جنگ برای برابری” یا عدالت اجتماعی “.

او از نام Freitas نام برد – و نه هرگز.

معاون رئیس جمهور بولسونارو ، همیلتون مورائو نیز مصمم است که نژاد نقشی در قتل فریتاس نداشته است. وی در پاسخ به س journalistsال روزنامه نگاران در روز بعد از مرگ فریتاس گفت: “نژادپرستی در برزیل وجود ندارد.” مورائو ، یک ژنرال بازنشسته ارتش ، گفت که خشونت پلیس در برزیل مربوط به نابرابری در درآمد است ، هرچند او اذعان داشت که برزیلی های رنگین پوست احتمال فقیر دارند.

در حالی که وی به رنگ پوست Freitas اشاره نکرد ، وزیر حقوق بشر بولسونارو ، دامارس آلوز ، لحنی هوشیارانه زد و در توئیتر نوشت: “زندگی یک برزیلی دیگر در یک پارکینگ سوپرمارکت در ریو گراند دو سول به طرز وحشیانه ای گرفته شد. تصاویر تکان دهنده است. ، و ما خشمگین و خشمگین هستیم. ”

سوپرمارکت های زنجیره ای متعلق به فرانسه که در آن جنایت رخ داده است ، مرگ Freitas را به نژادپرستی مرتبط دانسته است. نوئل پریو ، مدیر عامل Carrefour Brasil ، در یک پیام ویدیویی گفت: “مرگ ژائو آلبرتو نباید بیهوده باشد. به همین دلیل ، ما امروز تعهد کرده ایم که به مبارزه با نژادپرستی ساختاری کمک کنیم.” زنجیره سوپرمارکت ها همچنین اعلام کرد که همه درآمد خود را از فروش در سراسر کشور یک روز پس از قتل به پروژه های ضد نژادپرستی اهدا خواهد کرد.

در حالی که خشم عمومی ، فریتاس را به یک نام ملی تبدیل کرده است ، اولیویرا ، مادر و فعال مستقر در فاولا ، گفت که او همچنین به یاد فرزندش و دیگر قربانیان خشونت نژادی که فراموش شده اند اعتراض می کند.

وی گفت: “کسانی که سالها پیش مردند فراموش می شوند.” “تا زمانی که نفس می کشم ، صدای پسرم خواهم بود. آنها قربانیان یک کشور ، کشوری نژادپرست شدند که مردم سیاه آن را می کشد.”